dissabte, 18 d’agost del 2018

Roca Foradada – Vall de Pi (1.766 m)

Divendres 17 d’agost de 2018

Ubicació: Comarca de la Cerdanya.

Temps aproximat: 6 h (18 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Manresa, Berga i Túnel del Cadí. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del túnel i després seguirem en direcció a Bellver de Cerdanya i Pi.

Itinerari: L'excursió comença a Pi. Cal arribar-hi des de Bellver de Cerdanya per una carretera local que surt en direcció SO.

0,0 km (1.074 m). Pi. Plaça Major, passada l’església parroquial de Santa Eulàlia. Se surt en direcció al Cadí seguint el carrer Major. Al cap del carrer (225 m més enllà), es gira a la dreta (oest) seguint els senyals de Cortariu. Es gira al sud i se surt del poble pel camí que remunta la costa de Cortariu. Als 30 min (1.230 m) se surt en una bifurcació al capdamunt de la pujada. Cal girar a la dreta (O) i se surt a la carretera de Pi a Cortariu, que se segueix cap a l’esquerra (SO).

1,5 km (1.232 m), 45 min. Cortariu. Es continua cap al S seguint la senyalització de Gònec i del Pradell tot deixant a la dreta (O) el camí de Nas i a l'esquerra (E) la pista que baixa als conreus. El camí esdevé un corriol que discorre enmig d'una densa boixeda. Més enllà, es creuen uns prats amb un mur de pedra a l'esquerra i s'entra al bosc. Cal seguir el camí, ben marcat i franquejar un filat per al bestiar. S'ascendeix carenejant, tombant cap al SO.

2,7 km (1.351 m), 1 h. Es deixa un trencall a la dreta (O). El camí va girant cap al S, es creua el torrent de la Calcina i es gira al SE. Més endavant (1.432 m), s’és al serrat de la Calcina. Sobre un cingle abocat a la vall el camí gira al S. Es discorre per una cornisa ampla i aèria, es creuen un seguit de petits torrents i el corriol va enfilant-se cap a migdia. Al fons, al SE, destaca l'esvoranc de la Roca Foradada. Força més enllà, el camí s'eixampla fins a esdevenir una petita pista forestal.

5,1 km (1.618 m), 2 h. Bifurcació en una petita clariana. Cal parar compte a deixar les pistes i continuar pel corriol fressat que puja a la dreta, en direcció SO. Se segueix amb un pendent sempre moderat i es contempla al S, quan les clarianes i els ressalts ho permeten, la serra de la Muga, que presideix l'indret, i, a l’esquerra, a l’altra banda de la vall, la Roca Foradada. Força més endavant, el camí creua les Roques Blanques (1.740 m) i discorre planerament.

6,9 km (1.750 m), 2 h 50 min. Refugi i font de Gònec. L'edifici pot ser útil per a aixoplugar-s’hi. Es creua el torrent i es continua per l’ampla pista forestal (E). Descrivint ziga-zagues, es baixa al fons de la vall, es gira cap a l’Est i al N i es passen els prats, la font i l’àrea d’esbarjo del Pradell. Al SO, per damunt de l’avetosa, treu el cap l’altiu pic de Comabona, de 2.554 m.

8.8 km (1.615 m), 3 h 30 min. Atenció. En el pronunciat revolt del torrent de les Colladetes es deixa la pista –que es dirigeix a Pi – i es pren el camí de la dreta (fites). Es puja una mica i es creua la torrentada girant al S. Enfront hi ha la Roca Foradada, molt a prop i visible per damunt dels arbres (1.652 m)

Tornarem a la pista i la seguirem fins al poble de Pi, passant per l’àrea recreativa de l’Agre (5 h).

18 km (1.074 m), 6 h. Pi. Plaça Major, final del recorregut.

Observacions: El riu de Pi configura una de les valls peculiars de la Cerdanya. Neix als peus del Cadí alimentat per diverses fonts i torrentades; estreta i fonda al principi, més avall s'eixampla constituint un paratge magnífic de prats de rec i bosquines de caducifolis que s’estenen fins al seu aiguabarreig amb el Segre. El recorregut discorre des de Pi, municipi de Bellver de Cerdanya, situat a la plana, cap a Cortariu, s’endinsa pel Parc Natural del Cadí-Moixeró i fa cap a Gònec i al Pradell, als peus del Cadí. A la dreta del serrat de la Muga destaca l’esvelt cim del Comabona. La tornada es fa pel vessant oriental de la vall passant per la Roca Foradada i Nèfol, enmig d’una ombrívola obaga.

L’avui petit poble de Pi, a pocs quilòmetres de Bellver de Cerdanya, fou una localitat important durant l’edat mitjana. Ara, està format per dos barris diferenciats, el Pedró i el Raval, amb l’església parroquial, romànica, de Santa Eulàlia. Des de Pi ens podem arribar a Santa Eugenia, un conjunt de cases amb una església força curiosa, ja que té el campanar inclinat i per això rep el nom popular de la “torre de Pisa” de la Cerdanya.

La roca Foradada, una gran pedra amb un forat al mig, és un dels indrets emblemàtics del Parc Natural del Cadí-Moixeró i al mateix temps un dels més desconeguts. Per arribar-hi cal agafar una pista senyalitzada que surt des del mateix poble de Pi i que després de vorejar el torrent de Pi i passar per una pedrera, arriba a l’àrea de pícnic de l’Agre, amb taules i bancs. Tot seguit, sense deixar el camí, trobarem un dels boscos d’avets més desenvolupats de la comarca.

Dinarem al restaurant Ca la Núria, c/. Batllia, 61-63 Bellver de Cerdanya, tel.: 973 51 09 38. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.