diumenge, 11 d’octubre del 2020

Tossal del Suró (831 m) - 100 cims

Dissabte 10 d’octubre de 2020

Ubicació: Comarca de la Segarra.

Temps aproximat: 3 h (8,2 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2. Ens aturarem a fer el tallat a l’estació de servei del Bruch. Després seguirem per la A-2 fins a la sortida 526 i seguirem fins a Albió (també es pot sortir abans, per la Panadella i anar fins a Santa Coloma de Queralt i d’aquí fins a Albió)

Albió és un petit nucli de població al terme de Llorac, i molt proper al famós balneari de Vallfogona. A la mateixa entrada est del poble, i a l’esquerra sobre una balconada al riu Corb, hi ha una zona d’aparcament on deixarem els cotxes i començarem la caminada.

Itinerari: Sortirem del poble en direcció nord-est prenen una pista (primer asfaltada i després de terra) que remunta per l’esquerra on hi ha un indicador cap a Suró. Aviat la pista que passa entre granges es bifurca i agafarem el ramal de l’esquerra. Passat un magatzem, a la dreta, hi trobarem la Font Vella d’Albió, amb una inscripció al carreu, de l’any 1766, que abastia d’aigua a la petita comunitat.

La pista transcorre plàcida entre camps de cereals recentment segats, dibuixant entre petits turons arbrats, un estètic mar de rostolls, si hi anem a la tardor, i de verd si hi anem a la primavera. Un passeig tranquil gaudint de la fresca del matí.

Pujarem suaument, sempre en direcció nord-est, i proper a una collada, per la dreta s’obre una vella pista amb un indicador per on transcorre el GR 171, que seguirem a la tornada.

Trobarem una bifurcació i agafarem el ramal de l’esquerra, en pujada, que connecta amb una altra pista, paral·lela, uns metres més amunt, seguirem en la mateixa direcció. A la següent bifurcació, tornarem a girar a l’esquerra. Anirem per una pista secundària que s’interna a un petit bosc de pins, i a pocs metres la deixarem, un altre cop a l’esquerra, per remuntar per un corriol poc definit, que en pocs metres ens deixarà als peus del vèrtex geodèsic del Tossal de Suró, de 831 m. coronat per una estelada. Les vistes són inexistents perquè el propi vèrtex està envoltat d’arbres i no es veu fins que no hi estàs a sobre.

Farem la foto de grup de rigor i tornarem a la pista principal, sempre cap al nord-est, a les rodalies del petit nucli de Suró, que ens acostarem a visitar. És un petit llogarret, del municipi de Talavera, format per dos masies, corrals i magatzems, on destaca Cal Joanet, un mas senyorial i fortificat, del segle XVI.

Desfarem el camí per les mateixes pistes, fins a l’indicador que hem vist al principi del GR 171. Una petita pujada per l’esquerra ens situarà dalt del turó. A l’esquerra del camí veurem les restes d’una petita caseta construïda amb pedra seca. El GR envolta dos camps de cereals i transcorre uns metres per sender, entre grans pins i alzines.

Retrobarem una pista, a l’esquerra del sender, i la seguirem per la dreta. Poc després tornarem a estar a l’entrada d’Albió, i aprofitarem per visitar la bonica església romànica de Sant Gil d’Albió, documentada a mitjans del S XII, dins la comanda hospitalera de Vallfogona.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tossal-del-suro-100-cims-58329235

Observacions: Les circumstàncies obliguen i aquesta vegada hem canviat el desnivell del Puigmal, per un paisatge totalment oposat. Anirem al cor de la comarca de la Segarra, amb els seus plàcids altiplans esquitxats de mil camps de cereals entre clapes de bosc de pi i carrasca. Concretament entre les petites poblacions d’Albió, Cabestany, Llorac i Talavera, per visitar un dels cims comarcals, inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC, el Tossal de Suró de 831 m. Tot i no ser el sostre comarcal, situat a pocs quilòmetres, (Turó del Galutxo, de 851 m) ens dóna una idea del paisatge suau d’aquesta comarca, en una passejada apta per a tothom.

L’excursió comença a Albió (Llorac, nord de la Conca de Barberà) i acaba a Suró (Talavera, sud de la Segarra, comarca on està situat el cim)

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.