dissabte, 28 de novembre del 2015

Puig Rodó (1.061 m.) mirador del Moianès

Diumenge 29 de novembre de 2015

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Moianès.

Temps aproximat: 3 h. 30 m. (15 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins al poble de l’Estany. Un cop al poble, farem el tallat en algun bar i començarem l’excursió des de davant del monestir de Santa Maria, al centre del poble.

Ens trobarem a l’Estany a 2/4 de 10, davant del monestir de Santa Maria.

Itinerari: Des d’aquest punt caminarem cap el Puig Rodó, visitant també el dolmen, jaciment megàlit de cambra simple, que és un dels més ben conservats del terme de Moià. El Moianès, nova comarca de Catalunya, creada a l’abril del 2015, és una comarca natural de gran bellesa repartida entre el Bages, Osona i el Vallès.

Sortirem del poble de l’Estany, per la carretera C-59, quan s’acaben les cases agafarem una pista a la dreta que baixa fins el riu. Allà trobarem, al final del que havia estat l’estany que dóna nom a la població, la mina que antigament abastia d’aigua a la població. En aquest punt, agafarem la pista que puja per la dreta i poc després agafarem un corriol fins arribar a una nova pista que agafarem a mà dreta.

Seguirem aquesta pista fins al dolmen del Puig Rodó. Agafarem un camí que surt darrera del dolmen entre pins fins arribar a una pista. Girarem a l’esquerra. La pista va pujant i just quan comença a planejar, agafarem un petit corriol a l’esquerra que ens porta al Puig Rodó (1.061 m.) i cim més alt del Moianès. Hi ha una caseta de vigilància.

La baixada la farem seguint l'itinerari circular que proposa el track, o pel mateix camí.

El puig Rodó és un magnífic balcó des d'on s'observa el Moianès, el Vallès, les serralades litoral i prelitoral, el Prepirineu i, al fons, els cims més alts de la serra pirinenca.

Observacions: Es tracta d'una excursió al punt més alt del Moianès, el Puig Rodó.

Visitarem el Monestir de Sta. Maria (al poble de L’Estany), fundat el segle XI i que va arribar a ser molt important, el claustre és del segle XIII i és un dels més interessants i bonics de Catalunya, amb 72 dobles columnes i capitells de gran interès. El museu, que també el podem visitar, està situat a l’antiga sala capitular i té obres de gran valor (farem una visita a aquest monument abans de començar la caminada)

Santa Maria de l’Estany

Tot i que des de principis del segle XIX és l'església parroquial del poble, originàriament no ho era, sinó que era un monestir de canonges augustinians.

Declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, va ser fundat l'any 1080, i el seu claustre és una de les joies del romànic català.

L'església és austera i tota de pedra nua, i conserva l'estil romànic tardà del segle XII. De planta de creu llatina, formada per una nau àmplia i llarga creuada per un transsepte i acabada amb tres absis, el més gran dels quals és el central. En el lloc on es creuen la nau i el transsepte hi ha un cimbori del segle XV que fa de base del campanar.

El claustre, ubicat a la part meridional del monestir, es va construir des de mitjan segle XII fins a finals del segle XIII o inicis del XIV. És l'element més atractiu del monestir, i en destaquen les columnes dobles amb els seus magnífics i ben conservats 72 capitells esculpits amb iconografia de temàtica vegetal, animal, heràldica i d'escenes bíbliques i costums profanes. Per les diferències en estil i època, sembla que van ser esculpits per diferents tallers.

Ens endurem l’esmorzar i el dinar. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.

Aquesta excursió la farem conjuntament amb la que organitza l’Agrupament Escolta i Guia Sant Ramon Nonat de Sant Boi, dins dels actes del seu 50é. Aniversari.

Hi ha l’opció d’anar-hi amb autocar. A l’estació de Sant Boi, podem agafar l’autocar que ens durà fins al poble de l’Estany. L’autocar ens deixarà (i ens recollirà) davant del Monestir de Sta. Maria (al poble de L’Estany), Preu autocar: 10.- Euros.