dissabte, 3 d’abril del 2004

Coll de la Bena - Gisclareny (1.434 m.)

Dissabte 17 d’abril de 2004

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h. (8 Km.)

Itinerari: La carretera asfaltada que va fins a Gisclareny surt del poble de Bagà. A aquesta població s’hi arriba per la carretera comarcal 1411 (Eix del Llobregat). És l’últim poble abans de travessar el túnel del Cadí. En travessar Bagà ja es troben els cartells indicadors de la carretera de Gisclareny.

L’excursió es fa per dos recorreguts circulars diferents. El primer va cap al veïnat del Coll de la Bena i el segon, a l’inversa, cap al veïnat del Roser. Des de l’Ajuntament de Gisclareny es pren la carretera asfaltada, de baixada. En arribar al primer revolt tancat cal seguir recte. En aquest punt comença i acaba el primer recorregut, que es fa a l’entorn del bosc del pinar. Pocs metres després d’agafar aquest camí ja es troba el sender, a l’esquerra, que recorre tota la carena pel coll de Vall Pregona. Cal seguir-lo fins arribar als prats de Cal Tasconet, una masia dedicada al turisme rural. Es passa per davant d ela casa i s’arriba fins al coll d ela Bena, on el camí conflueix amb una altra pista forestal. No s’ha de prendre. Just a la dreta, sota uns contenidors d’escombraries, comença el camí antic que travessa tot el veïnat de la Bena pel fons de la vall. A banda i banda queden els camps i, a la dreta, el bosc del pinar. En acabar aquest recorregut circular cal tornar a la plaça de l’Ajuntament de Gisclareny. Des d’aquí surt el següent sender. Queda una mica amagat i és aconsellable demanar als veïns on comença. De baixada ens portarà fins a l’ermita de Sant Miquel de Turbians, que es veu quasi tota l’estona dalt d’un turó. La tornada al poble es pot fer pel mateix camí o per una pista forestal que porta a la carretera principal, al barri del Roser, a la font de Gisclareny i de nou a l’Ajuntament.

Observacions: He proposat dos itineraris circulars diferents. Es poden fer tots dos o només un, segons com vulguem allargar l’excursió.

Els isards es veuen més fàcilment a primeres hores del matí o al capvespre i sobretot és més fàcil observar-los als llocs més pedregosos, on no hi ha bosc.

Dinarem al restaurant Cal Misèria de Gisclareny Tel. 93 744 11 80

Tornarem a casa al voltant de les de la tarda.