diumenge, 11 de juliol del 2021

Montcorbison (2.175 m) / Estanys de Bacivèr (2.326 m)

9-10-11 de juliol de 2021

Sortida final de temporada 2020/21

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de la Val d’Aran.

Temps aproximat: 5 h (9,3 km) / 4 h (5,7 km)

Desnivell: 480 m / 570 m

Programa divendres 9 de juliol: Sortirem el divendres en direcció a la Val d’Aran i anirem fins al pàrquing de l’Orri al Pla de l’Orri a l’estació d’esquí de Baqueira / Beret.

Per anar-hi, el recorregut serà: A-2 en direcció a Lleida, fins a la sortida 517 on seguirem per la C-14 en direcció a Agramunt i Artesa de Segre. Passarem pel port de Comiols, Isona, Tremp (on ens pararem a fer el tallat al bar Estany Negre), Després seguirem en direcció a La Pobla de Segur, Sort, Esterri d’Àneu, port de la Bonaigua i anirem en direcció a l’estació d’esquí de Baqueira / Beret on anirem a l’aparcament de l’Orri. (El temps total del trajecte, inclosa la parada és d’unes 4 h 15 minuts)

Itinerari : Des del pàrquing de l’Orri (1.860 m) al Pla de Beret, a l’estació d’esquí de Baqueira-Beret, ens dirigirem cap a l’est, passant per sota de l’edifici de la cafeteria, a la recerca d’uns blocs de roca, on comença el camí que s’endinsa al bosc de la vora esquerra de l’Arriu Malo. El camí s’enfila per un fort, però curt pendent, per arribar a un petit coll (1.970 m)

El camí s’inclina lentament assolint un pla, ja fora del bosc. Davallarem uns metres fins a l’Estanh de Baish de Bacivèr (1 h) i seguirem un camí ascendent pel marge dret de la sortida d’aigües dels Estanhs de Naut, en direcció nord-oest, que ens portarà als estanys de Naut de Bacivèr (2 h).

El sender segueix amunt cap el Tuc del Rosari (2.594 m) i/o el Tuc de Marimanha (2.679 m) però la nostra excursió d'avui es queda als llacs.

Farem la volta pel segon llac i seguirem el mateix itinerari fins a l’Estanh de Baish de Bacivèr. Després agafarem el camí pel cantó dret del llac en direcció nord-est cap a la seva petita presa. Continuarem pel marge dret de l’Arriu Malo fins al punt de partida en el pàrquing de l’Orri.

Marcòlic groc (Lilium pyrenaicum)

Marcòlic vermell (Lilium martagon)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/estanys-de-baciver-78017066

Després anirem a València d’Àneu a l’Hotel Lo Paller, Carrer Major, 1 – Tel. 973 62 61 29 / 620 81 59 72, web: http://www.lopaller.com/ on soparem i dormirem.

Itinerari dissabte 10 de juliol al Montcorbison: Sortirem de l’hotel a les vuit del matí, havent pres un cafè amb llet, amb els entrepans per esmorzar, i anirem amb els cotxes cap al port de la Bonaigua i fins a la primera rotonda a l’entrada de Vielha, venint del túnel. Menys d’un quilòmetre després està Gausac. Seguirem per la carretera a l’Artiga de Lin i agafarem el desviament a la Bassa d’Oles.

Un cop a la Bassa d’Oles (1.625 m) aparcarem al costat del refugi d’on neix una pista. Pujarem en rampa per aquesta pista, fins una cabana i girarem a l’esquerra, passant al costat d’una borda, en direcció sud.

Pujarem per un camí cap a una cresta herbada que ens acosta al Montcorbison.

Una gran roca, situada al sud, ens serveix de guia, hem de pujar fins al seu darrere per la dreta.

Aconseguirem una collada (1 h 30 m), en l’espatlla de la roca, i el camí, ara més visible, gira a l’esquerra, i puja sense treva fins a la mateixa cresta del Montcorbison. Increïble panoràmica sobre l’Aneto i les Maladetes.

Trepitjarem el cim, on hi ha una caseta dels bombers tancada i sense possibilitats de refugi en cas de necessitat (2.715 m – 2 h)

Per la baixada, ho farem fins a l’esquena de la roca i aquí, girarem a l’esquerra (per no baixar pel mateix camí de la pujada), – hi ha algunes fites – i baixarem ràpidament per la cresta, i deixant enrere petits camins sense marques. Arribats als primers avets de la cresta herbada (atenció en aquest punt), traspassarem la cresta i girarem a l’esquerra, i baixarem en ziga-zagues pels prats, deixant ara la cresta, per un camí amb algunes fites.

Arribarem fins a un altra borda, ja en prats oberts i sense arbres, on hi ha un abeurador pel bestiar. i de cara a la cabana, girarem cap a la dreta. Aviat tindrem a la vista el relaxant llac de la Bassa d’Oles.

Arribarem a la pista que hem seguit al pujar i, per la dreta, arribarem a les runes de l’antiga borda i la gran cabana, just abans del refugi. (4 h)

Genciana de Burser (Gentiana burseri)

Genciana vera o groga (Gentiana lutea)

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/montcorbison-100-cims-78017449

Agafarem els cotxes i enfilarem cap a l’hotel, parant-nos a dinar a la Taverna Urtau d’Arties, Plaça Ortau, 10 tel.: 973 64 09 26.

Al vespre farem el sopar de final de temporada en el restaurant de l’hotel La Morera de València d’Àneu.

Observacions: L’ascensió al Montcorbison, a la Val d’Aran, és una bonica i fàcil excursió, que té el gran al·licient de situar-nos davant la majestuositat del massís de la Maladeta, en un dels seus més atractius miradors, sense massa esforç, tot i que es recomanable que a l’hivern i primavera, duguem els grampons per si trobem alguna neu dura a la part final.

El Montcorbison està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Cal prendre precaucions pels canvis de temps sobtats i no refiar-se mai de les temperatures d'estiu doncs pot caure una pedregada o nevada sobtada en ple mes de juliol o d'agost.

Tornarem a casa el diumenge.