diumenge, 1 de desembre del 2013

Els cingles de la Garganta (1.175 m.)

Dissabte 30 de novembre de 2013

Hora de sortida: vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 4 h. 50 m. (12,3 Km.)

Desnivell: 620 m. (Acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, en direcció a Berga. Passat Berga, pararem a fer el tallat a l’àrea de servei de Sant Jordi – Petromiralles (Cercs).

Seguirem per la C-16 fins a la Rodonella (veïnat modern de Cercs), entre Cercs i la central tèrmica. Seguirem pel primer carrer de la dreta (c/. Llobregat) i seguirem per un altre a la dreta (c/. Carbonis) on aparcarem a la darrera casa del carrer (720 m.)

Itinerari: Sense camí clar a estones i un tros de pujada molt forta, el camí està marcat amb senyals de pintura groga o vermella.

Començarem a caminar per una pista que puja en direcció a unes torres d’alta tensió. Deixarem un trencall a l’esquerra i després, al costat d’una torre, una pista travessera.

En un giravolt a la dreta, agafarem un corriol a l’esquerra que ens porta a la carena (30 min. – 855 m.) i ens separa de la central tèrmica de Cercs.

El corriol gira a l’esquerra, baixa suaument en direcció al Nord i arriba a una pista que puja de la central i va a un repetidor. La seguirem a la dreta, de baixada, fins a un revolt pronunciat (785 m.), on n’agafarem un altra de secundària a l’esquerra, que planeja dins la baga de Fígols sobre una zona de deixalles industrials. A l’altre costat tenim els cingles de la Garganta, amb el barranc del Querot Negre al mig. La pista s’acosta al fons de la petita vall.

Deixarem un petit camí (45 min.) a la dreta (per on tornarem) i seguirem la pista fins que s’acabi (1 h.) en un indret molt obac, on encara pengen uns cables d’una antiga explotació forestal. Travessarem un petit torrent i començarem a pujar per un corriol de servitud de la explotació, poc definit, fins a una petita carena on trobarem un camí travesser (995 m.)

Continuarem en forta pujada per l’antic arrossegador. Per l’esquerra se’ns ajunta un camí, també indicat en vermell però que no hem de seguir, i aviat (1h. 30 m. 1.050 m.) arribarem al torrent de la Garganta, el travessarem i seguirem per l’altre costat. Aviat es decanta a la dreta, força embardissat, per anar ran de paret i enfilar el grau de l’Esquerd.

Al capdamunt del grau (1 h. 45 m. 1.110 m.) sense camí gaire clar, anirem a l’esquerra, pujant per herbes i matolls. Travessarem una petita faixa de bosc, trobarem un altre corriol travesser i continuarem pujant, en la direcció que ens marca una torre d’alta tensió que veiem enlairada a l’esquerra.

Arribarem a la carena, on se’ns obre una bona vista de Fígols, de les muntanyes de darrere seu i de l’allargassada i estreta cinglera de Vallcebre, amb el serrat de Sant Joan a sobre. Aquí trobarem una pista malmesa, que travessarem, i pel costat d’un torrent pujarem una mica, tenint per nord la torre.

Arribarem a una pista (2 h.) just en un petit pont, a l’indret anomenat les Camanulles (1.175 m.).

Seguirem la pista a la dreta fins a una cruïlla (5 minuts, pal indicador) seguirem per la pista asfaltada i arribarem a Fígols (2 h. 30 m.) petit grup de cases al costat de l’església de planta romànica.

Seguirem per la carretera asfaltada que surt del poble fins a Cal Calderer (2 h. 50 m.) i anirem cap a la font de la Perera (cartell indicador)

Arribarem a la font (3 h. 10 m.) coberta i amb d’un abeurador. Baixarem lleugerament uns 100 m. per la pista que surt de davant de la font, cap al barranc del Querol Negre, que es comença a obrir davant nostre. Uns 30 m. abans d’un torrent, la deixem i per un camí a l’esquerra (ara amb marques grogues), sota els fils elèctrics, mirem d’arribar a una torre d’alta tensió que hi ha sota. Aquí anirem en direcció a la torre següent. Després el camí desapareix a causa de les darreres tempestes i cal acostar-se al torrent i continuar.

A partir d’aquí el camí reapareix i el torrent es va convertint (3 h. 35 m.) en el barranc del Querot Negre, que talla els cingles de la Garganta pel bell mig.

Anirem seguint el barranc per l’esquerra fins que, gairebé a l’altura d’una gran balma, ens apartarem una mica per creuar un petit barranc. El camí es torna un camí ben marcat i de baixada travessa el torrent del Querot Negre i, tot seguit, el de la Garganta. Després puja suaument en diagonal per l’obaga de l’altre costat fins al trencall (4 h.) que hem deixat a la pujada i desfem el camí fins al cotxe (4 h. 50 m.)

Observacions: Els cingles de la Garganta i els de Vallcebre caracteritzen un estrep de la serra d’Ensija avançat en direcció a la capçalera del Llobregat. A la seva part baixa, els cingles de la Garganta formen la graonada i la plataforma on hi ha els pobles de Fígols i Sant Corneli. A diferència dels de Vallcebre, només són franquejables per dos passos: el grau de l’Esquerd i el barranc del Querot Negre, per on passava el vell camí de Berga a Fígols, una meravella deixada avui de la mà de Déu.

Dinarem al restaurant La Cabana, Ctra. De Sant Llorenç de Morunys, Tel. 93 821 04 70, web: www.lacabanaberga.com Tornarem a casa a les set de la tarda.