divendres, 4 de setembre del 2015

Tossal del Pas dels Lladres (2.662 m.) Puig de Dòrria (2.548 m.)

Dissabte 12 de setembre de 2015

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 4 h. 45 m. (13 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a Vic. Abans d’arribar-hi, i com és costum, ens pararem a les 4 Carreteres de Tona fer el tallat. Seguirem fins a Vic, Ripoll (C-17), Ribes de Freser (N-260) per continuar fins a Planoles. Just abans d’entrar a Planoles cal trencar a la dreta amb un rètol on diu: Collet de les Barraques. Seguirem aquesta carretera asfaltada uns 9 kms. Deixarem els cotxes a l’esplanada del collet un cop passat un refugi. Lloc per aparcar. La carretera està tallada per una barra metàl·lica.

Itinerari: Començarem a caminar al Collet de les Barraques que està situat a 1.894 m. d’alçada. Cobert de prats i envoltat de pi negre.

Només arribar al punt de partida ja podem distingir el Puigmal i veure gran part del trajecte.

Per iniciar el recorregut seguirem per la carretera asfaltada, uns metres. Tot just una desena de metres abans de finalitzar la carretera veurem una pista que surt a la nostra esquerra. Seguirem aquesta pista i caminarem uns 15 minuts fins a trobar un rètol que ens indica que cal que girem a la dreta. El rètol indica el camí al Puigmal i el Pas dels Lladres.

Pocs metres després sortirem d’entre els pins a un prat des d’on tindrem una bona vista del Puigmal.

Darrera nostre podrem contemplar la serra de Montgrony amb Nevà als seus peus. Només ens cal seguir el filat del bestiar i carenejant entre el bosc, de seguida trobarem senyals de recorregut local (blanques i verdes) que seguirem durant tot el recorregut.

Continuarem seguint el filat que discorre per la carena de la serra de la Vaquerissa, i que hem de seguir fins a un prat. A l’esquerra veurem una porta enmig de la tanca, passarem a l’altre costat del filat.

Un cop s’acaba el filat, aleshores, seguirem les marques verdes i blanques que ens portaran fins el Pas dels Lladres a 2.534 m. d’alçada., des d’on gaudirem d’esplèndides vistes de la Cerdanya. 2 h.

El suau i ample Pas dels Lladres també és conegut com el Coll de Queralbs i està situat entre el Puig de Dòrria i el Tossal del Pas dels Lladres. Hi ha la fita fronterera nº 506. Hi passa la pista d’Osseja que arriba fins al vessant Nord del Tossal del Pas dels Lladres. Era un pas utilitzat pels contrabandistes.

Gaudirem d’esplèndides vistes sobre el Puigmal, el Taga, Serra Cavallera, Puigllançada, Tossa d’Alp la Cerdanya amb Puigcerdà al fons i les muntanyes des de la Tossa de Plana de Lles fins al Carlit.

A partir d’aquí seguirem la carena cap a la nostra dreta, fins fer el cim del Tossal del Pas dels Lladres (2.662 m.) que es presenta molt altiu des d’aquí. Al cim hi ha una torreta de l'estació francesa d'esquí Puigmal 2000.

Tornarem pel mateix camí que de pujada. Al arribar al coll de Queralbs o del Pas dels Lladres, podem arribar-nos al Puig de Dòrria que es troba, en la baixada, una mica a la dreta (2.548 mts.) i des d’allà contemplar la carretera i la Collada de Toses. Tot el Pirineu Català visible.

Després tornarem al camí de pujada i baixarem fins als cotxes.

Observacions: Itinerari que transcorre per un dels paratges més tranquils i salvatges de la zona d’alta muntanya del Ripollès fronterera amb la Cerdanya. Prop del poble de Planoles iniciarem l’ascensió al Tossal del Pas dels Lladres.

Bona excursió per iniciar-se entre la mitja i l’alta muntanya amb bon desnivell. Fauna variada per la tranquil·litat de la zona.

El Tossal del Pas de Lladres és un cim que per la seva situació queda totalment eclipsat pel Puigmal, és de molt bon fer suau i fàcil. Pujant la carretera de Ribes de Freser a la collada de Toses al arribar a l'alçada de Planoles prenem a la dreta una pista asfaltada que en 8 quilòmetres ens deixa al refugi Corral Blanc (guardat tot l'any) i una mica més amunt s'acaba la carretera al Collet de les Barraques a 1.900 mts. De allà prendrem la carena evident (seguint sempre un clos metàl•lic) i en direcció ponent sempre en pujada fins l'ampli coll de Queralbs o del Pas del Lladres a 2.530 mts. A l’arribar al coll tindrem una vista de tota la Cerdanya i el Capcir a els nostres peus, a l'esquerra La Molina i la Tossa d'Alp, la Serra d'en Sitja i a la nostra dreta l'imponent Puigmal i per darrere el Golf de Roses, al sud Montseny, Montserrat, Sant Llorenç. Seguirem pujant a la nostra dreta pel cordal fins al Tossal del Pas dels Lladres (2.662 mts.) cimera evident per tenir amunt una torreta de l'estació francesa d'esquí Puigmal 2000.

Dinarem escudella i carn d’olla, al restaurant Can Casanova de Fornells de la Muntanya Tel. 972 736075 – 972 736301. A 1 km. de la Collada de Tosses. S’hi accedeix per una pista des de la Planoles, que passa primer pel veïnat de Espinosa. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.