diumenge, 5 de novembre del 2017

Estany de l’Orri – Pla de les Someres (2.328 m)

Dissabte 28 d’octubre de 2017

Ubicació: Comarca de la Cerdanya.

Temps aproximat: 4 h (7 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Berga i el túnel del Cadí, on ens aturarem a fer el tallat. Després seguirem en direcció a Bellver de Cerdanya i Martinet.

A Martinet agafarem la carretera LV-4036 fins a Lles de Cerdanya. Creuarem aquesta població deixant l'església a la nostra esquerra i seguirem per la carretera asfaltada fins a l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya, a uns 7 km del poble. Trobarem un gran aparcament a mà dreta on podem estacionar-hi els vehicles. La caseta d'informació de l'estació ens queda a mà esquerra i al fons hi trobem el refugi de Cap de Rec.

Itinerari: Començarem el recorregut a la caseta d'informació de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya (0:00 h - 1.956 m).

Des del costat mateix de la caseta d'informació, agafem el sender 21 -marques vermelles- de la Xarxa de Senders de Lles i Aransa. Aquest sender coincideix amb l'itinerari senyalitzat ("Llac de l'Orri") de raquetes de neu de l'estació. El camí surt en direcció N i, després de travessar un prat, s'endinsa al bosc.

Superarem un primer tram una mica costerut i arribarem al trencall del Pradell (0:15 h - 2.003 m). A l'esquerra hi trobarem el sender que puja fins al refugi del Pradell. No l'agafarem, és el camí per on vindrem de tornada. Nosaltres continuarem endavant seguint la senyalització de "Llac de l'Orri".

Continuarem avançant per l'interior del bosc per un terreny més planer. Arribarem a un punt on creuarem una primera pista, és el  GR 11.10 (0:30 h - 2.032 m). Després de creuar aquesta pista farem un gir a la dreta i creuarem un torrent.

A davant nostre el bosc dóna pas a una gran clariana. A l'estiu és habitual trobar-hi ramats pasturant i durant l'hivern es converteix en un bonic prat nevat. En aquest punt girarem cap a l'esquerra i seguirem pel camí ample que puja amunt en direcció NO.

A partir d'aquí el pendent augmenta: hem de superar una mica més de 100 m de desnivell abans d'arribar a l'estany de l'Orri. Molt aviat creuarem una pista d'esquí nòrdic de l'estació de Lles de Cerdanya (0:45 h - 2.097 m). Aquesta pista és coneguda com "l'Autopista" i uneix les estacions d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya i d'Aransa passant per l'àrea d'esbarjo de la font de les Pollineres.

Durant l'estiu aquesta pista és transitable i és habitual trobar-hi cotxes que pugen fins a les Pollineres, des d'on es pot començar l'excursió fins als estanys de la Pera o l'ascensió al pic de Perafita.

Nosaltres creuarem la pista i seguirem el sender que puja cap a l'estany de l'Orri (està senyalitzat).

A poc a poc el pendent torna a suavitzar-se. I, de cop i volta, veurem aparèixer l'estany de l'Orri uns metres per sota nostre a mà esquerra. Deixarem el camí per on veníem i baixarem per un petit sender per entre grans blocs de granit fins que arribarem a la riba de l'estany de l'Orri (1:15 h - 2.161 m). Aquest preciós estany es troba situat en un indret enclotat, mig amagat pel propi bosc i als peus del circ glacial de l'Orri. Estarem davant d'un clar exemple de llac d'origen glacial. Podrem admirar el treball d'erosió que durant milions d'anys van anar fent les glaceres, que van modelar el paisatge fins a deixar-lo tal i com el veiem actualment.

Aquí podem esmorzar i tot seguit reprendrem la ruta. Tindrem dues opcions: a) vorejar l'estany per la dreta i quan arribem a la seva capçalera enfilar-nos cap a la dreta per un terreny sense camí fins arribar al sender per on pujàvem abans però uns metres més amunt, o b) desfer el mateix senderó que ens ha portat fins a l'estany i situar-nos de nou al camí per on pujàvem.

Independentment de l'opció que escollim, un cop arribem al sender per on pujàvem el seguirem uns metres més fins que arribarem a la zona del Clot de l'Orri. La tendència del camí és girar cap a l'esquerra, en direcció NO, cap al Pla de les Someres (pla situat al NO de l'estany de l'Orri a 2.328 m d'altitud). Atenció!: aquest sender, en moltes ocasions, es desdibuixa i és difícil intuir cap a on avança, cal que ens orientem bé i que tinguem clara la direcció a seguir. Algunes fites que anem trobant al llarg del camí ens ajudaran. El terreny es troba una mica brut: matolls de neret, alguns pins caiguts, zona de tartera amb grans blocs de granit,....

Ens situarem a l'esquerra del circ de l'Orri i avançarem seguint les fites de pedres fins que arribarem a un gran prat de pastura situat a uns 2.250 m. En aquest punt hem de buscar l'itinerari més fàcil per guanyar els metres de desnivell que ens queden fins assolir el Pla de les Someres (2.328 m). Girarem decididament cap a la nostra esquerra (direcció O) i seguirem un sender que puja en fort pendent per l'interior del bosc.

Sortirem del bosc, el terreny es suavitza i podrem admirar totes les muntanyes que ens envolten. Al fons, a davant nostre (NO), veurem el Tossal Bovinar (2.842 m) i el pic de Coma Extremera (2.809 m). I a la dreta (E), observarem la piràmide de la Tossa Plana de Lles (2.905 m). Caminarem uns metres més i arribarem al punt més elevat del  Pla de les Someres (2:00 h - 2.328 m).

El Pla de les Someres es troba al bell mig del llom que baixa des de la Tossa Plana, que com el seu nom indica es caracteritza per ser una muntanya molt aplanada. També cal destacar les excel·lents vistes que tindrem de l'espectacular muralla de la cara N del Cadí.

Deixarem el Pla de les Someres enrere i baixarem decididament camp a través en direcció SO cap al refugi del Pradell. Durant la baixada coincidirem amb el camí d'ascensió a la Tossa Plana des del refugi del Pradell, una ruta clàssica d'alta muntanya de la Cerdanya que puja fins al cim de la Tossa Plana per l'ampla pala S de la muntanya (sender 19 de la Xarxa de Senders de Lles i Aransa).

En diversos moments, al llarg de la baixada, al fons, podrem intuir el refugi i la gran zona de pasturatge que hi ha just al davant del refugi. Creuarem una pista d'esquí nòrdic (és la pista coneguda com "l'Autopista", que ara tornarem a creuar però de baixada) i arribarem al  refugi del Pradell (3:15 h - 2.115 m), un refugi d'ús privat que trobarem tancat.

Des de aquí agafarem el sender 18 de la Xarxa de Senders de Lles i Aransa que surt des del refugi en direcció SE. Ens endinsarem novament a l'interior del bosc. Avançarem còmodament en lleugera baixada i al cap d'uns 45 minuts arribarem de nou al punt d'inici de la ruta, la base de  l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya (4:00 h - 1.956 m). Finalitzarem així aquesta ruta circular que ha transcorregut pels senders de Lles de Cerdanya.

Lloc de pas                                                     Temps Altura

Estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya    0:00 h   1.956 m
Trencall del Pradell                                           0:15 h   2.003 m
GR 11.10                                                          0:30 h   2.032 m
Pista d'esquí nòrdic "L'Autopista"                     0:45 h   2.097 m
Estany de l'Orri                                                 1:15 h   2.161 m
Pla de les Someres                                          2:00 h   2.328 m
Refugi del Pradell                                             3:15 h   2.115 m
Estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya    4:00 h   1.956 m

Observacions: Tercera vegada que farem aquesta ruta circular, amb l’objectiu de veure l’estany de l’Orri amb aigua, doncs sempre hi hem anat amb raquetes i l’hem vist tot gelat, passant fins i tot pel damunt de l’estany.

Aquí podeu veure les ressenyes i les fotos:

Ruta circular de 7 km de longitud fins a l'estany de l'Orri, el Pla de les Someres i el refugi del Pradell. Comencem la ruta a la base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya. Primer ens endinsem en els boscos de pi negre de Lles de Cerdanya i ascendim fins a l'estany de l'Orri, amb el que topem de manera inesperada en un indret amagat. Des d'aquest estany continuem pujant fins al Pla de les Someres, cota màxima de l'excursió. A continuació baixarem fins al refugi del Pradell. Finalment seguim un sender que ens porta en lleugera baixada fins al punt d'inici de la ruta a Cap de Rec, base de l'estació d'esquí nòrdic de Lles de Cerdanya.

Si no es vol fer la volta circular pujant fins al Pla de les Someres es pot tornar des de l'estany de l'Orri al punt d'inici pel mateix camí de pujada. En aquest cas, el grau de dificultat de la ruta disminueix a "Baixa". Durant la ruta creuarem un parell de cops les pistes d'esquí nòrdic.

Anirem a fer un arrosset a Cal Lliuret a Travesseres, www.callliuret.com tel.: 629 72 61 65. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.