dimecres, 26 de març del 2008

Santuari de la Mare de Déu de Cabrera (Osona) (1.294 m.)

dissabte 29 de març de 2008

Hora de sortida: 8 del matí

Ubicació: Comarca d’Osona (Guilleries – Collsacabra)

Temps aproximat: 3 h. (10,5 Km.)

Itinerari: Sortirem a l’hora indicada en direcció a Vic. Abans d’arribar-hi, ens aturarem a esmorzar als 4 Camins de Tona. Seguirem direcció a Torelló i d’aquí a Sant Pere de Torelló i al Santuari de Bellmunt. El Santuari de la Mare de Déu de Bellmunt es troba en el cim de la serra del mateix nom, a 1.246 metres, a on antigament estava el castell de Serraganyada del que ja no en queda ni rastre. S’hi arriba amb cotxe per una carretera plena de giravolts que superen els quasi 700 metres de desnivell. Un cop haguem visitat el lloc, tornarem a baixar per la mateixa carretera, passant per Sant Pere de Torelló, Torelló, Manlleu i Roda de Ter. Aquí seguirem per la C-153 en direcció a Rupit i Olot. Passarem per Santa Maria del Corcó o l’Esquirol (a uns 9 km. de Roda de Ter). Seguirem direcció Rupit i Olot. A 5,1 km. girarem a l’esquerra, just passat un pont (el pont de les Perxes) i continuarem per una pista de terra en perfectes condicions, direcció a Sant Julià de Cabrera i abans d’arribar-hi, al punt conegut com Font de Cabrera, aparcarem els cotxes per seguir l’excursió, ara caminant. A la font s’hi accedeix per un trencant a la dreta de la pista (hi ha un petit rètol indicatiu a peu de pista). Al costat de la font hi ha un banc de pedra i al seu davant una taula, també de pedra. El lloc és fresc i podem deixar el cotxe sota els arbres. D’aquest punt surt un altre camí que puja fins a Cabrera pel coll del Bram (és el indicat amb blau al mapa)

Reprenem, ara ja a peu, la pista en direcció a Sant Julià de Cabrera on arribem, després de passar pel costat de la Granja de la Masallera, en 15 minuts. Sant Julià de Cabrera és una església Romànica del s. XI modificada al s. XVI. A peu de pista hi ha un mapa i indicacions dels camins que es poden seguir per arribar al santuari (nosaltres tornarem pel assenyalat en el rètol vermell amb el nom de “La Serrica”. Seguim pista amunt (de moment el desnivell és mínim) fins arribar al Collet de Sant Julià. Aquí tenim un rètol que ens assenyala carretera avall per arribar al santuari de Cabrera (es el que seguirem) i un rètol que ens indica un altre camí que puja a la dreta (aquest diu 45′ Cabrera, 35′ Pla del Prat). Ara comencem a baixar per la pista (emporlanada en aquest tram) i ens endinsem en una fageda. Caminem en aquest ambient durant un quart d’hora fins arribar al Coll de la Freixeneda. Hem passat a l’altre costat de la carena, els faigs han desaparegut i en poca estona ja veiem el Puigsacalm en direcció nord. A la nostra esquerra deixem enrere La Faja. Fins aquí tot el camí ha estat gaire be planer amb una pendent molt suau. Aquest pendent augmenta poc abans d’arribar al peu del cingle de Cabrera i ens deixa just al peu de les escales. La pujada de les escales és una mica dura i a més no podem evitar el sol mentre les pugem.
Un cop al Santuari, descansarem una estona i dinarem al seu restaurant. Un cop dinats, seguirem la ruta, ja de tornada als cotxes. La part superior del cingle es plana i en algun punt no te més de 5 metres d’ample el que ens dona una visió espectacular del camí que hem fet (La Masallera, Sant Julià de Cabrera…) i de la plana de Vic.

El descens l’iniciem anant en direcció a Cabrera (el cim està a 5 minuts). Passem per una zona molt estreta d’uns 5 metres d’ample amb el precipici del cingle a banda i banda. La vista és, en un dia clar, espectacular. Passat el cim de Cabrera arribem a una zona (de menys de 10 metres) reforçada amb passamans i ganxos que serveixen d’esgraons. No té cap dificultat. El camí ara és molt planer i, seguint els senyals grocs i vermells, en pocs minuts arribem per un camí molt agradable al Pla del Prat on, a l’entrar en una fageda, el camí es divideix en dos. El camí indicat amb senyals grogues (camí del Pedró) gira a la dreta i va també cap a Sant Julià de Cabrera. Nosaltres però, seguirem el camí assenyalat amb marques vermelles que baixa fageda avall cap a l’esquerra. Aquesta part és la més delicada ja que no deixarem de baixar a través del cingle per pendents fortes. El camí està ple de ferros, ganxos i passamans que ens permeten descendir amb més facilitat però amb tot si el terra és humit cal anar amb molt de compte. Així, fent ziga-zagues pel cingle arribem al prat que hi ha tot just al costat de l’església de Sant Julià de Cabrera. Només cal que arribem a la pista (fent cas del rètol que ens indica que deixem el filat tancat darrera nostre) per caminar tranquil·lament fins el cotxe.

DESNIVELL, TEMPS I DISTÀNCIES APROXIMADES

Cap del Pla del Prat -                   2h 05m - 7,6 km - 1.316m
Sant Julià de Cabrera -                2h 45m - 9,5 km - 945 m
Font de Cabrera -                         3h 00m - 10,5 km - 885 m

Observacions: Aquest és un recorregut molt senzill i agradable de fer. Només cal destacar la pujada des de la base de les escales fins a dalt de tot. Aquesta part pot fer-se per les escales o per un camí lateral. Ambdós son pendents durs i es triga el mateix.

La segona part del camí (la tornada) presenta un tram una mica difícil si el terra és humit. Aquest tram és el que va des del Cap del Pla del Prat fins Sant Julià de Cabrera (camí de “la Serrica”). Tot i que hi ha una generosa quantitat de ganxos que ens faciliten la baixada pot representar un tram d’una mica més de dificultat.

El Santuari de la Mare de Déu de Cabrera està situat en un cingle a gaire be 1.300 metres d’alçada i la seva situació permet tenir unes bones vistes sobre la plana de Vic. El santuari actual és del 1611-1641. Dinarem a: L’antiga casa dels ermitans hi ha restaurant i allotjament (dies festius trucar al 937447033 i els feiners al 938565055) al restaurant sempre hi ha gent i cal trucar si es vol menjar aquí (amanides, arròs i carn a la brasa)