dissabte, 28 d’abril del 2012

Castell de Boixadors – circular (863 m.)

Dissabte 28 d’abril de 2012

L’Anoia, terra de camins

Ubicació: Comarca de l’Anoia.

Temps aproximat: 5 h. (16 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, per la A-2 direcció a Igualada on ens aturarem al bar de l’Hotel Canaletes a fer el tallat i agrupar-nos amb els companys i companyes de l’Anoia. Seguirem fins a prop de l’estació de Sant Pere Sallavinera, on aparcarem els cotxes en una pista que surt a l’esquerra i on començarem la caminada circular.

Itinerari: Seguirem la carretera asfaltada por on hem vingut, conegut com Camí de Cal Gotzems. En una cruïlla, deixem l’asfalt, i seguim pel camí de cal Cinto. Aquest camí ens durà fins a la masia coneguda com Molí de Boixadors.

És una gran masia formada per diversos edificis construïts en diferents èpoques. A una de les portes hi ha la inscripció següent Rafael Bosch la feta fer lo any 1860. Originàriament molí fariner, dependent del senyor del castell de Boixadors, ubicat a les immediacions de la riera de Rajadell, que s’anà transformant per l’afegit d’edificis en una gran pairalia. Al costat de la masia hi ha una capella dedicada a la Sagrada Família, construïda entre 1881 i 1883, d’una nau amb campanar de planta quadrada edificat damunt d’una roca i conserva un retaule neo-barroc. Habitada per la família Bosch des de fa vuit segles. Molt a prop de la casa es conserven dos ponts antics, que bé podrien ser de factura medieval, sobre la riera de Rajadell.

Seguirem una bona estona pel camí del cal Cinto (sempre pista apta per cotxes) que abandonarem més endavant per acostar-nos a l’ermita de Sant Jaume de Salerm. Tornarem a la pista i seguirem fins enllaçar bastant més endavant amb el camí de la Font Puda que poc després deixarem, per agafar la pista que surt a l’esquerra.

Després d’una estona, arribarem al castell de Baixadors.

Un dels vestigis més importants de la Catalunya medieval, i molt poc conegut pel gran públic, és el castell de Boixadors, situat a l’extrem nord-est de la comarca de l’Anoia, al llindar de l’encreuament amb el Bages i el Solsonès.

La visita de les restes restaurades del conjunt medieval i la magnífica vista des del Turó de Boixadors, de 863 metres valen la pena.

La família dels senyors del castell de Boixadors va ser molt important en època de la Catalunya comtal. Des del 1014 hi ha dades de l’assentament en el Turó de Boixadors, ja documentat com a castell.

L’església romànica de Sant Pere va ser construïda al segle XI. La Baronia de Boixadors va existir fins al 1425, però la nissaga dels Boixadors van continuar tenint càrrecs importants fins ben entrada l’època moderna. El Palau Dalmases del carrer de Montcada de Barcelona havia estat anteriorment dels Boixadors.

Baixarem del castell pel camí que continua del que portàvem, per anar a enllaçar amb el camí de l’estació de Seguers. Després d’una estona, passarem per una masia amb corrals a la dreta i una mica més endavant, a l’esquerra unes plaques fotovoltaiques.

Anirem a sortir al camí de Cal Gotzems que ens deixarà on tenim els cotxes.

Observacions: Dinarem al Restaurant de l’Esquaix d’Igualada. Carrer de Masquefa, 9 Igualada. Tel. 93 804 56 55 Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.