divendres, 28 de gener del 2022

Rupit – la Palomera – Sant Joan de Fàbregues (947 m)

Dijous 27 de gener de 2022

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 3 h (7 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, aturant-nos abans a les 4 Carreteres de Tona a fer el tallat. Després anirem fins a Rupit.

Itinerari: Sortirem de la Plaça Era Nova, on hi ha l’aparcament, sortirem de l’aparcament i girarem a l’esquerra, passant per sobre de la riera i anirem fins a on es troba el mirador de Rupit i el desviament de Mas el Soler.

Seguirem per el camí recte entre el prat i el bosc. Trobarem el GR-2 (Sender de Gran Recorregut), que es dirigeix a Tavertet, i baixa fins a Rupit, el camí s’agafa deixant la carretera asfaltada i pujant per la dreta, en forta pujada fins que rodeja el Pla de la Palomera. Un cop arribem a l’abandonada casa de la Palomera girarem a la dreta direcció al Pendís. per acabar finalment en un altre prat.

Entrarem al prat i seguirem per el camí lateral, difícil de localitzar (està a l’alçada d’una torre d’alta tensió - Km 2,1). Farem un gir a l’esquerra i anirem baixant per un altre camí. Aquí és on comença la part complicada de la ruta on és important seguir la traça i l’experiència que es tingui en muntanya. El camí anomenat de la Cresta del Gall per la roca d’aquesta curiosa forma que hi ha és perdedor en alguns trams i poc transitat, però es pot anar seguint fins a trobar un camí que ve de Sant Joan de Fàbregues, el qual seguirem fins arribar a l’antiga parròquia.

Sant Joan de Fàbregues és un edifici romànic situat a una altitud de 810 m i situat just al cim del salt de Sallent i al costat de la pista que porta de Rupit a Vilanova de Sau. És segurament l’edifici romànic més bonic de la comarca.

Durant els terratrèmols de l’any 1427 va quedar molt malmès. L’any 1978 és adquirit per la Diputació de Barcelona, que hi va fer una important restauració.

Després de Sant Joan seguirem fins a la casa del Roquer on agafarem el grau a mà esquerra que ens portarà fins a les tombes antropomorfes i al mirador del Bassis. Un cop al mirador és un bon moment per recuperar-se de la pujada des de el Roquer i contemplar les vistes de la cinglera.

Seguirem pel camí marcat en direcció a Rupit fins a trobar-nos amb la pista que ens hi porta i seguirem fins al punt de sortida.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/rupit-la-palomera-sant-joan-de-fabregues-rupit-93799697

Observacions: Anirem de Rupit a Sant Joan de Fàbregues per una ruta alternativa. Ruta que es devia fer servir abans però que ara discorre en un dels trams per un camí a punt de perdre’s.

Vàrem anar a Sant Joan de Fàbregues, fent un altre ruta, el 27 de maig de 2015, aquí teniu la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com/2015/05/mirador-dels-bassis-950-m.html

Dinarem al restaurant Albert, al carrer Sant Joan de Fàbregues, 4 de Rupit, tel.: 93 852 20 21.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.