divendres, 27 d’agost del 2010

Puigllançada (2.409 m.)

dimarts 31 d’agost de 2010

Hora de sortida: 2/4 de 7 del matí

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 4 h. (8,56 Km.)

Itinerari: L’inici de la caminada el trobem a la zona d’estacionament del Pla d’Anyella (1.800 m.) a la Collada del Pedró, situat a poc més d’un Km. del pàrquing dels Alabaus. Per arribar-hi hi ha vàries possibilitats. Una, pel Coll de la Creueta, seguint la carretera BV-4031, que de la Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug porta a La Molina i que acaba pràcticament en aquest indret, un cop passada la barrera que tanca l’accés al port. Un altre opció, és la que ve del Túnel del Cadí (C-16/E-9), en direcció a Puigcerdà, on hem de trencar a la dreta per la cruïlla que porta a La Molina (GIV-4032), travessarem el nucli urbà i la zona de la Pista Llarga, per coincidir, però en sentit contrari, en el mateix punt que ve de la carretera de la Collada de Tosses (GI-400).

Un cop hem deixat el vehicle a l’esplanada de l’estació d’esquí, ens trobem, de fet, en la pròpia línia carenera del cim, però, evitarem pujar pel recte, ja que coincidiríem amb les pistes. D’aquesta manera, farem un flanqueig ascendent a l’esquerra, en direcció sud-est, i, de forma suau, anirem guanyant alçada, més o menys paral·lelament a la carretera del Coll de la Creueta, per una pista que conforme anem avançant es fa més evident. Aquesta senda ens porta a un torrent, que no travessa, sinó que fa una girada ampla a la dreta i ens deixa sota mateix d’un edifici metàl·lic de color clar. En aquest punt, hem de tornar a canviar la direcció de la marxa, per assolir una coma molt clara, amb alguns pins negres escampats, que és per on pujarem. Depenent del nostre estat físic, podem anar fent giragonses, més o menys obertes, per salvar el tram més costerut de tot el trajecte.

Un cop dalt d’aquest torrent, arribem a una zona ampla i oberta, tancada per un filat. A la nostra esquerra veiem el Tossal de Rus, amb les seves terrasses, i a la dreta apunta el Cap de les Costes de l’Huguet (2.214 mts.), que és la direcció a la que ens hem de dirigir, en sentit sud-oest. Travessem el filat i per un suau llom ens apropem a la part superior del remuntador del Torrent Negre, encara que una altra tanca de filferro ens separa de les instal·lacions d’esquí. Passades aquestes, ja veiem al nostre davant la silueta del Puigllançada, amb la seva inconfusible i gegantina pantalla metàl·lica, que fa que sigui, en aquest aspecte, un dels cims més poc agraciats dels Pirineus.

Ara la senda travessa aquest segon filat i es dirigeix a l’Amorriador de Rus (2.303 m.) i a una gran fita de pedres, emmarcada per la Tossa d’Alp al seu darrere. Davallarem per l’ample coll fins trobar-nos de front amb el darrer llom, que de forma recta i continuada va guanyant alçada fins deixar-nos a la línia carenera, i d’aquí tant sols ens queden uns metres per arribar a l’enginy metàl·lic, que és millor passar de llarg, per gaudir del panorama que se’ns obre uns metres més enllà, on hi ha una fita geodèsica, una petita creu, unes caixes de registre i un pessebre. El cim del Puigllançada és ample i arrodonit, oferint-nos, com s’ha dit, una vista molt extensa. Tenim al sud la Serra de Catllaràs i el Santuari de Falgars, el Cim del Sobrepuny, més a la dreta, al fons de la Vall del Llobregat, Guardiola de Berguedà, al sud-sud-oest, els Rasos de Peguera i, a la dreta, la Serra d’Ensija, al sud-oest, la Serra del Verd i el Pedraforca, a l’oest-sud-oest, la Serra del Cadí, a l’oest, les Penyes Altes de Moixeró, a l’oest-nord-oest, la Tossa d’Alp, al nord-oest, les muntanyes frontereres amb Andorra, amb el Puigpedrós, la Vall del Riu Querol i el Coll de Pimorent, el Puigpedrós de Lanós, el Carlit i el Pic Peric. Al fons de la plana cerdana, distingim Puigcerdà i la Guingueta d’Ix, i, més a la dreta, Llívia, al peu d’un turó, i Font-Romeu, tocant al bosc. Darrere Font-Romeu hi ha el Capcir i la Serra de Madres, Cambradase i la Torre d’Eina, el Puigmal al nord-est, el poble de Toses al fons de la Vall del Rigard, els Plans d’Anyella, més lluny el cim del Pla de Pujalts, i al darrere, el Taga i la Serra Cavallera, el Tossal de Rus, darrere del qual s’amaga Castellar de N’Hug, al sud-est els Rasos de Tubau i, més enllà, la Pobla de Lillet. A la llunyania, podem veure les puntes inconfusibles del Montseny, la Mola i Montserrat.

La tornada la podem fer pel mateix camí.

Observacions: El Puigllançada, cim de 2.409 mts. d’alçada, integrat en el domini esquiable de La Molina, amb una envejable panoràmica circular al seu punt zenital, donada la seva situació geogràfica. No és una excursió que comporti cap altra dificultat tècnica que tenir una mínima preparació física, ja que el desnivell que hem de salvar és d’uns 600 mts., que farem, en la major part, allunyats de les instal·lacions d’esquí, per donar-li un caire més muntanyenc a la ruta.

Dinarem al restaurant la Muntanya de Castellar de N’Hug.

Tornarem a casa a quarts de vuit del vespre.

Per llegir la crònica de la sortida, clica aquí: http://molinsdeferro.blogspot.com/2010/10/puigllancada.html