diumenge, 29 de gener del 2023

GR-92: De cala Montgó a Torroella de Montgrí (323 m)

Dissabte 28 de gener de 2023

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Empordà.

Temps aproximat: 6 h (16,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei de la Selva. Després seguirem fins a la sortida 5 on agafarem la GI-623 en direcció a L’Escala.

A causa de la gran extensió d'urbanitzacions, darrere mateix de la línia de costa, es recomana accedir a cala Montgó pel nucli de Riells o des de l'Escala, possiblement l'opció millor senyalitzada. Segons l'època de l'any, es podrà estacionar davant mateix del mar (Pàrquing Cala Montgó) o bé en un aparcament indicat una mica a l'interior.

Itinerari: Es parteix de cala Montgó.

0,00 km Cala Montgó. Situats, doncs, en aquesta ampla i bonica cala, amb tot el vessant sud-est verge de construccions, s'inicia l'excursió marxant a mà dreta (S) per trobar, a l'extrem sud, els senyals del GR-92 que, per un camí que inicialment ressegueix un mur de ciment, de seguida comença a enfilar-se. Cal parar compte fins que no s'arriba dalt de la Muntanya Gran perquè el GR-92 va sovint arran d'estimballs per espectaculars camins molt propers a la línia de costa. Es discorre per dins del bosc amb alguns trams més aspres i rocallosos.

Caleta. Amb l'ajuda dels senyals blancs i vermells del GR-92, per un terreny rocallós i mitjanament accidentat, es baixa a una primera caleta de còdols, es travessa una torrentera i es segueix vora el mar per terreny més obert.

1,45 km. Restes d'una fortificació. El GR-92 segueix a la dreta (E) pujant per una petita vall en diagonal. Una mica més amunt, hi ha un punt de visió sobre els espadats certament espectacular, però també molt exposat, on veritablement caldrà anar amb compte.

2 km. Punta Ventosa. Panoràmica impressionant del litoral, amb cala Montgó i el cap de Creus al nord. Hi ha importants restes bèl·liques en forma de bateries de costa. Es pren una pista molt ampla i totalment plana en direcció SO que s'allunya de la línia dels espadats.

2,9 km. Cruïlla. Es segueix a l'esquerra (SE) per un camí menor. Es tracta d'un antic camí carreter molt pedregós.

Base militar abandonada. Es voreja l'edifici per l'esquerra i es continua per un camí carreter que segueix un tallafocs en direcció SE. Deixarem alguns trencalls secundaris seguint sempre les marques del GR-92 pel camí principal.

6 km. A l'esquerra queda el camí d'accés a cala Ferriol, indret de gran bellesa vorejat per pinedes i parets rocoses, i cala Pedrosa, amb l'illa del mateix nom al davant. Es continua a migdia.

6,8 km. Bifurcació. Canviarem el sentit de la marxa i farem un gir a la dreta (SO) de gairebé 90 graus.

Cruïlla. Cal parar-hi atenció perquè per aquesta pista, que va de l'Estartit a l'Escala, hi solen transitar vehicles a motor. Es continua per un camí que segueix tot recte (SO) a l'altra banda encarant-se al Montgrí.

6,95 km. Bifurcació. Es gira a la dreta (NO) per un sender i, posteriorment, el camí torna a ser més ample.

9,9 km. Travessarem el torrent de Coma Llobera i començarem a pujar suaument cap al SO.

10 km. Cruïlla. Cal seguir en la mateixa direcció (SO) per darrere de les cases de la urbanització Torre Vella.

Bifurcació. Sempre resseguint el límit de la urbanització, girarem a l'esquerra (SO) i, tot seguit, a la dreta (SO) deixant un gran dipòsit d'aigua al costat. Entrarem en un tram pavimentat i girarem a la dreta (O) a la següent bifurcació entrant al sector de les Dunes. Es tracta d'una característica i particular zona del massís del Montgrí on, a finals del segle XIX, es va fixar amb vegetació la creació i moviment de dunes de sorra acumulada per la tramuntana des d'Empúries i l'Escala fins al corredor existent entre els cims del Montplà i tot el bloc que constitueix la Muntanya Gran, la part plana per on ha vingut el camí des de cala Montgó.

Ens endinsarem a continuació en el massís del Montgrí per pujar al seu castell, situat a uns 300 metres d’alçada i que ens ofereix boniques vistes de les illes Medes.

11,1 km. Àrea d'esbarjo del Coll de les Sorres, amb taules, bancs i font. Deixarem la pista que es dirigeix al nord per desviar-nos a l'esquerra (O) per un camí que comença pujant suaument però que de seguida es torna molt dret remuntant el Montplà, petit cim veí del més conegut Montgrí. El paisatge s'eixampla en guanyar altitud i es distingeix el golf de Roses. A sota mateix de les roques del cim, el camí flanqueja a la dreta.

12,2 km. Bifurcació. El GR-92 segueix enfilant-se a l'esquerra (S) per sobre de blocs de roca deixant un caminet que baixa a l'ermita de Santa Caterina i que, més enllà, arriba a Bellcaire d'Empordà.

Al Montgrí hi viuen unes 200 cabres salvatges munteses o salvatges (Capra pyrenaica) procedents de l’abandonament de l’antic Parc Animal de Sobrestany, una instal·lació privada propera al municipi que va ser clausurada l’any 2008. Els individus escapats en el seu dia s’han anat adaptant al medi i reproduint-se, fins a conformar una població estable. https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/3971-unes-200-cabres-salvatges-viuen-al-massis-del.html

Seguirem avançant gaudint de la visió al nord de la plana alt empordanesa que s'estén fins a l'Albera i, al sud, de la baix empordanesa fins a la platja de Pals i el massís de Begur. El corriol, per un terreny encara rocallós i totalment obert, va girant a la dreta cap al nord tot perdent altitud fins a arribar al petit coll d'en Garrigars.

12,9 km. Passarem pel cim del Montplà de 310 metres i què és el cim més alt del massís del Montgrí.

13,6 km. Coll d'en Garrigars o de Garrigós. Separa el Montplà del Montgrí, on es troben altres camins. El de la dreta aniria a Santa Caterina i el de l'esquerra a Torroella. El GR-92, i per tant l'itinerari, torna a enfilar-se de valent cap al SO entre blocs calcaris. Cal anar seguint els senyals blancs i vermells per escollir la millor opció d'arribar al cim. Es tracta d'un tram de senzilla grimpada, però en el que cal anar amb compte, especialment, si bufa la tramuntana.

14,1 km (303 m). S’arriba al castell del Montgrí, que, projectat pel rei Jaume II per vigilar els moviments poc amistosos del veí comte d'Empúries, mai va arribar a acabar-se i, per tant, a ser utilitzat. És, en tot cas, un inequívoc i habitual punt de referència des de molts punts de les comarques gironines per situar Torroella i l'Estartit donant nom, juntament amb el puig Rodó i el mateix massís del Montgrí, al curiós relleu conegut com el Bisbe Adormit, mirador privilegiat de tot l'Empordà i dels Pirineus més orientals.

Continuarem el recorregut passant per davant del castell, girant a la dreta cap al NO i baixant de la muntanya del Montgrí fent algunes ziga-zagues tot deixant el trencall que condueix al Cau del Duc, coneguda cavitat oberta a la roca calcària.

15,1 km. Coll de la Creu. Per la dreta es baixaria a Santa Caterina, essent aquest el camí més habitual d'anar-hi des de Torroella, motiu pel qual s'hi troben també algunes capelles. Cal baixar a migdia deixant a poc a poc aquest terreny més accidentat per accedir a camins més sorrencs i finalment planers vorejant camps de cultiu.

Bifurcació. El GR-92 segueix pel caminet de dalt a l'esquerra (SE), malgrat que l'altre desviament s'hi ajunta posteriorment. A partir d'aquí, cal seguir sempre el camí més evident en direcció sud deixant trencalls secundaris.

Arribarem després a Torroella de Montgrí, important localitat de l’interior. Molt a prop està l’Estartit des d’on s’accedeix a les illes Medes.

16,4 km. Entrarem a Torroella de Montgrí pel camí de les Dunes i seguirem pel carrer Fàtima fins a la carretera de Girona, a l'alçada de la plaça Catalunya, d'on surten autobusos cap a Girona i Figueres entre d'altres destinacions. A Torroella, val la pena visitar el casc antic amb el carrer Major, el de l'Església i la plaça Major, el portal de Santa Caterina, la torre de les Bruixes i el Museu del Montgrí i del Baix Ter com a elements més destacats.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gr-92-cala-montgo-torroella-de-montgri-124513555

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/63d522fe6af7b0428b303ba2

Observacions: El 8 de gener de l’any passat vàrem fer de Cala Montgó a l’Estartit, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2022/01/gr-92-de-cala-montgo-lescala-lestartit.html

Exigent excursió en forma de travessa pel Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter que combina el contacte amb el mar a les boniques cales de la Costa Brava, tot recorrent el GR-92 (Camí de Ronda) sortint de cala Montgó, al límit septentrional del Baix Empordà, amb àmplies vistes a l'Alt i el Baix Empordà des dels cims del Montplà i el Montgrí passant pel singular terreny de dunes característic del massís del Montgrí. Caldrà preveure un taxi a Torroella de Montgrí per tornar al punt de sortida a buscar els cotxes. Ruta senyalitzada.

Dinarem al Restaurant Fonda Mitjà de Torroella de Montgrí, c/. de l’Església, 14, tel.: 972 75 80 23 www.fondamitja.cat

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.