dissabte, 17 de setembre del 2022

Taradell - Sant Quirze de Subiradells - Les Cuines o Coves de Rocaguinarda - Turó de l'Enclusa - Castell de Taradell (867 m)

Dissabte 17 de setembre de 2022

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 5 h (12,7 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 fins al desviament per agafar la C-17 en direcció a Vic. Ens aturarem a fer el tallat (i el que calgui...) a les 4 Carreteres de Tona.

Després seguirem per la BV-5305 fins a Taradell.

Itinerari: Ruta circular que iniciarem a la sortida de Taradell, al començament de la carretera que porta a Viladrau, una mica abans d’arribar a la última rotonda.

Pujarem per la Travessia les Sitges i seguirem per una pista.

Passarem pel darrere del mas de la Codina, abans d’arribar a la petita capella romànica de Sant Quirze de Subiradells. Aquesta ermita està documentada el segle X i refeta al finals del segle XI, està situada en un extrem de la urbanització de la Miranda de la Plana o La Roca, envoltada de roures i alzines i al costat d'una esplanada. Gràcies a la recent restauració, l'estat de conservació és bo.

Seguirem resseguint el contorn de la urbanització i passarem per la Font del Drac, poc a poc el sender es va enfilant deixant a l'esquerra la part de darrere de les cases de la urbanització.

Anirem seguint les marques blanques i grogues, en un punt ens desviarem fins contemplar les bones vistes de la Trona on podrem gaudir d'un entorn meravellós.

Continuarem seguint el sender que ens portarà fins a les Cuines o Coves d'en Rocaguinarda. A l'últim tros per accedir-hi hi ha una petita desgrimpada fàcil, en una mena de replà. A mig cingle hi trobarem tres cavitats fetes per l'erosió conegudes com les Cuines d'en Rocaguinarda. Aquest indret va servir moltes vegades de refugi o amagatall del bandoler Perot Rocaguinarda entre els anys 1606 i 1610 que actuava com a cap de quadrilla dels Nyerros. Davant tindrem la vall de Mansa, amb el castell de Taradell situat a l’altra banda que és on ens dirigirem.

Continuarem per sota de la cinglera, sense camí marcat, tot seguit pujarem al cim de la cinglera, la resseguirem mentre contemplem les bones vistes que ens ofereix.

Arribarem un altre cop al camí i seguirem fins a trobar una caseta de l'ADF i un vèrtex geodèsic, continuant arribem al Turó de l’Enclusa (872 m) i punt més alt de la sortida, on hi ha una Senyera. Aquest cim esdevé un dels miradors més privilegiats del terme de Taradell amb vistes al castell de Taradell, les Guilleries i al Montseny.

Recularem uns quants metres i baixarem de l'Enclusa fent una curta desgrimpada, seguirem un corriol que passa per sota de l’Enclusa i baixa fins arribar al coll de Mansa. Traspassarem la carretera de Viladrau i pujarem per una pista fins les Roques del Trabucaire. El sender segueix passant pel mig de blocs i roques que ens criden l'atenció per la seva magnitud, i arribarem al Collet del Castell.

Ens arribarem fins el castell de Taradell, també conegut com a Castell de Can Boix, a 803 m d’alçada, coronant un cimal de grans penyes. Com la majoria de castells té una situació excepcional amb magnífiques vistes entorn seu i situat sobre una gran balma que el fa molt característic. Actualment s'hi han realitzat unes obres de consolidació de les restes. Queden restes dels segles X-XI, al sector de l'antiga capella de Santa Creu, ara del tot malmesa i la resta és un gran mur d'una setantena de metres, del segle XIV.

Tornarem fins el collet del Castell i baixarem per un corriol molt fresat passant pel costat d’El Pantà de Taradell. Continuant arribarem a la carretera de Viladrau, la traspassarem i seguirem per un camí a l’altre costat que ens portarà fins el punt d’inici.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/taradell-cuines-de-rocaguinarda-turo-de-lenclusa-castell-de-taradell-113848434

Recorregut en 3 D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/6325b35c2b20717edd944fde

Observacions: Dinarem al restaurant La Cooperativa, Carretera de Seva, 6 – Sant Miquel de Balenyà. Tel.: 693 27 73 07. Menú: 25 euros.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.