divendres, 28 d’agost del 2015

Montpetit i Montmajor (898 m. – 1.075 m.)

Els sentinelles d’Oix

Dissabte 29 d’agost de 2015

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 6 h. (11 km.)

Dificultat: Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins a Olot, parant primer a les 4 Carreteres de Tona a fer el tallat i el “xuxet”. Després seguirem en direcció a Vic, Manlleu i passarem pel túnel de Bracons.

Un cop a Olot, ens dirigirem en direcció a Besalú per la A-26 fins a Castellfollit de la Roca. Aquí agafarem la GIV-5221 fins a Oix, on aparcarem al pàrquing de l’entrada, situat sota de l’església romànica de Sant Llorenç.

Itinerari: Sortirem d’Oix (417 m.) en direcció a la carretera de Besalú. Fins al desviament al Montpetit, el camí està indicat amb marques de pintura groga.

Girarem tot seguit a la dreta i agafarem una pista asfaltada en direcció a Toralles, que seguirem fins al cementiri. Davant nostre ja veurem el Montpetit i el Montmajor.

A l’alçada del cementiri deixarem l’asfalt i agafarem una pista de ciment, a l’esquerra, que baixa per creuar la riera d’Oix i que de seguida puja suaument i travessa el càmping dels Alous.

Un cop haguem deixat enrere el càmping, ens trobarem amb una tanca d’entrada a les finques de la Pineda i la Ferreria.

Continuarem per la pista sempre agafant els trencalls a l’esquerra. Veurem el cim del Bassegoda al fons.

Deixarem la pista principal que puja (568 m.) a l’alçada de la casa de turisme rural de Mas Pineda i seguirem un camí recte que planeja en direcció a uns prats que deixarem a la dreta i continuarem recte, en direcció al bosc. Estarem sota del Montpetit.

Passarem la tanca que delimita finca de Mas Pineda per una porta i enfilarem un corriol (pel mig del bosc) fins que es converteix en un torrent sec.

Anirem a parar al coll de Pla Sapell (670 m.) amb el Montpetit a la nostra dreta. Per aquest coll passa la pista que va a Toralles.

El darrer tram d’ascens al cim va pel camí de la dreta que poc a poc es va convertint en un camí amb forta pujada. El camí travessa un bonic bosc d’alzines i està marcat amb grans pedres que no arriben a la categoria de fites. El camí és una mica perdedor i cal estar atents, doncs hi ha molta vegetació que no ens permetrà d’orientar-nos.

Assolirem el petit espai del cim del Montpetit (898 m. 1 h. 45 m.) i gaudirem de les vistes. Primer el Montmajor, el nostre següent objectiu i més allunyat, a la dreta el Canigó.

Des de el mateix cim surt un camí que en forta baixada ens porta fins a un petit coll on trobarem un altre camí que flanqueja el cim per la vessant nord.

Girarem a l’esquerra per continuar baixant per un camí ben marcat fins a la tanca que va a parar a la pista que prové del coll de Pla Sapell, davant del veïnat de Toralles (643 m. 2 h. 30 m.)

Aquí podem visitar l’església romànica de Sant Martí, l’interior de la qual encara conserva restes de pintures murals. L’església està situada dins d’una finca particular i cal demanar permís per veure-la. Els propietaris no hi posen cap problema.

Un cop feta la visita, seguirem amb l’excursió, tot seguint la pista forestal en direcció a Oix i de seguida girarem a l’esquerra pel GR-1 (pal indicador en direcció a la vall del Bac) El camí, herbat, està tancat amb filat electrificat per als ramats, pel que cal tornar a deixar els filferros enganxats al seu lloc.

Per aquest camí envoltat d’alzines arribarem a l’oratori de la Costa (dedicat a Sant Isidre) i deixarem el GR-1 per agafar un camí que surt a la dreta i que té la marca de pas barrat del GR.

Hem d’anar sempre a la dreta. Aquest tram és força perdedor; cal seguir el camí més transitat que va resseguint la carena. Passarem un petit clar entre els arbres i trobarem dues fites a la dreta del camí. Al costat d’una d’elles hi ha un senyal de pas barrat, però igualment hem d’anar en aquesta direcció com si tornéssim enrere per anar a parar a la collada de la Costa.

Continuarem pujant fins al coll de Galters i finalment, després de superar una petita tartera, ens atansarem al cim del Montmajor (1.075 m. – 4 h. 45 m.) des de aquest cim es domina Beget, el veïnat de la Pera, el Comanegra, el Bassegoda...

Baixarem pel mateix camí fins a l’indicador del GR-1 a Toralles (6 h.).

Un cop aquí tenim dues opcions: 1ª.: Seguir la pista a l’esquerra en direcció a Oix tot passant per Cal Mercer, a l’amplia esplanada del mateix nom, situada entre els cims del Montmajor i el Montpetit.

Sense deixar en cap moment la pista, passarem per davant de Cal Quic i poc després creuarem la riera d’Oix. A l’esquerra trobarem la casa del Forn i més endavant, a l’altra banda de la vall, veurem el càmping dels Alous.

De seguida arribarem a una pista asfaltada. Hem de seguir el camí cap a Oix, on entrarem després de passar per un càmping. (7 h. 15 m.)

Si disposem de dos vehicles (millor 4x4), podem deixar-ne un a Toralles on hi arribarem seguint la pista asfaltada que haurem deixat al cementiri i desviant-nos més endavant a l’esquerra per una pista de terra fins a Toralles (sota de l’ermita de Sant Martí) i ens estalviarem 1 h. 15 m. de caminar per una pista amb poc interès i uns 6 km. (és el que nosaltres hem fet)

No podem deixar de visitar el pont romànic d’un sol arc que hi ha a la riera d’Oix que es troba a l’alçada del castell i a uns 15 minuts de l’església.

Observacions: La petita i pintoresca població d’Oix, a l’Alta Garrotxa, té dos “vigilants” d’excepció: el Montpetit i el Montmajor. L’excursió que proposem segueix un recorregut poc transitat que permet fer els dos cims. El tram final de pujada als dos cims és força pendent, però tindrem la nostra recompensa per les magnífiques vistes que ofereixen els cims. Entre els dos cims trobarem l’ermita i el veïnat de Toralles que és recomanable de visitar.

Es recomana fer aquesta sortida a la tardor.

Dinarem al restaurant de l’Hostal De La Rovira, Carrer Major, 4, Oix Tel. 972 29 44 00, web: http://www.hostaldelarovira.es/index.html. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.