divendres, 16 d’octubre del 2020

El Cogul (1.529 m) - Serra de Busa - 100 cims - matinal

Dimecres 14 d’octubre de 2020

Ubicació: Comarca del Solsonès.

Temps aproximat: 3 h 30 min (8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem fins a Manresa.

Des de Manresa cal agafar la C-55 direcció Solsona. Passat Cardona i a uns 2,5 km cal prendre la sortida a la dreta direcció Navès, seguirem per aquesta carretera uns 9 km fins arribar a l'encreuament amb la C-26 direcció Solsona (esquerra). Continuarem per la C-26 durant 2 km fins trobar un desviament a la dreta que indica Busa / Besora. Seguirem aquesta carretera durant 15 km i sempre en direcció a Busa. Carretera amb bon asfalt, hi ha algun tram que s'ha d'anar amb compte amb el passos de bestiar. Cap al darrer km, trobarem un desviament, cap a la dreta indica La Bertolina i a l'esquerra cap a Busa. Agafarem el de l'esquerra, el gir és una mica fort i en pujada. Acabada la pujada (uns 400 metres), haurem arribat al Pla de Busa, però cal seguir uns 500 metres més fins al pal informatiu de la Presó de Busa.

Per arribar a aquest punt, en Google Maps cal posar “Rial de Busa” i/o “Serra de Busa” o bé fent servir la opció de l’App de Wikiloc: “Com arribar a l’inici de la ruta”.

Itinerari: Iniciarem la ruta en el punt just on s'acaba l'asfalt, aquí tenim espai per deixar el cotxe i uns indicadors, hem d'anar cap on ens indica la presó del Capolatell.

Anirem seguint aquesta pista fins arribar a una bifurcació on hi ha un pal indicador al mig, seguirem per l'esquerra, per la pista en més bon estat fins arribar un altre cop a una altra bifurcació on hi ha uns pals indicadors, en aquest cas agafarem la pista que ens indica cap a la presó del Capolatell, la que va cap a l'esquerra fins arribar a la casa Vila.

Arribats a la masia hem de passar a tocar de la cantonada de la casa nova (la primera edificació que trobarem) i anar a buscar el corriol que puja i que està senyalitzat amb senyals grogues i fites, no hi ha pèrdua, ho trobarem molt ben marcat fins arribar a dalt del coll.

Arribats a aquest coll deixarem de seguir les senyals grogues que ens farien anar a la dreta i anirem cap a l'esquerra en direcció a el Cogul, l’objectiu del dia.

Per arribar a el Cogul trobarem alguna fita però no hi ha cap problema ja que el camí és molt evident, a dalt del cim actualment hi ha un màstil metàl·lic on hi devia haver alguna senyera, des d'aquí podem gaudir d'unes vistes fantàstiques.

Després de gaudir del paisatge anirem seguint un corriol carener força definit i marcat amb fites, hi ha algun tros on costa més de veure però si estem al cas és bastant evident, no és gens difícil seguir-lo, i ho anirem fent fins arribar al mirador de Busa d'on podrem tornar a gaudir d'unes fantàstiques vistes.

Des d'aquí i deixant el mirador a la nostra dreta seguirem el corriol cap a la dreta fins arribar al pont que ens portarà a la presó, no hi ha cap problema, el camí està molt definit, en arribar al pont el creuarem i ja som al Capolatell, un cop aquí podrem anar fins al seu extrem més oriental on podrem tornar a gaudir d'unes vistes espectaculars.

La tornada cap al punt de sortida la farem desfent el camí fins al mirador i un cop aquí continuarem el corriol que marxa recte entre roca i que ben aviat es converteix en un bon camí que ens portarà fins a la Casa Vila a partir d'on desfarem el camí que havíem fet d'anada fins arribar al punt d'inici.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/el-cogul-100-cims-58668584

Observacions: La serra de Busa i el Capolatell, que formen part de l’Espai d’Interès Natural Protegit de les serres de Busa, els Bastets i Lord (PEIN), es troben al costat de la serra dels Bastets, formada per parets de formes montserratines, i el cim més elevat és el Cogul amb 1.529 m. inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC.

La serra de Busa forma un ampli altiplà, anomenat el pla de Busa, tallat per tots costat per altes cingleres, i s’estén des de la Vall d’Ora a llevant fins a la del Cardener a ponent. Aquest pla és una illa natural sobre els penyals de la serra de Busa i ofereix una magnífica vista panoràmica.

El caràcter aïllat i inexpugnable d'aquest indret justifica la seva utilització com a camp d'instrucció militar durant la Guerra del Francès. El tinent coronel solsoní Francesc Xavier de Cabanes i d'Escofet proposà al capità general de Catalunya Luis de Lacy y Gautier la utilització de Busa com a campament i segura rereguarda. Es van fortificar els punts més febles i es construïren un miler de casetes de fusta per a l'allotjament dels resistents. De fet, una de les quatre masies que encara resten en peu al pla de Busa, porta el nom de ca l'Artiller. Busa va ser, després de Cadis, el primer indret d'Espanya a proclamar la Constitució de 1812, en un acte al qual assistiren uns 8.000 soldats.

A l’extrem nord-occidental del pla destaca el Capolatell, més conegut com “la presó de Busa”. En aquest moment s’hi pot accedir a peu per una palanca de ferro. A l’estar separat del pla per una esquerda profunda queda com una illa natural, rodejada de penya-segats. Va ser usat com a presó durant la Guerra del Francès (a principis del segle XIX), ja que només s’hi podia arribar a través d’una rampa o pont, que es posava i es treia quan havien de fer entrar o sortir presoners. amb motiu del seu ús per aïllar presoners durant aquesta guerra. La tradició afirma que n'hi havia que, desesperats, es llançaven al buit cridant «Mourir à Busa et resurgir à Paris» (Morir a Busa i ressorgir a París).

Tornarem a casa als voltants de les tres de la tarda.