dissabte, 7 de juliol del 2012

Tuca de Castanesa (2.861 m.)

Dissabte 28 de juliol de 2012

Sortida final de temporada 2011 - 2012

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca de la Ribagorça.

Temps aproximat: 6 h. (10,5 Km.)

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem divendres a primera hora de la tarda en direcció a Benasc (Osca), agafarem la A-2 fins a Lleida, on agafarem la sortida 461 direcció Alfarràs / Vielha. Passarem per Tamarit de Llitera i Graus. Arribarem a Benasc després de 4 hores de viatge. Seguirem en direcció a l’Hospital de Benasque, on trobarem l’hotel Hospital de Benasque – Los Llanos, on estarem allotjats tot el cap de setmana. Tel. 974 552 012. Preu de l’habitació doble amb l’esmorzar i l’IVA inclòs, els dos dies, 200.- Euros (100.- Euros per persona) Web: http://www.llanosdelhospital.com/

En aquest hotel soparem plegats. Hauríem de ser-hi tots no més tard de les 21 h. Encarregarem entrepans pels que l’endemà anem a fer l’ascensió.
El lloc ofereix diferents alternatives per caminar menys, com anar al Pla dels Aigualluts, al Refugi de la Renclusa (agafant l’autobús del parc o amb cotxe i després 1 h. de caminar. L’hotel està equipat amb un Spa i piscina coberta i rodejat de prats amb rierols que els travessen.
Els que vulgueu venir i no ho hagueu dit encara, feu-vos la reserva directament. Si algú/na vol triar un altre tipus d’allotjament i fer plegats l’ascensió del dissabte, cap problema, que ho digui i ja quedarem.

Itinerari: Dissabte 28 de juliol. Pels que pugin a la Tuca de Castanesa.

Llevar-nos a 2/4 de set del matí. A les set prendre un cafè amb llet a l’hotel i agafar els entrepans de l’esmorzar. Sortir amb els cotxes direcció a Benasc i abans d’arribar-hi, desviar-nos a l’esquerra per la carretera que puja a Cerler. Passarem de llarg Cerler, i agafarem la carretera asfaltada de l'Ampriu, abans d'arribar a les pistes d'esquí del mateix nom, aproximadament a uns 2 quilòmetres deixarem la carretera asfaltada per agafar una pista de terra a l'esquerra, que va seguint les corbes de nivell, més tard entrarem en una zona poblada de pi negre i avet. Quan ja s'acaben els arbres, arribarem a la cabana de Ardones on començarem a caminar.

Sortim a peu des del refugi de pastors de Ardones, a uns 2.060 m. aproximadament. El camí puja suaument, sortint de la pista, poc abans d'arribar a la cabana. Va en direcció contraria i per sobre de la pista per on hem vingut,  tot seguint les corbes de nivell de les muntanyes. La pujada es fa més costeruda, anirem guanyant alçada pels prats, que pugen costa amunt, aquí i allà, comencen a aparèixer flors pròpies de les pedreres, de colors vius i llampants. A estones caldrà imaginar el camí.

En dues hores estarem al peu del coll, on pujarem per una pendent herbada, deixant a dreta i esquerra unes petites tarteres.

Finalment s’arriba, a dalt al coll del pic Castanesa, 2.630 m., Ara seguirem la  cresta. A les 3 h. 15 m. de caminar arribarem a dalt. Gran mirador de la serra, el Ballibierna, les Maladetes, Llosàs, Corones, Russel a l'E. i els massissos del Perdiguero i Posets - Eriste al N. Menjarem alguna cosa, la foto de rigor i cap avall.

La Vallverdera baixa bastant suaument. En unes dues hores ja estarem en un camí ben marcat, fins al lloc de sortida.

Observacions: Ascensió a un gran mirador del massís de la Maladeta i de la vall de Castanesa. Aquesta vall, molt apreciada per les seves generoses pastures, va ser desforestada amb foc entre els segles XVII i XIX – diu la llegenda – per tal de foragitar els bandits que s’hi refugiaven.  És una excursió de dificultat mitjana, que es pot tornar de dificultat alta en funció de les condicions meteorològiques o de la neu. És indispensable estar en bona forma física i cal anar ben equipat. Caldrà també que duguem quelcom de menjar, per si se’ns fa tard al baixar.

Aquest pic es va fer famós l’any passat per que una parella es van casar i els van filmar per l’anunci de l’aigua Veri. Veieu l’article publicat a La Vanguardia del dia 31 de juliol de 2011.

Dinarem en algun restaurant de Cerler, si arribem a l’hora.

A la tarda podem anar a passejar per Benasc. Botiga del Barrabés (en aquestes dates fan rebaixes interessants)

Soparem al restaurant El Fogaril de l'Hotel Ciria. Tel. 974 55 16 12. Avd. de los Tilos, s/nº. - Benasque..