diumenge, 4 de març del 2012

Circular Prats de Lluçanès (750 m.) PR C-44

Dissabte 10 de març de 2012

Hora de sortida: 7 del matí.

Ubicació: Comarca del Lluçanès.

Desnivell: 160 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista AP-2 i després la B-30. Seguirem per l’autopista Terrassa – Manresa (ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de Montserrat), seguirem fins a Navàs i d’aquí (sortida 73), ens desviarem a la dreta fins a Prats de Lluçanès.

Itinerari: L’excursió seguirà el PR C-44, començant a Prats de Lluçanès (700 metres d’altitud). Tot l’itinerari està senyalitzat amb marques grogues i blanques i amb cartells indicadors. Sortirem per la carretera de Navàs (a la cruïlla amb el carrer de la Resclosa) i abans d’iniciar una llarga recta, agafarem el camí de la dreta, que en lleugera pujada i passant pel costat de la Caseta ens durà a:

15’ Sant Sebastià (730 m), capella del segle XVII que és un magnífic mirador de l’altiplà del Lluçanès. Tot seguit anirem fins a:

30’ Sant Andreu de Llanars (690 m), antiga parròquia citada l’any 1034; l’actual edifici, del segle XII, és una petita joia romànica en la que destaca una torre - campanar aixecada sobre la façana de ponent. Retrocedirem uns metres pel mateix camí i el seguirem per vorejar la masia de la Vila i abans la font. Pel costat d’un dipòsit i després seguint un filat i més tard per dins del bosc, ens aproparem a la masia de:

30’ Teulats (700 m). El camí segueix, més o menys, la carena del Serrat dels Morts.

15’ Les Canals, un altre masia.

15’ La Serra de Degollats (720 m). Gran masia, amb teulada a quatre vents i amb garites en els angles. A la guerra de Successió, pels voltants de la casa, la gent de la comarca, va derrotar a les tropes de Felip V.

Baixarem entre rocs i alzines, després per les basses de la Serra i més enllà el camí ofereix bona vista sobre la vall del Merlès i el Berguedà.

30’ Carretera a Navàs que traspassarem i pel camí ramader fins a:

10' Costa de la Cavalleria (660 m). Un altre masia i també de noms sonors, passarem pel costat del petit pantà de la Costa.

20’ Font d’en Pere Costa, en una fosca balma i oblidada fins fa molt poc temps. El camí puja per dins el bosc fins a la casa de:

10’ la Biscola ( 660 m) situada en un pla.

10' Font de la Biscola, al mig del rec que travessarem. Vorejarem per l’esquerra el camps dels Timons i el corriol ens durà a un altre camp i al fons és veu Prats i més a prop el Soler de n’Hug.

Planejant i després baixant a la vista de la masia de Galobardes, arribarem al:

45’ Molí de Galobardes (620 m), en el torrent del Soler, pujant per la vora es troba:

15’ Santa Eulàlia de Pardines (670 m), parròquia, en un edifici del segle XVIII, successor del que ja és citava l’any 915. El camí, paral·lel a la carretera, ens aproparà al:

30’ Quer (710 m). Una gran masia que té en un dels costats la torre rodona de l’antic castell esmentat l’any 1056, propietat dels senyors de Lluçà, i al peu, la capella de Santa Llúcia del Quer.

Havent traspassat la carretera entrarem a Prats per les:

15’ Tres Fonts, antics safareigs del poble. Pel carrer Josep Cirera i la plaça Vella (a prop, a mà dreta hi ha la capella de la Mare de Déu de la Bona Sort – romànica -, que l’any 1555, ocupà l’edifici de la vella parròquia de Sant Vicenç), el carrer Major, el carrer d’Orient i unes escales, acabarem al costat del:

10’ monument a la Trencadansa (700 m)

Observacions: Un cop a Prats de Lluçanès, agafarem els cotxes i anirem fins a Collsuspina, passant per Vic i Tona (uns 45 min. de cotxe)

Dinarem al Restaurant Can Xarina, al c/. Major, 30 de Collsuspina. Tel. 93 830 05 77 i 690 83 24 23, web:
www.canxarina.com . Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.