dijous, 29 de setembre del 2022

Beget – Coll de Malrem - Rocabruna – Beget (1.138 m)

Dimecres 28 de setembre de 2022

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 5 h 30 min (13,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic. Ens aturarem a fer el tallat a les 4 carreters de Tona. Després seguirem en direcció a Ripoll, Camprodon i Beget.

Itinerari: Iniciem l'itinerari a l'aparcament que hi ha a l'entrada de Beget. (530 m), el camí s’enfila just començar. Està en molt bon estat essent tota la pujada empedrada. Anirem gaudint dels miradors que van sortint. És l'antic camí, utilitzat des de mil·lennis, per comunicar Beget amb el poble veí de la Menera al Vallespir, conegut com la ruta dels contrabandistes. S'enfila ràpidament tot fent revolts pel pas rocallós del Grau, amb vertiginoses vistes sobre Beget i les muntanyes de l'Alta Garrotxa. El camí ens condueix fins l'oratori de Sant Antoni de França, situat al Coll Golofreu en una zona oberta de pastures.

Mirador (740 m – 1 km – 30 min) Una vegada dalt, el camí continua més suaument. Està ben marcat.

L’Oratori (980 m – 2,8 km -. 1 h 15 min) Després de creuar las pista forestal, el camí surt de dalt el marge. La direcció que pren és Nord-Oest, puja molt suau i en pocs minuts s’arriba a un pas que deixa entrar al clot de Bocabartella. Un pas dels interessants a la Garrotxa. Una vegada dins del clot, veurem que la casa està habitada per una família. El camí faldeja pujant suaument, més fort al final.

Coll de Malrem (1.135 m – 4,3 km – 2 h) El coll de Malrem és un pas fronterer. Té una fita fronterera, la número 521. És un pas per anar a La Manera. des d'on gaudim d'una curiosa vista del Comanegra i de les Torres de Cabrenys ja dins del Vallespir. El camí segueix una mica la carena fronterera fins un altre petit collet amb un altre pas al filat. Cal canviar de direcció cap al Sud, per anar a passar pel collet que es veu després de la casa de Bocabartella.

Collet (1.070 m – 5,9 km – 2 h 30 min) Trobarem un tancat de fils que cal tancar un cop haguem passat. Després passarem per sobre d’una casa de pagès, La Guardiola, i el camí segueix en diagonal, passant per un camp sota una pedrera, per finalment passar per una mateixa pedrera i trobar la carretera.

Carretera (890 m – 7,5 km – 3 h) Cal seguir-la amunt fins trobar Rocabruna.

Rocabruna (955 m – 8,5 km – 3 h 15 min). Per tornar a Beget hem d’agafar el PR-187 quer passa pel castell de Rocabruna que s'alça davant nostre sobre un turó enlairat. Aquest castell, documentat al segle XI, va tenir un paper important durant la revolta remença al segle XV. Deixarem el castell per un corriol que, donant la volta per sota al turó, ens portarà directament a la riera de Rocabruna. i baixa fins el Molí d’en Sorolla (10 km – 3 h 45 min)

Després hem d’agafar el GR-11 direcció Est. Descendirem paral·lels a la riera direcció a Beget tot endinsant-nos en boscos d'alzines i roures. A mesura que anem avançant la vall s'eixampla i també les vistes cap a les muntanyes de l'Alta Garrotxa. Després de creuar la carretera el camí ressegueix la riera de Beget entre salts d'aigua i gorgs. El camí esdevé un corriol ombrívol, a vegades força estret, que recorre paral·lel a la carretera. Desprès seguirem la carretera que davalla ràpidament fins a Beget, just al lloc on havíem iniciat la ruta. (13,8 km – 5 h 30 min). Recomanem visitar l'església romànica de Sant Cristòfol i la seva Majestat del segle XII.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/beget-coll-de-malrem-rocabruna-beget-114855938

Recorregut en 3 D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/63344b47c084a84be44b8fcb

Observacions: Anar de Beget a Rocabruna es pot fer per la carretera i també pel GR-11 fins al Molí de Sorolla i fins Rocabruna pel PR-187. També es pot fer pujant fins al coll de Malrem, en un camí molt utilitzat pel contraban. Encara que el camí puja fort al principi, és un recorregut que no es fa gens pesat, potser per la bellesa del camí quan surt de Beget, enmig del bosc, amb el camí empedrat i amb moltes vistes aèries sobre Beget.

Una vegada dalt, s’arriba primer a l’Oratori, en un roure força gran, just al creuar la pista forestal de Can França que va al peu del Comanegra. Una vegada creuada la pista, el camí passa per un pas interessant per entrar al clot de Bocabartella. I tot faldejant la muntanya arribarem al Coll de Malrem, pas per anar a la Menera.

Enlloc de creuar, seguirem una mica la carena i tornarem a faldejar el clot de Bocabartella per després de fer un petit coll, anar fins a Rocabruna.

Per tornar seguirem el PR-187 fins el Molí d’en Sorolla i amb el GR-11 fins a Beget.

Un recorregut per l’alta Garrotxa que segur que no ens deixarà indiferents. Ideal per fer a la primavera o a la tardor.

Dinarem al restaurant Can Jeroni, c/. Bell Aire, 17 – Beget, tel.: 972 74 12 39. https://www.canjeroni.net/

Tornarem a casa als voltants de 2/4 de vuit de la tarda.