dimarts, 18 de setembre del 2018

La Sarra – Refugi de Respomuso – Ibones Azules – Refugi de Bachimaña – Panticosa (2.792 m)

Dissabte 15 i diumenge 16 de setembre de 2018

Hora de sortida: Vuit del matí del dissabte.

Ubicació: Comarca de l’Alt Gállego.

Temps aproximat: 12 h 15 m / 22 km (entre els dos dies)

Desnivell: 1.525 m (acumulat entre els dos dies)

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 458 en que agafarem la A-22 passant per Binèfar, Montsó, Barbastre i Osca. A Osca anirem per la E-7 en direcció a Sabiñánigo, Biescas i fins a Sallent de Gállego.

Sortirem de Sallent de Gállego cap al nord, agafarem una pista fins al final de l’embassament de La Sarra, on deixarem els cotxes a la zona d’aparcament. Aquí dinarem (ens emportarem el dinar)

Els conductors anirem amb els cotxes fins al Balneari de Panticosa (30 min) on els deixarem aparcats i un taxi ens durà de nou fins a La Sarra. Taxi Sr. Antonio, 7 places, preu del transport: 39.- Euros (a repartir entre tots/es) Tel. 619 75 75 50 (un altre taxista de Sallent, per si cal, té el tel.: 664 487 477 i també té un taxi de 7 places)

Itinerari: Dissabte 15 de setembre: Embasament de La Sarra – Refugi de Respomuso.

Temps aproximat: 2 h 45 m (7,6 km)

Desnivell: 775 m

Embassament de La Sarra (1.435 m) Agafarem el camí que neix al final de la presa, marcat com a GR-11, que ja no deixarem fins al final de l’excursió.

Creurem el riu pel pont de les Faixes (puén d’as Faxas) i seguirem, primer per una pista que després esdevé un ample camí que puja en direcció nord pel marge dret dins del bosc.

Passarem pel Pla de Tornalizas i tot seguit el pont de la Lagna.

Seguirem el curs del riu i arribarem entre prats i colls a l’estret Pas d’Onso.

Poc després la vall gira a l’est i passarem pel Plano Cheto (gran plana herbada), Pas del Pino i creurem el barranc d’Arriel sota una alta cascada i pujarem entre els darrers faigs i els primers pins fins a la presa de Respomuso.

Continuarem per un camí en pujada que ens porta a l’embassament del Respomuso.

Després de pujar es pren el camí que voreja.al nord de l’embassament, fins al refugi nou de Piedrafita o de Respomuso (2.208 m)

Des d’aquí podrem gaudir de la grandiosa vista al circ de Piedrafita i els massissos que el conformen: Tebarrai i Balaitus entre d’altres.

Arribarem al refugi guardat de Respomuso, tel.: 974 337 556  (http://www.alberguesyrefugiosdearagon.com/refugio.php?id=9) i la bellesa de l’entorn ens fa pensar que som en un dels llocs més impressionants que haguem visitat mai.

Track: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/la-sarra-refugi-respomuso-28767892 No hi ha pèrdua, tot el camí està ben senyalat.

En aquest refugi soparem, dormirem i esmorzarem.

Diumenge 16 de setembre: Refugi de Respomuso – Panticosa.

Temps aproximat: 9 h 30 m (14,4 km)

Desnivell: + 750 m / - 1.250 m

Sortirem del refugi (2.208 m) i seguirem el GR-11. Passarem el barranc de Respomuso en 10 minuts arribarem al vell refugi d’Alfons XIII (lliure). Del refugi (2.181 m) es baixa a creuar el riu i prendre, en direcció sud el barranc de l’Ibon de LLena Cantal, el qual es travessa diverses vegades abans de pujar el fort pendent del coll de Llena Cantal (2.766 m) que és el llindar sobre el que se suporta l’Ibon de Tebarray. Es volta per l’esquerra i es puja en direcció sud-oest, vers el coll de Piedrafita per tarteres, amb una pujada final molt forta i que requereix fer una grimpada en els seus 30 metres finals.

Coll de Tebarray o de Piedrafita (2.792 m) Des de aquest coll es pot anar al cim del Tebarray (2.893 m – 30 minuts des de el coll, per pujar i 30 minuts per tornar al coll)

Cim del Tebarray

El Balaitus des de el cim del Tebarray

Després es baixa en direcció est pel fons de la vall, entre tarteres, vers els Ibones Azules (Azuls o d’o Infierno)

En aquesta foto, ens doblem a nosaltres mateixos...

Es rodeja l’Azul Superior (2.406 m) per l’esquerra i es va a la presa de l’Azul Inferior (2.373 m).

El camí continua en llargues llaçades per terreny granític; es baixa cap a l’embassament de Bachimaña Alt o Superior (2.225 m), el qual vorejarem des de l’extrem nord-oest per tot el marge dret, amb breus pujades i baixades fins a la presa de l’Ibon de Baix o inferior de Bachimaña (Entibo Baxo)

Ens acostarem al refugi de Bachimaña (2.197 m - 6 h 15 m) on dinarem. Després de dinar i descansar una estona, seguirem el tram final de la nostra travessa.

Continuarem tot baixant, en ziga-zaga, per una forta pendent. Aquest tram és conegut com a Pujada del Frare (Puyadeta’l Falire), es continua per la riba dreta del riu Calderés i, tot travessant el pla d’O Bozuelo, es baixa pel camí del balneari de Panticosa, on s’arriba pel refugi de la Casa de Piedra.

Banys de Panticosa (Os Baños de Pandicosa) – 1.640 m

Observacions: El sorprenent d’aquesta zona és la quantitat de salts d’aigua, els boscos de pins, faigs i l’agrest camí i, tot i que arribar fins als Ibones, l’excursió és llarga, es fa molt agradable per l’entorn tan espectacular.

El camí està ben marcat amb fites i les senyals del GR-11 que seguirem tota l’estona. No té cap pèrdua.

Els xofers deixarem els cotxes al Balneari de Panticosa i avisarem un taxi (Antonio, tel.: 619 75 75 50) que ens porti fins a La Sarra.

Dissabte 15/09: Ens emportarem el dinar i dinarem a La Sarra i soparem i dormirem al refugi de Respomuso.

Diumenge 16/09: Esmorzarem al refugi de Respomuso i dinarem al refugi de Bachimaña.

Arribarem a casa sobre les nou del vespre del diumenge.