divendres, 24 de juliol del 2009

Pic de Baiau (2.866 m.)

21-22-23 d’agost de 2009 (primera sortida de la temporada)

Hora de sortida: Dos quarts de cinc de la tarda de divendres 21 d’agost.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 9 h. (15 Km.).

Desnivell: 1.000 m.

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem el divendres des de els respectius llocs, per estar a la zona a l’hora de sopar. Les opcions son:

- Hotel Riberies – Llavorsí. Tel. 973 62 20 51.
www.riberies.com Els que tenim habitació en aquest hotel, hauríem de trobar-nos aproximadament a les 20 h. I sopar a les 21 h.
- Isavarre.

El dissabte al vespre, soparem tots plegats a Isavarre.

Itinerari:

0.00 h. Pla de Boet, 1.870 m. Extens pla d'alta muntanya situat en un lloc d'extremada bellesa on el riu Noguera de Vallferrera baixa fent giragonses. Zona idònia per a l'acampada. Al mig del pla hi ha la cabana de Boet apta per a pernoctar-hi.

El pla de Boet és situat a 12 km de la població d'Àreu comunicat per una deficitària pista forestal, només apta per vehicles tot terreny i també pels altres que s'atreveixin. Si cal, podem utilitzar el servei de taxi tot terreny des d'Alins, que ens pot deixar al mateix pla de Boet i així evitar mals tràngols.

Cal recórrer el pla en direcció a la cascada que baixa del Pla d'Arcalís. Pujar pel bosc de la dreta del Pla de Boet, tot deixant la pista forestal enrere. El corriol és força transitat i és senyalitzat amb les marques blanques i vermelles del GR 11.

0.30 h. Pla d'Arcalís, 2.000 m. Extens pla al fons de la vall. Pujarem vorejant l'Agulla del Clot de l'Olla fins arribar a un altre pla que es troba un cop s'ha donat la volta a l'agulla abans esmentada.

1.15 h. Coma de l'Orri. Travessarem el pla. Pujarem per una petita canal plena de vegetació. Més amunt passarem per successives terrasses esglaonades seguint les traces del bell camí. Més tard passarem a frec de l'Estany petit d'Escorbes.

2.00 h. Estany Gran d'Escorbes, 2.370 m. Es tancat per una aresta rocosa. La pujada és suau però constant per un camí ben marcat. Tenim una bona visió dels pics de Lavans i de la pica Roja. Al fons a dalt d'un promontori podrem veure ja el refugi de Baiau. Queda més tard a l'esquerra. L'Estany inferior de Baiau molt per sota nostre al fons de la vall.

2.15 h. Estany Mitjà de Baiau, 2.460 m. Indret d'extraordinària bellesa en ple circ de Baiau, enmig dels pics de Baiau, Roca Entravessada, Medacorba, etc. Creuarem el riu i per un corriol amb pujada sobtada ens portarà al turonet on es troba emplaçat el refugi de Baiau.

2.30 h. Refugi de Baiau "Josep M. Monfort", 2.517 m. Punt de pas de la ruta pirinenca GR 11. Per aquest motiu, és molt freqüentat a l'estiu. Refugi lliure, d'estructura metàl·lica amb aïllament, té 9 places en condicions normals en lliteres, mantes, lloc per a cuinar, taula, tamborets, material de salvament i emissora d'emergència. Situat en un lloc privilegiat, domina tot el circ de Baiau, des del Medacorba al pic de Sanfonts, amb el seu bell estany als seus peus. Porta el nom de Josep M. Monfort, que morí en accident de muntanya a la serra de Cadí, el gener de 1979.

Per prosseguir cap al pic de Baiau hem de baixar a l'estany pel camí ample de darrera el refugi i vorejar-lo per la seva dreta per una tartera. Deixarem a l'esquerra el camí que puja als Estanys Forcats i al pic de Medacorba, fins arribar a la petita canal que baixa de la Portella de Baiau. Pujarem seguint aquest barranc per arribar a una petita olla on s'ajunten les tarteres que baixen de la Roca Entravessada i el Pic de Baiau. (Aquí podem aprofitar per esmorzar)

Pujada molt dreta per una tartera molt desfeta. Cal anar amb molt de cura i intentar trobar els millors passos i els senyals del GR 11 fins a la portella de Baiau i extremar les precaucions. La canal de Baiau és força dreta i de pedra molt descomposta. Cal extremar les precaucions.

4.00 h. Portella de Baiau, 2.750 m. Situat entre l'Agulla de Baiau (dreta) i el pic de Baiau (esquerra). Frontera amb la veïna Andorra. Davant nostre i força alt encara veurem el pic del Comapedrosa que amb els seus 2.946 m. és el cim més alt d'Andorra. Abandonarem els senyals del GR 11 que baixen a l'esplèndid refugi de Comapedrosa, a 2.260 m (guardat en temporada estival, té tots els serveis) i pujarem per la fàcil aresta cap al N cap al pic de Baiau.

4.30 h. Pic de Baiau, 2.866 m. Important nus d'arestes. Al N la carena continua cap al pic de Roca Entravessada i Medacorba; al SE una carena l'uneix amb el pic de Comapedrosa i al S cap el pic de Sanfonts. Vista panoràmica molt interessant vers la vall occitana de Solcén, el Comapedrosa, davant nostre, la Roca Entravessada, l'Agulla de Baiau, l'estany superior de Baiau, amb el refugi a dalt del promontori, i fins i tot podrem distingir la pica d'Estats i el pic de Sotllo.

Baixarem pel mateix camí.

Observacions: Esplèndid itinerari d’alta muntanya que ens acostarà al feréstec circ de Baiau amb les seves espectaculars parets i tarteres i els seus bells llacs on s’emmirallen els pics principals de la zona. El refugi de Baiau, situat estratègicament, és una bona base d’excursions als cims de la zona i de travessa a Andorra per la ruta pirinenca GR-11.

Una opció pel diumenge al matí és fer ràfting.

Tornarem a casa el diumenge.