dijous, 2 de juliol del 2015

Pic del Salvaguardia (2.738 m.)

Divendres 3 i dissabte 4 de juliol de 2015

Hora de sortida: Divendres el més aviat que es pugui.

Ubicació: Comarca de la Ribagorça.

Temps aproximat: 6 h. 30 m.

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem el divendres a l’hora que cada un pugui (el trajecte és de 4 h. de cotxe) i ens hauríem de trobar tots a l’Hotel de l’Hospital de los Llanos de Benasque per sopar plegats a les 21 h.

El trajecte per carretera seria: A-2 fins a Lleida on agafarem l’A-22 en direcció a Osca i Barbastro, Graus, Castejón de Sos i Benasc. A Benasc agafarem la carretera A-139 fins a l’aparcament de l’Hospital de Benasc.

Itinerari: Ens llevarem ben d’hora, per tal de poder començar a caminar a les set del matí.

Un pont de ciment creua el riu Ésera al costat de l’aparcament de l’Hospital de Benasc (1.758 m.)

Tindrem al davant una gran planura on corren els cavalls. Caminarem en direcció Est.

Deixarem enrere una antic tancat de pedra i començarem a guanyar alçada, per unes rampes herbades, amb el riu a la nostra dreta.

Pla dels Estanys (1.860 m. – 0:45 h.)

Un petit replà entre pins és la collada d’es Aranesos (1.890 m. – 1 h.) dóna pas a la pujada de la Penya Blanca. La cara més vertical del Salvaguardia sembla voler caure damunt nostre.

L’antic camí del port serpenteja entre prats inclinats fins aconseguir una veta calcària molt característica, al peu del Pic de la Mina (2.250 m. – 1 h. 30 m.)

Tot seguit del tram condicionat a cop de pic, s’ataca el darrer tram de la Penya Blanca (2.370 m. – 1 h. 45 m.)

Pujarem en direcció Nord per un camí que ràpidament puja. Ja no queda res per aconseguir el lloc conegut com Casa Cabellud, ja molt a prop del Portelló de Benasc (2.444 m. – 2 h.)

En aquest coll la bellesa de les seves vistes sobre la Maladeta ens anima a completar la nostra ascensió. El Portelló de Benasc fou pas de persones a partir del segle XIII i balcó del romanticisme francès en la seva descoberta d’aquests cims.

Des de la banda Oest del port surt un camí en travessa horitzontal sobre l’herba. Aquest camí quasi arriba fins a la vertical del cim, per fer després unes ziga-zagues que tendeixen a la cresta oriental (2.600 m. – 2 h. 15 m.)

En aquest moment es presenten els únics passos que exigeixen anar amb compte (cable d’ajuda). També ens podem trobar plaques tardanes de neu dura. La vall de l’Ésera queda vertiginosament avall.

Un altre nova travessa horitzontal sembla que vol dur-nos cap a l’aresta occidental del pic. No arribarem a trepitjar-la: una mica abans unes noves ziga-zagues condueixen fins a l’ample cim de la Tuca de Cabellud, més conegut com pic del Salvaguardia (2.738 m. – 2 h. 45 m.)

Ens acollirà una gran torreta de pedres. El pic presenta una dilatada panoràmica sobre la comarca de Luchon i l’inigualable marc de la vessant nord de les Maladetes a l’altre costat.

Tornarem pel mateix camí o potser, encara millor (la baixada és més suau) també podem baixar fins a la cruïlla de camins de Casa Cabellud i agafar el GR que ens durà fins a la carretera (1 h. 15 m. des de la cruïlla) on haurem de pujar uns 200 m. fins al pàrquing de la Besurta i aquí agafar l’autobús (un cada 30 minuts) fins a l’hotel.

Observacions: Bonica ascensió catalogada com clàssica que es pot realitzar sense grans dificultats: la balconada més espectacular per descobrir el vessant septentrional de la Maladeta. Una ruta sempre gratificant.

Ascensió molt fàcil, excepte en el primer grup de ziga-zagues sota del cim.

Soparem, dormirem i esmorzarem a l’hotel de l’Hospital de Benasc (http://www.llanosdelhospital.com/esl) Reserves 974 552 012 / 608 536 053. Qui vulgui venir s’ha de fer la reserva. Hi ha tres habitacions dobles reservades a nom meu fins al dilluns 29 de juny. El preu de la mitja pensió, per dues persones en habitació doble és de 148.- Euros (74.- per persona) amb el IVA ja inclòs.

Dinarem al restaurant de l’Hotel Ciria de Benasc, Avd. de los Tilos, Tel. 974 55 16 12 – 974 55 10 80, web: www.hotelciria.com . Tornarem a casa als voltants de les nou del vespre.