diumenge, 2 de desembre del 2018

Taradell i el seu entorn, per les margues grises de la plana (740 m)

Dissabte 1 de desembre de 2018

Matinal

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 3 h 30 m (8,5 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic per la AP-7 i la C-17. Ens pararem a fer el tallat i el xuixo a les 4 carreteres de Tona. Després seguirem fins el pavelló esportiu de Taradell, que es troba a l’inici del carrer Catalunya, als límits del poble.

Itinerari: Començarem a caminar des del pavelló esportiu de Taradell per la pista que se’n va cap a l’esquerra a buscar les últimes cases del poble. Després d’un tram curt de baixada, darrere les instal·lacions de la piscina del poble, agafarem una pista cap a la dreta (N) que avança entre camps de cultiu i terrers (estampa típica de la plana) i que ens permetrà constatar de ben a prop la fragilitat d’aquest tipus de terreny, arrissat pels xaragalls (https://ca.wikipedia.org/wiki/Xaragall)

Passarem de llarg alguna bifurcació a mà esquerra i continuarem recte. Superarem un llarg terrer i quan el camí ja ha girat els 180º per tornar per l’altre costat, trobarem (cal estar-hi atents) un corriol a mà esquerra que ens permet continuar (novament gir de 180º) en la mateixa direcció inicial (N)

Aquest corriol ens “endinsa” en un terrer, jua que el camí aprofita un tram que, amb el pas del temps i l’erosió, ha quedat com un passadís estret i recargolat d’altes parets: un curiós congost.

En sortir del passadís creuarem una riera i seguirem per l’altra banda, entre arbres i vegetació frondosa. Creuarem una segona riera, la Riereta, i continuarem entre camps de cultiu fins atrobar el terrer del davant, que configura la serra del Puig i el serrat Comptador on trobarem una pista que va cap a l’esquerra i el nostre camí una mica desdibuixat, cap a la dreta. Tornarem a caminar sobre marga gris.

El camí puja cap al collet ben proper i just abans gira cap a la dreta en direcció al turó. Quasi a dalt podrem contemplar a la nostra dreta una vista de postal de la parròquia de Sant Genís que, com una imatge divina, sembla que suri per sobre del poble.

Des de el cim avançarem per la carena. Tot es farà encara més gris al nostre voltant immediat, en un paisatge una mica lunar. Seguint la carena arribarem a una pista asfaltada que ens permetrà arribar en pocs metres a la carretera BV-5306 que seguirem durant 100 metres cap a la dreta.

Agafarem el primer trencall a l’esquerra cap a Mas Bellpuig; el deixarem enrere i continuarem fins a un altre mas, mas Terrers.

Tot just l’haguem passat agafarem una pista que puja amunt, sobre marga gris. En arribar a una barraca, situada a mà esquerra del camí desdibuixat per l’orografia, continuarem cap a la dreta. No deixarem la pista fins a arribar a una altra explotació ramadera, la Madriguera.

Continuarem cap a la dreta, tot vorejant la finca, i anirem a trobar la vall de la riera de Taradell, que ens enfila cap al poble. Aquesta riera va ser molt aprofitada en el seu moment, amb set dels nou molins d’aigua que hi havia hagut a Taradell. En aquest tram en veurem tres: el molí dels Capellans, a l’altre costat de la riera; el molí de l’Esquís que en realitat n’eren dos (el de Baix i de Dalt), molt malmesos i finalment el molí de Més a Prop, també malmès, on creuarem la riera per sobre d’un pontet de pedra amb el campanar romànic de Taradell al fons.

Molí dels Frares

No surten a la foto, però també venien: Margarida Montanyà, Eduard Parés i Aniol Parés

A continuació trobarem el Tint, un gran edifici industrial abandonat, testimoni de l’època en què la indústria tèxtil era ben present, i de seguida arribarem altra vegada al pavelló.

Observacions: Excursió matinal que ens permetrà trepitjar, tocar i conèixer de ben a prop els terrers, una de les formacions geològiques més característiques de la plana. Una proposta curta, però peculiar i diferent.

Al finalitzar la caminada ens podem acostar a veure un plataner declarat arbre monumental i a l’església de Sant Genís de Taradell, a veure el seu campanar romànic (carrer de l’Església) i fer un vermut en algun bar proper.

Plàtan de la Font Gran (Arbre monumental, declarat l’any 1990)

El Plàtan es troba molt a la vora de la Font Gran o font de Sant Genís que és un és un dels indrets més bonics i concorreguts de la vila. Va ser plantat el 1865 per Segimon Riera Corominas i Jaume Barfull/Bofill.

El poeta Jaume Molsosa li dedicà el poema següent:

"Asclat en la memòria
d'un temps inconegut
abraces l'aire i el cel
i forades la terra
que et dóna vida.

A baix set deus
et miren i t'admiren;
a dalt un poble es belluga.

De la ciència del temps,
poc en saps:
del temps sapigut
n’ets el mestre"

Dinarem a casa. Tornarem a casa als voltants de les tres de la tarda.