diumenge, 28 d’abril del 2013

El camí de l’Arrel – Montserrat (1.019 m.) (Amb la variant de la Canal Plana) Matinal

Dissabte 20 d’abril de 2013

Ubicació: Comarca del Bages.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (8,3 Km.)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada, i ens trobarem a l’estació del cremallera, de Monistrol. Pujarem amb el cremallera fins a Montserrat.

Itinerari: Sortirem caminant del monestir de Montserrat (700 m.) i agafarem el camí dels Degotalls fins gairebé el final, on veurem un camí marcat que baixa fins a la carretera. Seguirem per la dreta de la carretera, per l’altre costat de les balles de protecció que hi ha un camí.

Més endavant arribarem a un túnel, que per seguretat, no agafarem. Agafarem el camí de la dreta del túnel per tal de no travessar-lo per dins.

Passat el túnel, deixarem la carretera que porta a la A-2 passant pel refugi Bertomeu Puiggròs i la l’ermita i monestir romànic de Santa Cecília, tot i que podem desviar-nos per anar a visitar-la.

Veurem a la nostra esquerra unes indicacions del GR-172. Desprès d’uns 10 minuts de pujada, arribarem a una cruïlla. Agafarem a l’esquerra direcció al Monestir de Montserrat. Seguirem unes marques de GR i d’un PR. El GR ve de Marganell, però com hem dit, nosaltres agafarem la direcció del Monestir.

Passarem per sota d’una línia elèctrica. Deixarem un corriol a l’esquerra primer i un altre a la dreta després. Seguirem sempre les marques del GR i del PR. Apareixen alguns corriols petits, primer un a l’esquerra marcat amb una fita de pedres i tot seguit un altre a la dreta en baixada molt descomposta per esllavissades.

Nosaltres seguirem pel camí enganxat a la base de la paret amb maques del PR. Veurem algunes vies d’escalada.

Deixarem a l’esquerra un camí marcat amb pintura rosa i continuarem pujant.

Més endavant veurem un camí marcat amb fites a l’esquerra, i un senyal del GR de pas barrat, que no agafarem. El següent camí que ens trobem a la dreta, marcat amb fites, és el camí de la Canal Plana, que podem agafar per fer la sortida una mica més llarga. Aquest camí, en forta pujada per dins del bosc, fins al Coll de la Canal Plana (1.019 m.), des de on carenejarem i iniciarem la baixada, passant per les ermites de Sant Salvador, la Trinitat i el Pla de la Trinitat, on retrobarem el camí de l’Arrel.

Si no fem la variant de la Canal Plana, seguirem les marques del PR i arribarem a un tram de roca nua. Cal seguir les marques del PR i del GR i una fita de pedra.

Més endavant veurem un camí a l’esquerra que no agafarem. Arribarem al Pla de la Trinitat (920 m.). Trobarem un pas barrat del PR al mig del camí. Seguirem les marques del GR i abandonarem el PR.

Veurem a dalt nostre unes runes de l’ermita de la Trinitat. Seguirem el camí i n’agafarem un que surt a l’esquerra.

Passarem una porta amb reixa de ferro al mig del camí. Anirem trobant marques del GR.

Més endavant, trobarem unes marques del GR a l’esquerra que marquen un camí que porta al refugi de Sant Benet. No les seguirem. Continuarem seguint les marques del GR i del PR que portàvem.

Arribarem a un tram de roca llisa una mica inclinat amb marca de pintura i un camí a sota. Nosaltres hem de seguir a l’esquerra per un corriol que ens porta al peu de la roca esmentada. Malgrat la marca a la roca, el nostre camí està marcat amb senyals del GR i del PR.

Més endavant, a la dreta pas barrat del PR que no agafarem.

Arribarem a un mirador sobre el Monestir de Montserrat.

Més endavant, a l’esquerra surt un camí que va a la placeta de Santa Anna. Balma i cruïlla de camins. Abandonarem el PR a la dreta i seguirem les marques del GR i grogues que van a l’esquerra cap a un tram d’escales de ciment. Seguirem les marques del GR i les grogues.

Pas dels Francesos. Escales de ciment amb barana que travessen una esquerda de roca vertical.

El camí es troba protegit amb una barana verda. Esglaons de baixada i vistes sobre el Monestir.

Pont de fusta que salva el barranc que anem travessant. A la nostra dreta restes de l’antic camí amb ferros i cadena tipus via ferrata.

Passarem per un abeurador que recull l’aigua de la pluja.

Pont de pedra a tocar del Santuari. Deixarem a l’esquerra el camí del Via Crucis amb una reixa de ferro.

Plaça de l’Abat Oliba i Monestir de Montserrat.

Agafarem el cremallera i tornarem a casa.

Observacions: Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.