diumenge, 11 de març del 2018

GR-92: De l’Ametlla de Mar a la Cala de l’Àguila (30 m)

Dissabte 10 de març de 2018

Ubicació: Comarca del Baix Ebre.

Temps aproximat: 3 h 45 m (9,5 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem de casa a l'hora esmentada, agafarem l'autopista C-32 en direcció Tarragona i enllaçarem amb l'AP-7.

Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol.

Després seguirem en direcció sud fins a la sortida de Vila-seca – Salou, on agafarem la A-7 en direcció a Castelló. Després d'uns quilòmetres, s'acaba l'A-7 i empalma amb l'N-340, ja molt a prop de l'Ametlla de Mar. El punt de trobada serà al pàrquing del mercat municipal d'aquesta població on des d'allí anirem a deixar alguns cotxes al final del recorregut mentre la resta poden esperar-se en algun bar.

Itinerari: Des de la plaça del Canó agafarem el GR-92 que ens acompanyarà durant tota l'excursió. Els primers dos quilòmetres estan força urbanitzats. Corresponen al tram que va de l'Ametlla fins al Port natural de l'Estany, passant per la Cala Pepo, la Cala Bon Caponet i la platja del Bon Capó.

Un cop hàgim arribat al Port de l'Estany haurem de voltar-lo mentre podem gaudir de la vista sobre la Serra de Cardó. Aquest port natural fou utilitzar pels pescadors fins que es va construir el port de l'Ametlla l'any 1920.

A partir d’aquí anirem entrant en una zona de gran valor natural una part de la qual està inclosa dins del Pla d’Espais d’Interès Natural de Catalunya (PEIN), passarem pel costat d’uns emplaçaments d’antigues bateries de costa i arribarem a la platja de Port Olivet.

Seguirem en direcció a la platja de Santes Creus, Aquest nom prové dels monjos del monestir cistercenc situat a l’Alt Camp, que van regentar durant segles l’Hospital medieval de la Font del Perelló, situat a la banda de ponent del Coll de Balaguer i que fou previ del de l’Hospitalet de l’Infant.

Continuarem i de seguida trobarem la platja de la Llenya i més endavant veurem restes de trinxeres. Seguirem fins a la Cala de l’Estany Podrit des d’on ens dirigirem cap a la Punta de l’Àguila.

El següent punt d’interès serà la Roca de l’Illot, que forma una petita península d’especial bellesa.

Finalment, arribarem a la platja de l’Àguila on acabarem l’excursió.

Observacions: L'itinerari que es proposa segueix el GR-92 també conegut com a sender del Mediterrani i surt del port mariner de l'Ametlla de Mar en direcció a l'Ampolla, tot passant per alguns dels trams de costa millor conservats de Catalunya. El recorregut transcorre ran de mar i ressegueix els antics camins de ronda on els carrabiners rondaven a peu, per vigilar els contrabandistes que desembarcaven protegits per la foscor de la nit en les petites i desertes cales.

Es tracta d'un recorregut de 9,5 km que es pot fer en unes tres hores, però si afegim la visita a algunes trinxeres i la bellesa del paisatge pot durar unes 4 hores.

Els mesos d'hivern són especialment recomanats per fer aquesta excursió, sobretot si podem gaudir d'un dia assolellat.

L'excursió començarà a la plaça del Canó, punt on vam acabar la sortida que vam fer el 10 de gener del 2016 des de Cala Calafat fins a l'Ametlla de Mar: http://maifemcim.blogspot.com.es/2016/01/cala-calafat-lametlla-de-mar-gr-92-28-m.html

L’itinerari travessa una zona protegida d’especial valor natural. L’àrea compresa entre el Barranc de Santes Creus i el nord de la Punta de l’Àguila va ser inclosa dins del Pla d’Espais d’Interès Natural pels seus valors naturals i paisatgístics. Bona part de l’excursió transcorre per indrets poc alterats i de gran bellesa.

Dinarem en algun restaurant de la zona. Tornarem a casa als voltants de les set del vespre.