dijous, 21 de juny del 2018

Camins de l’Exili: Beget – Molló (GR-11), Molló - Prats de Molló (GR-151), Santuari de Ntra. Sra. de la Coral - Beget (GR-83)

Camins de l’exili, camins de la memòria, camins de llibertat

18-19-20 de juny de 2018

Ubicació: Comarques de La Garrotxa, Ripollès i Vallespir.

Temps aproximat: 17 h (42,7 km)

Desnivell: + 2.000 m / - 2.310 (acumulats)

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, fent parada prèviament a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat. Seguirem, passant per Vic i arribant a Ripoll, on ens desviarem a la dreta, en direcció a Sant Joan de les Abadesses, Camprodon i Molló, on anirem a l’hotel Calitxò a deixar les bosses a l’hotel i un cotxe aparcat. Amb un altre cotxe anirem fins a Beget.

Itinerari: Camins d’Exili: Beget – Molló - Prats de Molló - Beget (ruta circular transfronterera de mitja muntanya de 44 Kms i 2.000 m de desnivell positiu acumulat)

1er. dia: Beget – Molló (pel GR-11 en tot el recorregut)

Dificultat: Fàcil
Distància: 11,7 Kms
Desnivell:+ 900 m / - 220 m
Horari: 5 h 30 m
Qüestions logístiques: Dur esmorzar i dinar. Sopar, dormir i esmorzar a Hotel Calitxò (Molló) Telèfon: 972 74 03 86. Habitació doble (Mitja pensió, 2 persones / 2 nits) = 221 € (individual: 158.-)

Beget (530 m) és un bonic poble turístic. Val la pena visitar l'església romànica de Sant Cristòfol i passejar pels carrers empedrats entre cases acuradament restaurades. El GR11 no està molt marcat dins el poble i es creua a més amb el GR83, marcat també en vermell i blanc, el que ens pot portar a equívoc. Aquí començarem i acabarem el nostre recorregut circular.

El GR-11 ens porta primer per un sender que surt a la carretera. Després seguirem per un bosc, al costat de la riera de Beget.

Passarem per algun edifici en runes. Més endavant rodejarem el Turó del Castell (1.000 m) on es troben les ruïnes del castell de Rocabruna. El camí segueix per un bosc, cada cop amb més influència mediterrània.

Creuarem la riera de Rocabruna i deixarem un antic molí a la dreta. Un cartell ens avisa que estem a l’Alta Garrotxa.

Passarem pel Molí d’en Sorolla i després per Can Planes, per seguir per una pista i després per un camí enmig del bosc.

Girarem a l’esquerra i creuarem un prat amb el camí poc definit. Sortirem a una pista propera a la carretera. La seguirem uns 500 metres i arribarem a la Casa Etxalde.

Després passarem per Can Serra. En el seu porxo hi ha una font. Ara el camí fa una forta pujada i travessa un prat (fixar-se en les marques del GR)

Coll de la Boixeda (carretera GIV - 5231) (1.095m). Al costat de la carretera hi ha una zona de descans, un mirador, un parell de bancs, cubells d'escombraries i diverses bústies.

El recorregut és entretingut, va per sender, entre boscos, prats i casalots. Seguirem per un prat tancat (ben senyalitzat) i arribarem a un coll travessat per una pista. Seguirem el camí entre prats i amb petites pujades i baixades.

Collet de la Costa (1.172m) on un pal senyalitza les diferents rutes que passen per aquí. Iniciarem la baixada i arribarem a un pont i una cruïlla de camins. Passarem al costat d’una depuradora, deixarem a l’esquerra un camí que indica Molló i sortirem a una pista.

Passarem pel magnífic pont romànic del Molí de Can Fumat i pujarem a un espès bosc, entre murs de pedra. Compartirem camí amb el Camí de Sant Jaume.

Farem un tram asfaltat d’uns 100 metres. Més endavant passarem per una rotonda amb un monument al centre, en la carretera entre Camprodon i el Coll d’Ares.

Entrarem a Molló. No deixar de visitar l’església romànica de Santa Cecilia. També hem de comprar en alguna botiga el dinar de demà.

Tracks:

2on. dia: Molló – Prats de Molló (per Espinabell - Coll Pregon - Pla Meians - Prats de Molló (pel GR-151)

Dificultat: Mitjana
Distància: 18,3 Kms
Desnivell: + 715 m / - 1.100 m
Horari: 6 h 45 m
Qüestions logístiques: Dinar en ruta. Sopar, dormir i esmorzar a Hotel Calitxò (Molló) Telèfon: 972 74 03 86.

Sortirem de l’Hotel i anirem cap a la plaça de Molló, darrera l’església (1.185 m)

Anirem cap al carrer de la Guardiola i després el primer a l’esquerra fins a enllaçar amb una pista. Seguirem els senyals del GR i grogues.

El camí continua suaument per la pista. Passarem per Can Suau (1.200 m – 2 km – 30 min) i Can Freixe (1.220 m – 2,5 km – 45 min)

El camí passa per darrere la casa.

Sortirem a la carretera a Espinabell. Pont sobre el Ritort (1.175 m – 4,5 km – 1 h 15 m)

El camí puja al poble just després del pont. Després de les escoles cal girar a l’esquerra. S’ha de pujar dret amunt fins al final del poble. Església de la Mare de Déu de les Neus (1.250 m – 5 km – 1 h 30 min)

Seguirem els indicadors a Coll Pregon.

Coll Pregon. Fita 515. (1.535 m – 7,3 km – 2 h 15 min) Gaudirem de l’espectacle. Per aquest pas hi baixa el PR-15 francès que va al balneari de La Preste. Un camí molt recomanable. El nostre recorregut segueix la carena en direcció Est.

Coll de la Clapa (1.560 m – 8,1 km – 2 h 30 min) seguirem per la carena fronterera, primer fent el Puig de la Clapa, el Puig Sec i el Puig de les Basses de Fabert.

Pla de Meians (o Maians)

Collada de Prats (1.625 m – 9,7 km – 2 h 45 min) En aquest punt es pot anar a visitar la Torre de Mir (1.540 m). La vista sobre Prats de Molló o sobre la vall del riu Tec val la pena

Forta baixada, perdent alçada. El camí fa ziga-zagues. Arribarem a la casa forestal de Can Got (14 km – 6 h)

Prats de Molló (18,3 km – 6 h 45 m) Un taxi ens vindrà a recollir i ens durà a l’hotel de Molló. Hem de comprar el menjar de demà.

Preu: 45€ per trajecte, amb furgoneta de 8 places. Contacte: Elisabet: 616.099.911.

3er. dia: Santuari Nostra Senyora del Coral – Beget (Nostra Senyora del Coral – Lamanére - Coll de Malrem - Beget) pel GR-83 en tot el recorregut.

Dificultat: Mitjana
Distància: 12,7 Kms
Desnivell:+ 385 m / - 990 m
Horari: 4 h 15 m
Qüestions logístiques: Dinarem a Beget: Hostal El Forn.

Tram del GR-83. De Prats de Molló al Santuari de Nostra Senyora de la Coral hi ha poc atractiu de paisatge i començant a la Coral estalviem 7 km, unes 2 h 30 m i un parell de desnivells de pujada i baixada. Del Santuari fins a Beget, una ruta molt bonica de poca dificultat, uns 13 km. La major part del recorregut discorre per l'interior de boscos i zones molt ombrívoles, de manera que és molt agradable fer-ho a l'estiu. Etapa espectacular pels paisatges i els boscos que ens trobarem al nostre pas, cal tenir en compte el desnivell acumulat, però és assequible. no té dificultat tècnica.

El mateix taxi d’ahir, ens vindrà a recollir a l’hotel i ens durà fins al Santuari de Nostra Senyora del Coral.

Itinerari: Santuari del Coral, la Menera, coll de Malrem, coll de Golofreu, el Grau, Beget.

Tracks:

Recorregut total (en blau)

Observacions: Al final de la Guerra Civil Espanyola i amb l’eminent caiguda de Catalunya, un milió de persones de tota Espanya que havien buscat refugi a Catalunya varen iniciar un èxode cap a terres franceses fugint de la repressió franquista. Aquest drama va ocórrer entre finals del l’any 1938 i principis de 1939.

Posteriorment amb l’esclat de la 2ona. Guerra Mundial, milers de jueus van creuar el Pirineu cap a Espanya fugint de l’holocaust nazi. L’arribada massiva de jueus es va concentrar entre els anys 1940 i 1945.

Dades taxi Camprodon: Taxi Berino: Tel. 616.099.911 (Elisabet)