dimecres, 30 de novembre del 2011

Sant Salvador Saverdera (670 m.)

Dissabte 26 de novembre de 2011

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens pararem a fer el tallat en una àrea de servei i seguirem direcció Figueres - França. Sortirem de l’autopista per la sortida de Roses i anirem direcció Llançà i Port de la Selva. Des de Llança, agafarem la carretera GI-612 fins a Port de la Selva.

Itinerari: Un cop a Port de la Selva, a l’entrada, veurem les primeres cases de l’urbanització l’Erola, seguint la direcció que ens marca un pal indicatiu del GR-11 seguirem les marques blanques i vermelles.

Aviat pujarem per un camí que supera les antigues terrasses de cultiu. Estem a la zona de Barlovent.

Creuarem la carretera i a la poca estona la tornarem a travessar, seguint sempre un camí ben marcat. Arribarem al que queda de l’interessant dolmen de Mores Altes (260 m. - 30 min.) i seguirem pujant entre pins i matolls. Creuarem repetidament l’asfalt, ja en forta pujada, i arribarem a l’aparcament del complex arquitectònic de Sant Pere de Rodes /també seu del parc natural del Cap de Creus) que mereix una visita, que podem fer al baixar, si anem bé de temps.

Situats davant del recinte monumental (500 m. - 1 h. 30 m.), hi ha un cartell que indica l’itinerari per accedir a la Serra de Verdera (senyalitzat). Un camí neix de la mateixa porta del monestir , i fa ziga-zagues entre abundants matolls, en direcció S. SE. En el punt més alt de la Serra de Verdera, també conegut com de Santa Elena (670 m. – 2 h.) s’aixequen les ruïnes del castell de Sant Salvador de Verdera. Gaudirem de magnífiques vistes panoràmiques de l’extrem oriental de la serralada i molt especialment de la badia de Roses.

De tornada al monestir, baixarem fins a l’aparcament (sota del recinte), on se’ns ofereixen dues alternatives, o bé tornem pel mateix lloc pel que hem pujat, en uns 45 minuts de baixada, o bé seguim el senyal indicatiu que hi ha a la dreta de l’aparcament i que diu: “Port de la Selva”, per un camí que ens aboca directament fins uns antigues terrasses de vinyes, ara ocupades per unes fileres d’oliveres.

Zigzaguejant sense parar arribarem al bonic poble de Selva de Mar, al que accedirem pel seu cementiri (aquí caldrà vigilar, el camí segueix pel costat dret del cementiri, en el sentit de l’arribada) Travessarem el poble seguint la riera de la selva, i en un moment donat la travessarem, per pujar pel turó oposat.

De nou sota les oliveres ens acostem al càmping de l’Erola, al principi de El Port de la Selva.

Observacions: Impressionant excursió, sense cap requeriment especial, que ens permetrà accedir al cim de la Serra de Verdera i visitar l’important monestir de Sant Pere de Rodes.

Dinarem a restaurant El Vaixell, C. Castellar, 62 – PORT DE LLANÇÀ - Tel.: 972 380 295. Web:

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.