divendres, 13 de setembre del 2024

Sarral: Ruta de l’Anguera (574 m)

Dijous 12 de setembre de 2024

Ubicació: Comarca de la Conca de Barberà.

Temps aproximat: 4 h (10 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció sud. Passarem per Martorell, Vilafranca del Penedès, ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès. Després seguirem i agafarem l’autopista AP-2 fins a la sortida 10, on anirem en direcció al Pla de Santa Maria, Cabra del Camp i Sarral.

Itinerari: Sortirem de la Plaça de l’Església. La ruta va fins a la Font de Dalt. A la font girarem cap a la dreta, seguint les marques blaves, fins a trobar el camp de futbol. A l’esquerra d’aquesta instal·lació comença el camí de la Coma, també a l’esquerra, que s’endinsa bosc amunt.

El sender, a voltes pedregós, puja suaument i ens ofereix una bona vista de la població de Sarral al nostre darrere; després, s’enfila decididament fins al pla del bosc i torna a baixar fins a trobar-se amb el camí que puja des de l’Ermita dels Sants Metges.

Quan estiguem al capdamunt de la carena, a uns 570 metres d’altitud, baixarem per un sender que ens portarà fins a la fondalada de la vall. Abans de continuar pel camí de la dreta, veurem al marge tallat a la nostra esquerra, un interessant exemple de paleosòl d’uns 35.000 anys (es refereix a un sòl format en temps antics i preservat per l'acumulació de posteriors sediments, siguin aquests d'origen volcànic o no. Els paleòsols es consideren sòls fòssils), i podem arribar-nos, tot just uns 100 metres més enllà, a la Font del Calafo.

La ruta continua fins a trobar, a l’esquerra, el trencall del Salt d’Anguera, un dels indrets amb més tradició excursionista de Sarral. A partir d’aquest punt, a 512 metres d’altitud, el camí segueix amb un lleuger pendent la llera del riu per la riba esquerra. Passarem per sota el pont de la carretera TP-2311 i arribarem a l’antic llogarret d’Anguera.

Cal travessar el pont romànic i pujar al turó per contemplar les restes i l’indret que havia estat habitat pels ibers. Visitarem les restes de l’església romànica de Sant Pere d’Anguera. El que resta d'aquest edifici és l'absis i part del mur nord. Possiblement la volta originària, no conservada, anava col·locada sobre arcs faixons. L'església era d'una sola nau amb absis semicircular a la capçalera. La ubicació del portal primitiu es desconeix. Es mantenen tres finestres a la zona presbiteral i una al mur nord.

Tornarem al pont i seguint el camí de l’esquerra, tindrem la Font d’en Videt (caldrà sortir a la carretera i agafar el primer camí que surt a la dreta).

De retorn al pont d’Anguera agafarem un corriol que ens baixarà altre cop a la barrancada, un espai on es fan sentir els salts, els Degotalls del Pallarès, les fonts… i que ens recorda la importància d’aquest riu per a l’abastiment d’aigua potable per a Sarral. Continuarem per la riba esquerra fins que el camí ens obligui a travessar el riu. A partir d’aquest punt, passat l’antic molí del Cano, sempre caminarem per la riba dreta fins a les Hortes d’Anguera.

Al final d’aquests espais de conreu, a la dreta, agafarem el camí que, amb un pronunciat desnivell, ens portarà a la Selida.

A la cruïlla, el camí que agafarem cap a la dreta ens portarà a la carretera. La travessarem i agafarem, a l’esquerra, un antic camí de ferradura, rodejat per oliveres, de la genèrica partida de Les Forques, topònim que ens parla dels llocs on antany s’havien exposat els cadàvers dels ajusticiats.

Al cap de menys d’un km, trobarem el camí que torna de la ruta del Cogulló i, un cop passat el pont que salva el riu de Vallverd - amb un explícit Gorg dels Gossos a la nostra esquerra -, entrarem a Sarral pel Raval de Sant Joan; passarem per davant del Molí del Potau i, tot recte, entrarem al nucli antic per l’antic Portal de Sant Joan, avui desaparegut. Al cap d’un centenar de metres, arribarem als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sarral-ruta-de-languera-184656324

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/66e2d66d62dd006295b3015e

Observacions: Ruta pel riu Anguera i visita a les restes romàniques de Sant Pere d'Anguera. Marques de pintura blava. Molt aconsellable fer-la en època de pluges.

El 6 d’abril de 2021 vàrem fer una excursió amb punt de sortida i arribada a Sarral, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2021/04/vallcervera-de-sarral-665-m.html

Dinarem al restaurant Masia del Pla, Carretera de Valls, Km 19, El Pla de Santa Maria, telèfon: 977 63 05 11, https://www.masiadelpla.com/

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.