diumenge, 30 de març del 2008

Vall de Galba i estany del Diable (Capcir – Catalunya Nord) (2300 m)

dissabte 5 d’abril de 2008

Hora de sortida: 2/4 de 7 del matí

Ubicació: Comarca del Capcir (Catalunya Nord)

Temps aproximat: 5 h. 30 m. (10 Km.)

Itinerari: Anirem amb cotxe per l’autopista Terrassa – Manresa, passarem Berga, agafarem el túnel del Cadí. A l’àrea de servei del Cadí pararem a fer el tallat.

Des de Puigcerdà es pren la carretera que va a Montlluís. Als afores d'aquest poble hi ha una cruïlla de camins. La carretera de l'esquerra porta a Matamala, els Angles, Formigueres i Puivalador. Just abans d'arribar a Puivalador, a l'esquerra, hi ha la carretera local que va a Esposulla. Es creua tot el poble de cap a cap i, poc després, la carretera es converteix en una pista de terra. Cal seguir-la durant uns quilòmetres. Acaba a l'aparcament de la barraca de La Jacetta, on comença el bosc i l'excursió. (Aquesta pista resta tancada als vehicles del 1 de novembre a l'1 de maig)

Durant la major part d'aquest itinerari s'han de seguir els cartells indicatius de la ruta marcada "Tour del Capcir", excepte en el l'últim tram, que cal desviar-se.

L'excursió comença a l'aparcament de La Jaceta. El camí és ben ample, perquè encara hi passa el cotxe d'algun pastor que porta sal als ramats. Es va tota l'estona per la dreta del riu, es passa de llarg la cabana de la Jaça de la Llosa i es troben dos camins. Anirem cap a l'esquerra, en direcció al refugi de Camporeil. Aviat travessarem el torrent, per un pont de fusta. A partir d'aquí el sender es fa més costerut. Està molt marcat i no té pèrdua.

Durant una bona estona va en direcció oest, fins que gira, bruscament, cap al sud. Hi ha però un altre corriol, menys marcat, que segueix recte. És el que porta a l'Estany del Diable. Estany curiós dins d’un circ magnífic.

També podem seguir una altra via. Es pot seguir una estona més per sender Tour del Capcir, fins que arriba a uns plans on l'aigua s'embassa. Trobarem un nou cartell i un corriol que marxa altre cop cap a l'oest, seguint la vora dreta del torrent de la Peira Escrita. Evidentment, també porta a la vall del mateix nom, travessada pel rierol, i a l'estany del Diable.

A partir del sender principal no hi ha senyalitzacions. S'ha d'estar al cas de les fites. La tornada es fa pel mateix camí.

Observacions: El bosc de Camporells i la capçalera de la Vall de Galba estan qualificats de "Sîte Classé", zona protegida. No s'hi pot acampar, ni fer foc. No hi poden entrar cotxes ni motos no autoritzats, i els gossos s'han de portar lligats. Qualsevol informació sobre la zona es pot consultar a l'Office National de Forêts (Oficina Nacional de Boscos) del govern francès, que gestiona l'espai.

El "Tour del Capcir" és una ruta marcada que volta tota la comarca del Capcir. Es calcula que per fer-la es tarda uns tres dies. Es pot pernoctar en diferent refugis de muntanya o gîtes d'êtape, cases -refugi en pobles. En aquesta zona hi ha una gîte al poble d'Esposulla i el refugi de Camporells, a unes tres hores de camí de l'aparcament de la Jaceta, on comença i acaba l'excursió que proposem.

La vall de Galba té grans alçades i és relativament estreta. A l'hivern el risc d'allaus és alt. Fer aquesta excursió a l'hivern només és recomanable per als excursionistes experts i és molt important que estar informats de la previsió de risc d'allaus.

Una de les raons per les quals sembla que es va batejar l'estany del Diable és perquè no perd aigua per cap rierol. I sempre manté un mateix nivell d'aigua. Això estranyava molt a la gent. En realitat l'aigua es filtra i acaba sortint a l'exterior uns metres més avall.

És important portar roba d'abric. L'estany del Diable està situat a més de 2.300 metres i la temperatura pot ser baixa. També és aconsellable portar aigua, perquè l'organisme de moltes persones no està acostumat a la composició de l'aigua dels rius de muntanya.

Dinarem en algun restaurant de la zona.