diumenge, 9 de febrer del 2020

Els Munts (1.060 m)

Dissabte 8 de febrer de 2020

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 3 h 45 min (9,7 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic per la C-17. Ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreteres de Tona.

Després seguirem per C-17 direcció Ripoll. Sortida 82 cap a Sant Quirze de Besora. A la primera cruïlla anirem a l'esquerra per no entrar al poble.

Al següent encreuament girarem cap a l’esquerra cap a Sant Boi de Lluçanès. Aparcarem a la confluència del carrer Joaquim Vilar amb el camí del Vilar i el camí de Montorro.

Itinerari: La ruta comença al poble de Sant Boi de Lluçanès, just al costat del Vilar de Sant Boi, una històrica casa pairal documentada ja l'any 1193, que després d’una època grisa al llarg dels segles XIV al XVI, fou revitalitzada el 1613 per Jeroni Vilarasau, l'edifici actual fou bastit el 1735, i completat amb una torre del 1771.

La importància de la masia es reflecteix en els coneguts versos: “Si voleu saber qui són els més rics d'aquesta terra, són el Vilar de Sant Boi, el Noguer de Segueró i l'Espona de Saderra”.

Seguirem la pista en direcció NE fins a la cruïlla del Pedró de Sant Isidre que el deixarem a la nostra dreta per agafar la drecera dels Munts que correspon amb el GR-3. A prop es pot veure el Roure de la Senyora, arbre monumental de Catalunya.

Aquest Roure es va declarar monumental l’any 1988 i les mesures principals van ser: Alçària total (h): 15,0 m; Volt de canó (c): 4,00 m; Capçada mitjana (C): 29,3 m. És conegut també amb el nom de 'Roure del Vilar'. Podeu veure més informació a: https://plantipodes-am.cat/fitxes/rouresenyora.html

El camí va pujant, passa al costat del Pedró de l'Àngel de la Guarda i desemboca al pla dels Munts on una pista cimentada ens portarà al cim, on hi ha el Santuari a 1.058 m i situat al terme municipal de Sant Agustí de Lluçanès. A dins hi trobarem la imatge d'estil romànic de la Mare de Déu dels Munts, patrona del Lluçanès. També hi ha un vèrtex geodèsic.

Un pal indicador marca l'inici de la baixada, un corriol que serpentejant entre mig de pins roigs (Pinus sylvestris) i roure martinenc (Quercus pubescens), seguirem sempre les marques de GR-3 fins la collada de Montorro, Allà les deixarem per continuar el camí cap el mas del mateix nom. A prop hi ha les ruïnes del castell de Montorrell, documentat l'any 1295, el qual tenia un petit terme propi, que el 1219 era dels Conanglell i el 1332 de Galceran de Besora. Aquest castell tenia una capella dedicada a sant Amanç.

Seguirem el camí que porta al coll de la Mitja Lluna, però abans d'arribar ens desviarem fent un gir de 180 graus que baixa al fons de la vall per anar a passar pel Rec de la Mina, pujarem per l'altra vessant del torrent i al trobar l’ermita de Sant Roc, seguirem un altre cop el GR-3 a la dreta i no el deixarem fins al pedró de Sant Isidre, els Racons del Vilar on podrem contemplar unes bones vistes de Sant Boi de Lluçanès en aquest tram final de la caminada.

Observacions: El Lluçanès ens ofereix una fàcil caminada per pujar al cim dels Munts, un balcó per gaudir de les vistes tant del Pirineu com de la plana.

Els 9'7 kilòmetres del recorregut els farem en poc més de 3 hores i 30 minuts i un suau desnivell de 300 metres.

El cim dels Munts està a la llista dels 100 cims de la FEEC. Al cim es pot arribar en cotxe i hi ha un restaurant enganxat a l'ermita del cim.

Dinarem al Restaurant La Mercè 93 857 82 92 - 610 69 76 45, c/. Antic, 33 (Plaça Nova) Sant Boi de Lluçanès.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.