divendres, 9 d’octubre del 2015

Sant Joan de l'Erm (1.929 m.)

Dissabte 10 d’octubre de 2015

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Desnivell: 450 m. (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem la A-2 en direcció a Igualada i La Panadella (on ens pararem a fer el tallat). Seguirem per la A-2 fins a la sortida 520 que anirem en direcció Girona / Guissona / Andorra / Cervera.

Passarem per Tarroja de Segarra, Guissona i Ponts, on agafarem la C-14. Passarem per Oliana, Coll de Nargó, Organyà i seguirem direcció a la Seu d’Urgell. Abans d’arribar a la Seu d’Urgell, passarem per Montferrer, on girarem a l’esquerra, en direcció a Castellbó i Sant Joan de l’Erm.

És un recorregut ascendent que no arriba als 30 kilòmetres i que passa dels cultius de farratge de la vall del Segre als boscos subalpins, humits, de pi roig, avet i pi negre. Gairebé 1.000 mestres de desnivell que, mercès a la carretera, són un veritable plaer que ens permet gaudir de magnífiques panoràmiques.

La carretera, ens aboca al refugi de la Basseta (Sant Joan de l’Erm), on aparcarem els cotxes i començarem la recerca dels bolets. Hem de calcular, en total, que trigarem unes tres hores i quaranta cinc minuts (amb la parada del tallat inclosa)

Itinerari: Des del refugi de la Basseta neixen molts camins forestals que s’endinsen cap als boscos, durant l’hivern emprats com a pistes d’esquí de fons.

Nosaltres agafarem el que travessa l’obaga de la Culla i ens porta fins a Sant Joan de l’Erm Vell. Tot el recorregut està marcat amb senyals de pintura de color groc.

Iniciarem l’itinerari darrere del refugi de la Basseta, seu de l’estació d’esquí nòrdic de Sant Joan de l’Erm.

El camí va davallant al costat d’una torrentera, passant pel Roc dels Pallaresos, aixopluc de pastors, on encara podrem observar les parets ennegrides pel fum.

Passat el pont del barranc dels Forcats (1), punt més baix del recorregut, deixarem el camí de Romadriu a la dreta i començarem a pujar acompanyats de pins rojos i, en racons més frescos, d’avets.

El camí serpenteja per antigues feixes de cultiu, que ara estan plenes de pi roig. Podrem observar entre els arbres el poble de Romadriu.

Trencarem a l’esquerra i continuarem fins a trobar el vell santuari i hostatgeria de Sant Joan de l’Erm Vell, al peu del camí que unia l’Alt Urgell amb el Pallars Sobirà. L’església tenia una gran casa i hostals a l’entorn i va servir durant molts anys com a punt de trobada, en especial de l’aplec de Sant Joan. Encara es pot observar el carrer que quedava al mig i pe on passava l’esmentat camí ral lligat al pas dels ramats transhumants. Fou víctima d’un incendi provocat l’any 1936. Diferents panells interpretatius ens ajuden a entendre el passat i la importància d’aquest lloc. Aquest tram del recorregut coincideix amb el de l’Últim Càtar.

Seguirem el nostre recorregut, a partir d’aquest punt podrem tornar per la pista, fent un recorregut més curt. Si volem completar l’itinerari, ens enfilarem pel camí de la Culla, utilitzat per comunicar antigament el Pallars amb l’Alt Urgell.

Arribats al prat de la Culla, a 1.929 m, deixarem el bosc de pi negre per retrobar el pi roig, en un ràpid descens fins al refugi de la Basseta (2)

Km.
9,3
Refugi de la Basseta
4 h.

(1) Des del pont del barranc dels Forcats hi ha un sender que en uns 45 minuts ens portarà al poble de Romadriu al Pallars.

(2) Des del refugi de la Basseta es pot enllaçar amb el camí vell de Castellbó a Sant Joan de l’Erm, que ens portarà al poble de Turbiàs i Castellbó, tot passant pel coll de Lleix. Una gran part d’aquest itinerari coincideix amb el tram del Camí de l’últim càtar que va de Castellbò a Sant Joan de l’Erm. Des d’aquí també s’enllaça amb la següent etapa que finalitza a Llavorsí coincidint el recorregut fins a Sant Joan de l’Erm Vell (www.camidelsbonshomes.com)

Observacions: Excursió a buscar bolets. Sol de pissarra, boscos d’avets i pi negre i algun pi roig a les zones més baixes.

Accés fàcil. No s’ha de caminar ràpid per anar a buscar bolets (que sovint costen molt de veure per la majoria de mortals....), cal anar tranquils, palpant amb delicadesa les petites protuberàncies del terra.

Es tracta d’un recorregut circular que ens portarà a descobrir els boscos de coníferes, ka seva fauna i la seva flora. Amagatall de càtars quan aquests van haver de fugir a causa de la persecució religiosa, ens permetrà també conèixer les restes de l’antic santuari de Sant Joan de l’Erm Vell, un indret d’història i llegenda.

El recorregut consta d’un 20 % de pista forestal i d’un 80 % de camí. A l’hivern es pot fer amb raquetes de neu.

Dinarem al restaurant del refugi de la Basseta, un establiment que esdevé el centre neuràlgic de tota la zona boscosa de Sant Joan de l’Erm. Ofereixen un menú diari a base de plats sense pretensions però molt encertats, que compliran a la perfecció el requisit principal: restablir les nostres energies en un ambient acollidor. També serveixen entrepans. Refugi xalet de la Basseta, tel. 973 298 015 www.santjoandelerm.com  Tornarem a casa als voltants de les vuit del vespre.