diumenge, 22 de març del 2009

Ruta del Trencapinyes (1.900 m.) - Estany de Gréixer (1.250 m.) - Parc Natural del Cadí - Moixeró

dissabte 28 de març de 2009

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h. 45 m. (2 i 5 Km.)

Desnivell: 200 + 200 m.

Itinerari: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a Berga. Ens aturarem a l’àrea de servei de Sant Jordi a Cercs (Petromiralles) a fer el tallat. Seguirem direcció Guardiola de Berguedà i Bagà.

La sortida consta de dues parts.

Ruta del Trencapinyes:
Sortirem de Bagà i pujarem 15 km per la carretera de Coll de Pal. Just un quilòmetre abans d'arribar al Xalet es pot estacionar el vehicle a l’aparcament que hi ha a l’inici de la ruta (està indicat amb un rètol)

La ruta del Trencapinyes es troba al Parc Natural del Cadí - Moixeró. És una excursió per descobrir el paisatge i sobretot per conèixer el Trencapinyes, un ocellet petit però molt fort que s'alimenta de pinyes. Hem d'agafar una carretera que surt des de Bagà i començar una ruta, que ben segur no ens deixarà indiferents.

Des del primer moment, quan agafem la carretera que va fins a Coll de Pal, l'excursió es converteix en un regal per a la vista. Va ascendint, serpentejant i ens ofereix unes vistes increïbles de les muntanyes, que combinades amb el blau del cel els dona majestuositat i grandiositat.

Just passat el quilòmetre 9 hi ha una font on podrem recollir aigua. Hi ha espai per un sol cotxe que podrem deixar ben arramblat en un costat de la carretera. Pocs quilòmetres més amunt hi ha un mirador amb una vista panoràmica de la vall. Podrem veure el poble de Baga, de Guardiola del Berguedà i algunes muntanyes com el Pedraforca.

Si continuem pujant, més o menys cap allà el quilòmetre 15 ja podrem aparcar el cotxe i iniciar el que s'anomena la Ruta del Trencapinyes. Son dos quilòmetres i una ruta circular

La ruta del Trencapinyes transcorre per una pineda de pi negre a banda i banda del camí. És un arbre característic que podem trobar a l'alta muntanya que dóna pinyes tot l’any i això ha permès al trencapinyes establir-se en aquesta zona amb una població abundant. Els Trencapinyes, que donen nom a la ruta, són ocells que es caracteritzen per tenir un bec creuat i molt fort que els permet obrir les pinyes per extreure’n els pinyons. Si parem l'orella podrem escoltar el seu cant i fins i tot els podrem veure volar entre les branques (sobretot a la primavera).

Uns 800 metres seguint la pista forestal, que fa una lleugera pujada hi ha el Mirador del President, que també se l'anomena el Mirador dels Orris, ja que es troba al Pla dels Orris. Des d'aquest punt les vistes son increïblement boniques.

La ruta fa uns dos quilòmetres aproximadament, és circular i està molt ben senyalitzada en tot moment. Arribarem fins els 1.900 metres d'altitud així que aneu ben abrigats.

Estany de Gréixer:

Agafarem els cotxe i baixarem direcció a Bagà per aturar-nos al desviament en que surt un camí que puja a Gréixer. Aquí començarem un recorregut de dues hores i 5 km. Després de 15 minuts de caminar arribarem a Gréixer, que és un petit nucli rural restaurat, de propietat privada. Sortint del poble en direcció a Coll d’Escriu on podrem observar boscos de planifolis (roures i fagedes) combinats amb coníferes en alguns sectors. Pararem davant d’una formació rocosa d’origen silícic, on trobarem espècies de flora força interessants. Continuem el camí tot seguint el torrent de la Font Bona fins arribar a una bifurcació del camí en un revolt, on agafarem unes escales empedrades que ens portaran al mur de contenció de l’estanyet de Gréixer. Tornarem pel mateix camí.

Observacions: La ruta del trencapinyes transcorre per una pineda de pi negre (Pinus uncinata), a banda i banda del camí. El pi negre és un arbre característic de l'alta muntanya, presenta una fructificació abundant i més o menys regular i manté les llavors a les pinyes fins a l'any següent, actuant com a reserva d'aliments. Aquest fet ha permès que el trencapinyes (Loxia curvirostra) desenvolupi poblacions abundants i d'hàbits sedentaris, en aquests boscos.

Dinarem al restaurant Niu Nou de Bagà. Avd. Vila-seca, 1 Tel. 93 824 42 53 http://www.niunou.com/.

Tornarem a casa a quarts de set de la tarda.