diumenge, 26 d’agost del 2018

Santuari de Paller – Mirador dels Orris – o del President - (1.890 m)

Dissabte 25 d’agost de 2018

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 6 h 30 m (17 km)

Desnivell: 850 m

Programa: Sortirem a l’hora esmenta en direcció a Berga. Passat Berga ens trobarem a fer el tallat a l’àrea de servei Sant Jordi (Petromiralles) a Cercs. Després seguirem fins a Bagà.

Per arribar al Santuari de Paller, sortirem de Bagà, on després de passar les escoles agafarem un trencall asfaltat a la dreta (pal indicador) fins al Santuari de Paller.

El Santuari de Paller, al Paller de Baix, és a prop de la Font dels Banyadors (nom amb el què també es coneix el Santuari)

L’edifici té diverses restauracions, i la mare de Déu de Paller és molt venerada pels baganesos/es. En l'actualitat, al costat del santuari hi ha una àrea de pícnic i el santuari disposa de restaurant.

El Santuari de Paller va ser construït el 1747 en substitució d’un antic cenobi situat més amunt, en el Paller de Dalt. Cal destacar el retaule barroc de l’altar major. Al costat es troba la casa de l’ermità, actualment un restaurant. Del santuari surt una pista forestal, sols apta per tot terrenys, i un camí senyalitzat que permeten pujar al Paller de Dalt.

Aquí deixarem els cotxes.

Itinerari: Començarem a caminar des de el Santuari de Paller (1.000 m) en direcció al Paller de Dalt, masia ara enrunada. Tot el camí està senyalitzat amb marques de pintura vermella i blanca de GR i grogues de Cavalls del Vent.

El camí surt a la dreta del santuari, primer dins del bosc i després sota el sol. Puja bastant dret per la Canal Mala, amb força roques.

Al final de la llarga canal, davant nostre apareixeran unes cases i un gran prat, és el Paller de Dalt (1.312 m – 1 h)

S'ha de travessar el gran prat en direcció NO i el camí en ziga-zaga ens porta a una nova i forta pujada. El camí, de nou marcat, torna a ser molt dret. Pujada que acaba a la carretera del Coll de Pal que ja es veu des de el prat, l'hem de travessar i continuar pujant. Les marques ens porten a una fageda i al refugi de Rebost que veiem des de lluny.

La pujada ara és molt curta, s'agafa només arribar a un giravolt de la carretera que puja al coll de Pal. Poc després entrarem en un magnífica fageda, molt humida. En 1/4 d'hora arribarem al refugi del Rebost (1.640 m – 2 h 30 m) guardat tot l’any.

Sortint del refugi seguirem el camí (després pista) que ens portarà al Mirador dels Orris (o del President), des d’on podrem gaudir d’una magnífica vista de les serres del Cadí, Moixeró i el Massís del Pedraforca. (1.890 m. – 3 h 30 m)

Per arribar-hi, farem el mateix camí que els que fan la ruta oficial de Cavalls del Vent, de Rebost a l'Àliga, les marques de pintura són grogues. El primer tram, des del refugi a estones prats, a estones bosc, també és molt dret. Un cop a la pista aquesta ens portarà al mirador del President (desviació)

Anirem al mirador. Les vistes i la tranquil·litat no tenen preu.

La tornada la farem pel mateix camí.

Observacions: En el trajecte en cotxe, abans d’arribar a Bagà, passarem per Guardiola de Berguedà, situada en la confluència dels rius Bastareny i Llobregat. Poble que data de l’any 939 i que va anar creixent al voltant del monestir de Sant Llorenç i del castell de Guardiola. Antigament existia una forja (1275), que, segons es diu, en el s. XVIII feia el millor acer de Catalunya. El seu nom ve, probablement, d’una antiga torre de vigilància (Guàrdia = Guardiola?), transformada en un castell, que es trobava en una posició estratègica doncs controlava l’accés a Bagà i a la Pobla de Lillet. Fou destruïda pels francesos el 1642.

Damunt del poble es troba el monestir de Sant Llorenç prop Bagà (898). Després dels terratrèmols de 1427 i 1428, que feren malbé l’església i les dependències, va entrar en decadència i el 1592 va passar a ser un priorat. L’església de Sant Llorenç és un edifici de planta basilical de tres naus cobertes amb voltes de canó reforçades per arcs torals. La nau central presenta el paviment elevat respecte a les laterals, formant una tribuna, sota de la qual es troba una interessant cripta. En una excavació realitzada el 1985 es va descobrir la base de dues absidioles semicirculars romàniques, curiosament encarades a l’oest i no vers l’est com es normal en les esglésies romàniques. Al costat de l’església actualment hi ha una casa de colònies que en la part inferior conserva algunes dependències monàstiques del s. XI.

Bagà, capital de la baronia dels Pinós. L’actual població de Bagà deu la seva fundació a Galceran IV, baró de Pinós, que en el 1234 va concedir unes exempcions de tributs i obligacions a tota persona que s’instal·lés a la vila i col·laborés en la seva construcció i fortificació. L’església de Sant Esteve és de transició del romànic al gòtic, amb una gran nau acabada en un absis semicircular i dos laterals. L’absis té forma hexagonal per l’exterior i formava part d’una de les torres de defensa de la vila. Conserva una vitrina on s’exposa una creu reliquiari bizantina amb inscripcions gregues, portada de Jerusalem per Hug i Galceran de Pinós al tornar de les creuades. Sota de l’església es troba la font del Calic i el Pont de la Vila, amb un oratori del s. XVI. Cal passejar-se pel nucli antic de la vila medieval, de carrers estrets, amb la plaça porxada de Galceran de Pinós a l’extrem de la qual es troba la torre de Brocà, que defensava una porta d’accés a la vila.

De Bagà surt la carretera al coll de Pal, construïda per presoners de la Guerra Civil, agrupats en un camp de concentració proper. Més al nord es troba l’Hospitalet de Roca-sança i l’església romànica de Santa Maria. En aquest lloc, al peu de l’antic camí de Bagà a Puigcerdà pel coll de Jou i de Pendís, hi havia un hospital al 1279.

Quasi arribant al coll de Pal, es veu un edifici modern, una casa de colònies a la dreta de la carretera. Per l’esquerra surt una pista forestal que passa per la collada de la Bòfia i la mina de la Barita, i permet anar al mirador del President, a 1,3 km, un lloc amb magnífiques vistes. A 2,4 km., s’arriba al coll de Pal i una mica més endavant es passa per l’estació d’esquí del mateix nom i s’arriba al límit del Berguedà i la Cerdanya, on s’acaba la carretera asfaltada i segueix una pista vers la Cerdanya, apta sols per a tot terrenys.

Dinarem al restaurant del Santuari de Paller. Situat als afores de Bagà, al costat del Santuari. Restaurant especialitzat en carns a la brasa. Disposa d’un allotjament tipus refugi amb capacitat per a 16 persones, amb calefacció, banys, cuina i llar de foc. Obert per Setmana Santa, caps de setmana a l’hivern i tots els dies el juliol i l’agost. Tel. 93 744 10 41. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.