dijous, 14 de desembre del 2017

Puig Oriol (895 m)

Dijous 14 de desembre de 2017

Matinal

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 1 h 45 m (3 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista Terrassa-Manresa. Passat Manresa, agafarem l’eix del Llobregat en direcció a Sallent, Navàs, Puig-reig i Gironella. Passat Gironella, sortirem per la sortida 90 en direcció a Prats de Lluçanès. Per accedir a Lluçà, cal agafar la carretera C-154, que uneix Prats de Lluçanès i Gironella, i prendre a mà dreta (al km 33) la BV-4341 que porta al poble en 4 km. Al costat de l'antiga església de Santa Maria de Lluçà, del segle XII, hi ha un aparcament on es pot estacionar el cotxe.

Itinerari: A l’antiga església de Santa Maria de Lluçà s’agafa el GR-1 cap al puig Oriol. Aquest sender recorre un bell entorn natural de prats, camps de conreu i un bosc poblat de pins, roures i avets.

Després de quinze minuts de camí, passada una masia abandonada, s’agafa la pista que porta al turó, on es troben les ruïnes de l’antic castell de Lluçà.

Més avall hi ha l’ermita de Sant Vicenç, de l’any 988. Les vistes des del turó són magnífiques. Al sud, les terres del Lluçanès i el massís del Montseny, al nord, la serra del Cadí i el Pirineu oriental; a l’oest, els Rasos de Peguera.

0,0 km (751 m). Santa Maria de Lluçà. Des d'aquí, deixant el temple a la dreta i donant una volta pel costat del cementiri, que es deixarà a l'esquerra, es creua la carretera i es pren un camí senyalitzat a l'altra banda amb les marques blanques i vermelles del GR 1 (sender de gran recorregut), que es dirigeix cap al nucli de Santa Eulàlia de Puig-oriol.

S'avança per una pista i, als 5 min, es topa amb una cruïlla on hi ha una alzina i una creu. Es continua recte (N) pujant per la pista amb indicacions cap al castell i deixant, a mà esquerra, l'accés a la masia del Vilaró.

0,7 km (798 m), 0 h 15 min. S'arriba a la masia abandonada del Castell. Davant mateix, es deixa el GR i es gira a la dreta per una pista que s'enfila cap al turó en direcció SE. Es travessa una tanca per al bestiar, que cal tornar a tancar en haver passat, i s'accedeix a una esplanada. Des d'aquí es puja al turó per un camí que discorre per dins del bosc.

1,5 km (895 m), 0 h 45 min. S'arriba al cim del turó. Aquí es troben les runes de l'antic castell de Lluçà, on es distingeixen les bases de les muralles. Una mica més avall, s'ubica l'ermita de Sant Vicenç (880 m), petit temple de forma circular de l'any 988 que va ser reformat als segles XI i XII. Les vistes des del turó, on hi ha un mirador, són magnífiques: al S es poden veure les terres del Lluçanès i el massís del Montseny, al N la serra del Cadí i el Pirineu Oriental, i a l'oest els Rasos de Peguera. Per tornar es desfà el camí.

3 km (751 m), 2 h. 30 min. Santa Maria de Lluçà, punt de partida i final del recorregut.

Observacions: L’exemple més representatiu de l’art romànic al Lluçanès el trobarem a l’església de Santa Maria de Lluçà, del segle XII. El terme municipal de Lluçà, un dels més grans de la comarca d’Osona, està format per dos nuclis. Un és el poble del mateix nom, i l’altre, Santa Eulàlia de Puig-oriol, on hi ha l’ermita de Sant Vicenç del segle X, i un antic castell medieval.

Lluçà és un conjunt dispers de cases i masies disposat a l'entorn d'un petit nucli rural que compta amb nombrosos i destacats vestigis històrics. Dóna nom a la comarca natural del Lluçanès, actualment integrada a Osona. El municipi inclou, també, el poble de Santa Eulàlia de Puig-oriol. Al nucli de Lluçà es visitarà l'església de Santa Maria de Lluçà del segle XII i, en al turó veí de Puig Oriol, les restes d'un antic castell medieval i l'ermita romànica de Sant Vicenç, de finals del segle X. El trajecte discorre, a més, per un bell entorn natural de prats, camps de conreu i un bosc poblat de pins, roures i avets. Ruta senyalitzada.

En acabar, podem visitar el conjunt monumental de Santa Maria de Lluçà, articulat al voltant del Museu de Lluçà. Consta d'un patrimoni arquitectònic que abasta des del romànic primerenc fins al gòtic. Cal contemplar-ne el claustre, l'església, on destaca el frontal de l'altar, la porta forrellada, les pintures al fresc, la creu policromada i les tombes antropomorfes.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.

Vàrem fer aquesta excursió el 14 de gener del 2012, aquí podeu veure la ressenya i fotos: http://maifemcim.blogspot.com.es/2012/01/castell-de-lluca-895-m.html