diumenge, 12 de novembre del 2023

Tossal de Monteró (578 m)

Dissabte 11 de novembre de 2023

Ubicació: Comarca de la Noguera.

Temps aproximat: 4 h 30 min (8,2 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Igualada. Abans, ens aturarem a la estació de servei del Bruc a fer el tallat.

Després seguirem i anirem fins a la sortida 504. Seguirem per la C-53 fins a Balaguer on agafarem la C-13 en direcció a Camarasa. Una mica abans d’arribar a Camarasa, trobarem a la nostra esquerra la carretera LV-9047 que seguirem un curt tram fins al pont d’Escalera, situat al punt quilomètric 11 de l’esmentada carretera. Aparcarem.

Itinerari: Pont d’Escalera - Castell de Gelis - Pas de L´Orellut - Tossal de Monteró.

Bonic recorregut que iniciarem el Pont de l´Escalera. Agafarem inicialment el camí de Rivera després agafarem un camí a l’esquerra què, per fort pendent, puja per la Coma del Gelis i desemboca en un Collet entre el Castell de Gelis i el pas de l’Orellut.

Després enfilarem (a la dreta) al Castell de Gelis (o de Txelis) passant per una porta d’accés. El Castell és de l’època andalusina. L'únic accés al castell d'en Txelis és a la cara est, aprofitant una falla on se situà una estreta entrada formant un corredor allargat i estret, amb dues zones barrades a manera de porta d'uns 70-90 cm d'amplada màxima a la part baixa, que encara conserva restes d'aquests murs de tancament, el segon dels quals amb arc rebaixat. Conserva part de les construccions defensives a les cares nord i est, contràriament a les que hi havia a les altres cares, perdudes a causa dels processos d'erosió. Aprofitant un canvi de nivell de la roca, s'ha excavat una mena de cisterna d'uns 1,70 x 1 m. Les restes d'emmurallament recolzen directament sobre el rocall, que fa de fonamentació. L'aparell constructiu és de maçoneria irregular lligada amb morter de tàpia amb calç. A partir del material ceràmic aparegut en superfície es pot dir que fou ocupat durant el segle XI, probablement entre la caiguda de Camarasa (1050) i la conquesta definitiva de Llorenç (1115-16)

Tornarem al coll, i anirem a buscar una escletxa practicable, que sense dificultats, ens permetrà arribar a la carena del Monteró.

A la sortida de l’escletxa s’ha de fer servir una mica les mans però sense cap pas dificultós.

Anirem seguint la carena fins arribar al vèrtex del cim pla del Tossal del Monteró (578 m) amb les seves restes arqueològiques romanes e iberes. Es tracta d’un fortí situat al capdamunt del tossal de Monteró, que controla visualment bona part de la plana lleidatana i del curs del Segre. Va ser construït per l’exèrcit romà cap al 125 aC, amb la missió de vigilar el territori i les rutes de comunicació de la zona; durant les excavacions s’hi ha localitzat els espais de residència de l’oficialitat, de la tropa i també zones administratives. El castellum s’abandonà de manera ràpida i definitiva vers el 75 aC, en ser destruït violentament durant la guerra de Sertori (81-72 aC): les evidències d’aquesta acció de guerra són prou paleses al jaciment amb estances incendiades i també amb restes humanes trobades in situ.

Un cop visitat el cim del Tossal del Monteró i feta la foto de grup, anirem seguint la carena sense dificultats.

A la baixada anirem trobant restes de trinxeres de la Guerra civil i al final acabarem desembocant al camí de la Ribera que anirem seguint fins a trobar el cotxe.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tossal-de-montero-152904362

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/654f7b19ea8acc796a7b9889

Observacions: Dinarem al restaurant La Bicicleta d’Artesa de Segre, c/. Bisbe Bernaus, 12, tel.: 685 80 18 56.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.