dilluns, 6 de febrer del 2023

GR-7: De Fredes al Refugi de Font Ferrera (1.267 m)

Dissabte 4 de febrer de 2023

Hora de sortida: 1/4 de set del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Maestrat (Castelló).

Temps aproximat: 4 h 15 min (12 km)

Dificultat (1): Normal.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista en direcció a Tarragona. Abans d’arribar-hi, ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Mèdol.

Després seguirem fins a la sortida 42 que anirem en direcció a Sant Rafel del Riu, La Sénia i, finalment, després d’un tram amb molts giravolts, arribarem a Fredes.

Itinerari: Enlairat a 1.090 metres, Fredes és el nucli de població situat a més altitud de la Pobla de Benifassà (Castelló). En aquest poble petit i pintoresc, un autèntic niu d’àligues, iniciarem la ruta que ens conduirà al refugi de Font Ferrera a través del GR-7. Un pal senyalitzador vertical ens indica la ruta a seguir.

Una pujada lleugera per un camí molt agradable ens portarà en aproximadament 1 h 15 min al pinar Pla (1.175 m), un extens bosc format principalment per pinassa, un pi de clima submediterrani que ha quedat aïllat en massissos muntanyosos envoltats de zones més càlides. Resistent a la sequera i al rigor hivernal, forma uns elegants i frondosos boscos de muntanya. És també el paradís dels boletaires, per la riquesa micològica del seu sotabosc. En aquest punt el sender enllaça amb la pista que ve de Fredes.

Nosaltres, però, continuarem pel mateix sender seguint les indicacions que porten al refugi. El sender transita pel costat del Mas de Ventura – deshabitat -, que deixarem a la dreta.

Arribarem al punt més alt de la ruta, el coll de Manado (1.250 m), que ens obsequia amb una panoràmica força dilatada. Sense pèrdua possible, baixarem pel mateix sender senyalitzat. A partir del coll l’excursió travessa un fantàstic bosc de pi roig amb espectaculars exemplars de boix.

El darrer tram del recorregut baixa suaument fins a endinsar-se en una pineda frondosa. Aquí trobarem un rètol que ens indica la proximitat del refugi de Font Ferrera, a només un parell de minuts, però l’espessor del bosc no permet veure’l fins pràcticament arribar-hi.

Font Ferrera funciona des de l’any 1997 com a refugi guardat gestionat per la FEEC. Obert en temporada estival i sota reserva prèvia la resta de l’any, ofereix multitud de propostes excursionistes per a tots els gustos.

La tornada a Fredes la farem pel mateix itinerari, del GR-7.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gr-7-de-fredes-al-refugi-de-font-ferrera-125241147

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/63de55cb744a5522c8a7c6e4

Observacions: GR-7, la gènesi del senderisme. Dels Pirineus al Port, el GR-7 traça una mena de columna vertebral que travessa tot Catalunya (385 quilòmetres) de nord a sud. Es tracta d’un sender de gran recorregut amb un fort component històric perquè fou el primer sender senyalitzat de la península Ibèrica. El tram triat en aquesta ressenya visita el sector meridional del Port, un massís relativament poc conegut pel col·lectiu excursionista tot i els seus indubtables elements d’interès.

El Parc Natural dels Ports. El Parc Natural dels Ports és un espai protegit des del 12 de juny del 2001 que cobreix la part catalana del massís del Port, un sistema muntanyós que també penetra a l’Aragó i el País Valencià. Amb la seva declaració culminava un llarg procés de participació i consens entre les parts implicades i s’atorgava al Port un reconeixement merescut com un dels espais naturals més significatius de Catalunya per la seva vàlua geològica, biològica, paisatgística i cultural. La superfície protegida d’aquest massís, amb un relleu molt complex i peculiar, comprèn 35.050 hectàrees repartides entre les comarques del Baix Ebre, la Terra Alta i el Montsià. Ben a prop del tossal del Rei, punt de confluència entre Catalunya, l’Aragó i el País Valencià, la FEEC hi té el refugi de Font Ferrera, l’únic equipament de la Federació en aquest espai natural.

Dinarem al restaurant La Taska de Sisco, c/. Muntaner, 1 – Ulldecona, tel.: 977 72 09 39.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.