dilluns, 6 de maig del 2013

Puig Lluent (1.638 m.)

Dissabte 4 de maig de 2013

Hora de sortida: set del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 5 h. 15 m. (14 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa  i seguirem direcció Manresa i Berga.

Sortint de Berga, just després del primer túnel cal agafar el desviament a la dreta per la C-26. Passarem per Vilada (on ens pararem a fer el tallat). Als afores de Borredà agafarem a l’esquerra la carretera BV-4656 fins a Sant Jaume de Frontanyà.

Itinerari: L’itinerari segueix, pràcticament en la seva totalitat, les marques del PR C-51 i del GR-241.

Sortirem del poble pel carrer de davant de l’església i prendrem un sender senyalitzat com a PR C-51 i GR-241 que s’endinsa al bosc en direcció al coll de la Creu Melosa i Sant Romà de la Clusa.

Als 700 m. trobarem una bifurcació (1.172 m.)

Deixarem a l’esquerra el GR-241 (per on tornarem més tard) i continuarem a la dreta pel PR C-51 fins a desembocar a una pista forestal, que es pren també a la dreta.

De seguida es deixa a la dreta un trencall indicat que duu al pla de la Creu o de les Forques.

Seguirem per la pista una bona estona i l’abandonarem i seguirem per un corriol a la dreta, que puja per un espès bosc mixt de pins, roures i faigs. A mesura que s’ascendeix, el trajecte esdevé carener i s’albiren bones vistes al Nord del tossal del Rus, el Puigllançada, el coll de Pal i la Tosa. Més endavant la carena s’eixampla i s’avança pel pla de la Lleona. Es davalla fins al coll de la Creu Melosa (1.344 m.), on hi ha una cruïlla (pal indicador)

Es deixa a la dreta el PR C-51 i es continua remuntant pel GR-241 en la mateixa direcció (Nord-oest / oest) cap a Sant Romà de la Clusa.

Es puja pel bosc, es creua el pla del Calvari i s’entra en una fageda. Es surt al pla del Capellà, es travessa una tanca que es ressegueix per l’esquerra i es remunta un ampli camí terrer fins al collet que separa els cims de la Creueta i del Puig de Faig-i-branca. Es pot assolir aquest darrer desviant-nos uns metres a l’esquerra (Sud est). Es baixa per la pista en el mateix sentit de la marxa fins al pla Fondo de Dalt, on es pren un sender a l’esquerra que flanqueja el vessant Nord del puig Lluent. En sortir del bosc cal enfilar-se a llevant per la carena fins coronar el cim (1.638 m.)

Es tenen àmplies vistes que abasten el Lluçanès septentrional, bona part de l’alt Berguedà i el Pirineu Oriental.

Es desfà el camí fins al coll de la Creu Melosa i es baixa per la dreta. Desembocarem en uns metres a una pista que es pren també a la dreta. Sortirem a una altra pista que s’agafa a l’esquerra vorejant can Frontanyà. Seguirem davallant fins a prendre, abans d’un revolt, un sender a mà dreta, poc visible al principi. S’entra al bosc i es retroba el trajecte d’anada, compartit amb el PR C-51, que es desfà fins al punt de partida.

Observacions: El terme de Sant Jaume de Frontanyà comprèn un paisatge muntanyenc eminentment boscós en què l’omnipresent pi roig conviu amb boixos, faigs, roures i alzines. Des del cim del puig Lluent es contempla una magnífica panoràmica de la contrada i les serres veïnes d’ambdós vessants.

Pot visitar-se l’església de Sant Jaume de Frontanyà (S. XI) sens dubte l’obra cabdal del primer romànic català i un dels tresors de l’arquitectura de la comarca.

Dinarem a la Fonda Cal Marxandò (tel. 93 823 90 02) de Sant Jaume de Frontanyà. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.