diumenge, 28 de març del 2021

GR-92: Cala de l’Àliga – Perelló – Cap Roig – L’Ampolla – Camarles (36 m)

Dissabte 27 de març de 2021

Ubicació: Comarca del Baix Ebre.

Temps aproximat: 4 h (13,9 km)

Programa: Sortirem de casa a l'hora esmentada, agafarem l'autopista C-32 en direcció Tarragona i enllaçarem amb l'AP-7.

Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol.

Seguirem fins a la sortida 39-A i anirem a la N-340 en direcció a l’Ampolla i seguirem en direcció nord fins a la Platja de l’Àliga (si feu servir “Google Maps”, poseu Platja de l’Àliga i seguiu la traça)

En alguns cartells la trobareu indicada com: Platja del Pont de “l’Àlia”.

Itinerari: Començarem a caminar a la Platja (o cala) de l’Àliga, punt on vàrem acabar l’etapa Ametlla de Mar – Cala de l’Àguila (o Àliga) el dissabte 10 de març de 2018 (aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2018/03/gr-92-de-lametlla-de-mar-la-cala-de.html) A l’extrem nord de la platja hi ha la Punta de l’Àliga amb una torre medieval que és un bon mirador. Trobarem un llarg túnel per on podrem accedir al Camí de les Cales que porta a l’Ampolla o a l’Ametlla de Mar.

Anirem passant cales i platges, sempre d’una gran bellesa. En ser una etapa relativament curta, podem parar a observar el paisatge.

Passarem per les platges Cala dels Moros (30 minuts), la de Santa Llúcia. Una vegada arribem a la platja de Santa Llúcia, haurem de passar per una passarel·la de fusta després d’haver fet un tram de camí enllosat.

Racó de les Garretes, tocant a la via del tren i a l’autopista i la de Morro de Gos, on hi ha una guingueta a la platja.

Després de passar pel cap Roig (amb un altre bar-restaurant), la cala Maria i la cala Baconer, s’arriba a l’Ampolla.

L’Ampolla va començar a créixer al segle XVIII, quan desaparegué el perill dels pirates algerians. Com a municipi es va constituir el 1989 després de separar-se del Perelló, després de diversos anys de litigis. L’Ampolla havia estat declarat municipi el 1937 però la segregació va quedar anul·lada en finalitzar la Guerra Civil espanyola.

L’Ampolla és una localitat tranquil·la d’aire mariner i bastant turística. És una de les portes d’entrada per visitar el Parc Natural del delta de l’Ebre.

Sortirem de l’Ampolla per la carretera de la costa en direcció a Camarles. En una gasolinera, hi ha un encreuament. Continuarem recte, sense deixar un petit canal proper. La carretera i el GR deixen la costa amb la Platja de l’Arenal a l’esquerra i s’endinsen en el Delta de l’Ebre.

Es deixa a l’esquerra la carretera de Deltebre i se segueix recta direcció Camarles, pel costat del Canal núm. 2, encara estret, el qual no ens deixarà fins a l’entrada de Camarles. El GR va pel costat dret del canal, però sempre es pot anar per un costat o l’altre del mateix.

Comporta. El canal s’eixampla, el GR segueix per la seva dreta el camí és de terra, de servei de la comunitat de regants.

Comporta i sifó. Passats 70 m es creua el pont de la carretera de Camarles a L’Ampolla i es continua per l’esquerra o per la dreta del canal.

Carretera a Deltebre. Arribarem a Camarles per la Carretera de l’Estació de les Olles, on deixarem el GR i agafarem un desviament a la dreta (cartell indicador: Camarles: 700 m), deixarem el GR i anirem fins a la Plaça de l’Ajuntament de Camarles pel Carrer Trenta que trobarem més endavant i que seguirem a l’esquerra.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gr-92-cala-de-laliga-camarles-68942577

Observacions: Itinerari per cales i penya-segats, amb desnivells suaus, sempre en primera línia de costa i utilitzant el camí de ronda, sempre que és possible. Es tracta d’una etapa obligatòria per a tots els amants del GR-92, i recomanable també per a tots, com una etapa “mostra” del que vol ser aquest sender.

El camí no té cap complicació des del punt de vista orientatiu: només cal seguir els senyals blancs i vermells del GR i deixar-se portar pel sentit comú a l’hora de triar la ruta, que ressegueix literalment la línia de costa, deixant sempre el mar a la nostra esquerra. Malgrat que el desnivell és imperceptible, és molt trenca-cames per les constants pujades i baixades que fa, i pel terreny pedregós: estem a la costa però cal anar ben calçat.

Sovint oblidada pels excursionistes, la Costa Daurada és un paradís de cales poc freqüentades, penya-segats i camins solitaris. El GR-92 ressegueix aquests camins, ja en el seu tram final per terres catalanes.

Durant la ruta, veurem cales, platges, ports naturals, espadats i viles que conserven un sabor mariner.

Aquesta ruta ens donarà l’oportunitat de passejar arran de mar, resseguint els antics camins de ronda que, fins fa poc, transitaven els carrabiners per vigilar l’activitat dels contrabandistes que aprofitaven la foscor de la nit en un litoral tan abrupte.

La ruta és perfecta per gaudir de la mar d’una forma diferent. Els trams rocosos s’intercalen amb petites cales de pedra petita, on els còdols arrossegats per les riuades creen un cromatisme d’intensitat captivadora. Des de l’ocre i el daurat dels marges als tons vermellencs dels penya-segats, en contrast amb el verd dels pinars i el blau intens de la mar.

La bellesa d’aquesta ruta és el resultat d’un cicle lent però inexorable pel qual, de vegades, les ones acaronen amb suavitat els acolorits penya-segats i, d’altres, el colpegen violentament fins a enfonsar-los i tornar-los a crear.

Les costes del Baix Ebre presenten unes condicions naturals molt favorables per a l’activitat pesquera. Les aigües tenen temperatures i salinitat diferents segons provinguin de la mar o del riu Ebre. Aquestes aigües estan plenes de nutrients que afavoreixen la formació de plàncton, l’aliment dels peixos.

Ens endurem el dinar. Dinarem a la zona de pic-nic de https://www.ecoherbes.com/ on aprofitarem per fer una infusió amb els seus productes i farem una visita guiada al seu jardí botànic: https://www.ecoherbes.com/jardi-botanic/

Tornarem als cotxes amb taxi: Taxi Curto – L’Ampolla, tel.: 628 897 462 – 677 556 136.

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.