diumenge, 22 de juliol del 2018

Pic de Culfreda / Batoua (3.034 m)

20-21-22 de juliol de 2018

Sortida final de temporada

Hora de sortida: Cinc del matí.

Ubicació: Comarca del Sobrarb.

Temps aproximat: 10 h (18 km)

Desnivell: 1.500 m (acumulat)

Dificultat (1): Molt difícil.

Programa: Anirem per la A-2, per Igualada, fins a la sortida 458, que agafarem la A-22, passarem per Binèfar, Barbastre, L’Ainsa, per la A-138. A Salinas agafarem el desviament a Plan. Temps total del trajecte, des de Sant Boi: 3 h 30 m

Anirem a l’hotel triat: Hotel Mediodia. https://www.hotelmediodia.com/es/hotel-mediodia/el-hotel.html Tel.: 974 506 006 – 696 97 26 83

Itinerari: Sortirem de Plan amb els cotxes, en direcció a San Juan de Plan.

Passat San Juan de Plan direcció Gistaín, al primer revolt tancat a l'esquerra deixarem la carretera per agafar la pista que segueix al capdavant direcció Viadós (2,5 km de carretera i 11 km de pista). Després uns 8 km s'arriba al campament de la Verge Blanca, passat el qual en el segon revolt tancat deixarem la pista principal de Viadós que va a la dreta per seguir al capdavant/esquerra. En una mica menys de 2 quilòmetres just abans de passar el segon pont podrem veure a l'esquerra un cartell que indica "PR-HU 114 Puerto de la Madera – Puerto de la Pez", i que assenyala un sender que avança riu amunt per l'esquerra amb marques blanques i grogues. Després de creuar el pont de seguida s'arriba al refugi de Tabernés (1.760 m).

El refugi lliure, té dues habitacions, una petita amb llar de foc i només un tauler a manera de seient, i una altra més gran, amb una llarga taula deteriorada.

0:00 Sortirem per darrere del refugi baixant una mica pel prat fins a prendre un camí que va a la dreta, i que de seguida creua el riu per una ampli pont. Seguirem el camí marcat amb una doble marca de pintura verda i que puja una mica.

0:10 El camí s'ajunta amb el PR de marques blanques i grogues que ve des del pont pel qual hem passat amb cotxe. Un cartell indica novament vall amunt "PR-HU 114 Pto. de la Madera, Pto. de la Pez".

0:15 Creuarem un pont de fusta, i després d'un ziga-zaga passarem al costat d'una petita cabana de pedra, la Cabana de Culrueba (30 min). El camí segueix molt evident per l'empremta, a banda de per les senyals de PR.

0:45 La vall s'obre en el Gual de Bachimala (1.900 m), un entorn preciós, amb amplis prats al costat del riu. Hi ha un pluviòmetre a l’altra banda del riu.

0:55 Arribarem a un pal indicador, que marca el punt on hem de deixar la vall. Els cartells assenyalen un sender ascendent que es desvia a l'esquerra com "PR-HU 114 Puerto de la Madera" i al capdavant per la vall indica "PR-HU 114 Puerto de la Pez", port que es pot veure al fons de la vall. Una mica més endavant, a l'altre costat del riu veurem el pluviòmetre que marca el punt on comença la pujada al Bachimala per l'esquerra d'un abrupte torrent.

Camí amb forta inclinació i giravolts amb vessants herbades de 30º sostinguts (amb neu, alt risc d’allaus)

Agafarem el sender esquerra que puja per bosc de pins. Durant l'ascensió ens sorprendrà la bellesa del lloc tan verd, ple de rododendres i amb alguns prats espessos (aquest ha estat a més un any generós en aigua). Tant el sender ben trepitjat com les marques blanques i grogues ens van guiant; a mitja pujada el sender gira a l'esquerra allunyant-se del Barranc de la Madera per poc després tornar a enfilar cap al coll del Port de la Madera.

Enfront del port les marques del PR donen una mica de volta per l'esquerra per suavitzar l'ascensió, tot i que també es podria tirar directe.

03:00 Port de la Madera o Port de Cauarére (2.553 m) segons algun mapa ambdós ports són diferents.... Al port abandonarem el PR i tirarem cap a la dreta. El primer monticle el vorejarem per l'esquerra, en un paisatge de pissarra descomposta que més aviat sembla volcànic.

03:30 Arribarem a un petit coll on enfilarem l'ascens, tot recte amunt. Per moments hi ha rastres de sender i alguna fita per facilitar la pujada, però es pot pujar directe sense camí definit. La forta pendent en algun cas pot exigir donar suport a les mans, però sense més complicacions. La pujada en part es fa per la cresta o per l'esquerra d'aquesta. Pujarem a poc a poc. A partir d’aquest punt, la pujada es fa més complicada, amb força pendent i amb un terreny de pedra molt esmicolada. Cal anar molt amb compte i si no es veu clar, fer mitja volta.

04:15 Punta Cabalera o Pic de Cauarère (2.902 m). Després baixarem al coll i començarem la pujada al Culfreda.

Quan apareixen les pedreres s’enllaça amb les grades rocalloses situades sota el cim principal. Enfilant-nos per ell fins al peu de la muralla i continuant per una canal molt descomposta s’arriba al petit coll que separa els dos cims.

Poc després de passar el coll el camí deixa la carena per seguir flanquejant per la vessant dreta. Passada una marcada bretxa per sota on hi ha restes de neu, i que amb més neu i més si està dura caldria extremar la cura, la senda zigzagueja per pujar novament a la carena per seguir per ella. De baixada hi ha una fita i unes marques de pintura per assenyalar el punt on deixar la carena i passar la bretxa pel vessant espanyola. Pujar a poc a poc. La ruta a seguir afronta a continuació una pronunciada cresta, bastant descomposta.

Després d’una forta pendent final s’aconsegueix el pic de Culfreda, per un recorregut aeri i de molt variable dificultat en funció de les condicions. Progressant de nou pel fil de la cresta rocallosa, ara més aèria i compacta, s’arriba al cim.

05:00 Pic de Culfreda (conegut a França com Pic de Batoua; fins i tot hi ha qui el coneix com Batua, potser com transcripció castellana de la pronunciació francesa). Els altres pics ja queden més a prop. Caldrà valorar si disposem de temps suficient per fer-los (hem de calcular una hora entre anar i tornar del primer al tercer pic).

Per passar als altres dos cims s’ha de salvar la bretxa que els separa del cim principal. Amb neu, aquesta part és molt exposada.

05:20 Pic Central de Culfreda. En poc menys de 15' passarem del Culfreda al Culfreda central, i després d'una breu parada seguirem al Culfreda NE on s’arriba en uns 10 minuts.

05:20 Pic NE de Culfreda.

Potser que tinguem la necessitat de dur piolets i grampons, segons l’època de l’any, per les possibles clapes de neu.

Baixarem pel mateix camí. En dues hores estarem al Port de la Madera.

08:30 Arribarem al fons de la vall.

10:00 Refugi de Tabernés.

Tracks:

Aquest segon track, divideix el recorregut en cinc trams, per si algú no es veu amb forces d’arribar al final.

Observacions: Ascensió per una vall preciosa i molt verda, dels pocs tres mils on es puja amb prat fins ben amunt. Tram final complicat, més si hi ha neu dura, que podria complicar-se. Itinerari dur i de categoria, que exigeix coneixements de les tècniques alpines. Recorregut exigent, amb un tram d’aresta llarga i fàcil, però que segons les condicions pot precisar de l’ús de cordino.

En aquestes dues pàgines web trobareu unes ressenya molt ben documentades amb fotografies, de tot el trajecte:

Dissabte al vespre, farem el tradicional sopar de final de temporada al restaurant La Capilleta de Plan. http://lacapilleta.es/ Tel.: 974 94 14 10. Tornarem a casa el diumenge.