dissabte, 4 d’agost del 2018

Cova de la Fou de Bor - Vall d’Ingla (1.162 m)

Primera sortida temporada 2018-2019

Ubicació: Comarca de la Cerdanya.

Temps aproximat: 5 h 30 m (15,2 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i per l’eix del Llobregat ens dirigirem a la Cerdanya. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del túnel del Cadí.

Després seguirem fins a Bellver de Cerdanya.

Itinerari: El camí dels Capellans o de la Fou de Bor és un dels més populars a la zona. Aquesta via enllaça cinc esglésies romàniques (Talló, Sant Serni, Santa Cecilia de Beders, Sant Marcel de Bor i Sant Julià de Pedra) i era utilitzat pels capellans.

La ruta comença a Bellver i segueix per Talló, on hi ha la basílica romànica, continua per Pedra i finalitza a Bor, on podrem visitar l’església romànica de Sant Marcel i l’obrador artesà El Tupí de la Cerdanya, on es poden comprar productes artesans i prendre quelcom a la seva terrassa.

A la plaça del poble, a la dreta del Tupí, trobarem el camí que es dirigeix a la Fou de Bor (indicat), la cova més important de la Cerdanya, amb més de tres mil metres de galeries explorades. El recorregut a l’interior de la cova (d’una llargada de 4 km), s’ha de fer acompanyats d’un guia o d’una persona experta que la conegui bé i el material necessari (frontals de llum i vestit de neoprè)

Es passa per l’església romànica de Sant Marcel i una mica més amunt, a l’alçada d’una caseta del dipòsit de l’aigua, es gira a la dreta i s’agafa un camí que seguirem fins a les fonts de la Fou i per un camí al seu damunt, equipat amb una corda, però de fàcil accés, arribarem a l’entrada de les coves.

Observacions: De totes les valls que presideixen la imponent serra del Cadí, la d’Ingla és de les més conegudes. Són molts els que aprofiten el cap de setmana per pujar des de Bellver a la font d’Ingla i fer un pic-nic, però menys els que es perden pels seus camins.

S’hi accedeix per una petita carretera des de Bellver, que passa primer per Talló, segueix per Coborriu i s’endinsa per una pista de terra a la gorja de la vall d’Ingla, ja dins del parc natural. S’arriba fins a la font d’Ingla.

Un cop a la font d’Ingla, on hi ha l’àrea de pic-nic i les runes de l’antic nucli d’Ingla de Baix (a l’altra banda del riu) es pot seguir per la pista fins a trobar el monument de l’escultor Ernest Altés i continuar a l’esquerra per enllaçar amb el camí dels Bons Homes (GR-107)

En aquest punt, i un cop travessat un bosc de pi roig i avets, s’arriba al refugi dels Cortals (obert a l’estiu i alguns caps de setmana a l’hivern, amb servei de menjars i begudes)

Des de el refugi es poden fer diverses rutes com la que va al coll de Pendís o al refugi de Sant Jordi.

Ens endurem el dinar i dinarem a l’àrea de pic-nic de la font d’Ingla. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.