diumenge, 18 de juny del 2017

Volcans de la Garrotxa (740 m)

Dissabte 17 de juny de 2017

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 4 h (15 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem direcció a Vic, parant-nos abans a fer el tallat a les 4 Carreteres de Tona (zona “xuxet”)

Després seguirem en direcció a Olot i la Fageda d’en Jordà. Per arribar a la Fageda d’en Jordà (punt des d’on partirem) només cal prendre la carretera d’Olot a Santa Pau. Uns dos quilòmetres abans d’arribar a Santa Pau veurem un aparcament a l’esquerra de la carretera: És l’àrea de Can Serra (Fageda d’en Jordà) lloc d’on surten els carruatges per passejades turístiques. El preu de l’aparcament és de 4.- Euros.

Itinerari: Al costat de l’aparcament trobarem una caseta d’informació i un túnel subterrani que ens porta a l’altre costat de carretera. Només cal que seguim els rètols indicatius de l’itinerari 1 (de color vermell).

Perfil: entre els km 6,5 - 6,7 s’aprecia el nostre recorregut pel cràter del volcà amb l’ermita de Santa Margarida dins

La ruta segueix l’itinerari 1 per tant només caldrà que seguim els rètols indicatius d’aquesta ruta (vermells). Passada l’àrea de Santa Margarida agafarem l’itinerari 15 (verd) per arribar a les grederes del Croscat i tornarem a prendre l’itinerari 1 per tornar al punt de partida.

Aquest primer tram es totalment planer i durant un quilòmetre i mig caminarem entre la fageda. Aquest bosc de faigs és excepcional perquè creix a un terreny planer de baixa altitud i al damunt d’una colada de lava del volcà Croscat.

Després de caminar durant mitja hora (tot i que això dependrà del que ens entretinguem a la fageda) arribarem a una petita carretera i sortirem definitivament de la fageda, poc després passarem pel davant de la cooperativa La Fageda (aquest cop no la visitarem) i arribarem a la casa coneguda com “Prat de la Plaça”. A partir d’aquí deixarem l’asfalt i agafarem un camí que passa pel costat de la casa i que en pocs metres es converteix en una senda.

Aquest punt té amb una mica de dificultat, ja que haurem de pujar per una torrentera.

Poc després arribarem a Sant Miquel de Sacot església Romànica reconstruïda i ampliada al s. XVIII en estil neoclàssic. Passada l’església podem seguir una petita senda que surt a la dreta del camí o seguir el camí principal (ambdós ens porten al mateix lloc)

Els senyals vermells de l’itinerari 1 ens guien muntanya amunt i ens enfilarem al volcà de Santa Margarida. En el seu cràter hi ha l’ermita de Santa Margarida, no cal pensar-s’ho dues vegades per baixar i visitar-ho tot.

Aquest volcà és de tipus mixt ja que tingué etapes eruptives de tipus estrombolià i freatomagmàtiques. El crater actual és el resultat d’una d’aquestes erupcions explosives. Al seu centre hi ha ara un prat amb l’ermita, la resta del volca està cobert de boscos d’alzina.

Tornarem a pujar al cap d’amunt del cràter i baixarem cap a l’àrea de Santa Margarida. La baixada és forta i caldrà anar en compte en no relliscar.

En arribar a l’àrea de Santa Margarida veurem senyalitzada una font on podrem refrescar-nos. Ara cal que seguim l’itinerari 15 (de color verd) que ens portarà a les grederes del Croscat. Travessarem la carretera i després de passar pel costat d’un parell de restaurants girarem a l’esquerra endinsant-nos en el bosc que hi ha a la falda del Croscat. En pocs minuts ja estarem al punt d’informació del Croscat i podrem baixar fins a les grederes.

El Croscat és un volcà de tipus estrombolià i el seu con és el més gran de la península Ibèrica amb 160 metres d’alçada. El profund tall que podrem veure a la seva falda (gredera) és el resultat de les extraccions de material que s’hi van fer durant anys.

Tornarem a sortir pel punt d’informació del volcà i reprendrem l’itinerari 1 (de color vermell). Ara anirem pel costat nord del volcà seguint els rètols indicatius i en poc més de mitja hora arribarem (després de tombar a la dreta i seguir la senda que se’ns indica pel mig del bosc) a l’aparcament de l’àrea de Can Serra.

Mapa de la ressenya i track nostres:

Mapa (Instamaps; cal ajustar els zooms del mapa i del navegador):
Perfil (compeGPS): altituds del track ajustades (DEM).
longitud: 12,72 km; altitud acumulada: 367 m; altitud màx.: 740 m; altitud mín.: 564 m;

Altres informacions:
Itinerari 1 (parc natural de la Xona Volcànica de la Garrotxa): Fageda d'en Jordà - Volcà de Santa Margarida - Volcà del Croscat, fitxa pdf:

Observacions: Aquesta és una excursió apta per a tots els públics i només un petit tram, just abans d’arribar a Sant Miquel Sacot, presenta una mica de dificultat. A més la zona està totalment senyalitzada i és molt didàctica ja que travessa dos volcans i es visita l’àrea de les grederes del Croscat on es pot trobar informació relativa a la creació dels volcans.

Nosaltres l’hem feta en el sentit invers a l’explicat a la ressenya (veure mapa), per un error en el moment del punt de sortida.

Dinarem al restaurant La Francesa, c/. Pi, 27 (Ctra. d’Olot a Santa Pau, Km. 3) – Santa Pau, tel.: 972 26 22 41 (sortint de l’aparcament, hem d’anar en direcció a Olot, i aproximadament un kilòmetre després, veurem a l’esquerra, un cartell indicador) Preu 30.- Euros pp. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.