diumenge, 26 de novembre del 2023

La Bastida d’Hortons – Turó de Cantacorbs (1.011 m)

Dissabte 25 de novembre de 2023

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 4 h (10,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’A-2 fins a la sortida 520 on anirem en direcció a Ponts. Ens aturarem a fer el tallat a la Plaça Sant Cristòfol.

Després seguirem en direcció a la Seu d’Urgell, on aparcarem el més a prop possible del pont de La Palanca (Camí de la Palanca – Parc del Segre)

Itinerari: Pont de la Palanca (682 m) Ens enfilarem pel costat del riu de la Color, o la Calor, per la zona coneguda com la partida de la Sardina, un nom suggerent que, amb tota seguretat, no té res a veure amb els peixos homònims. Arribarem a cal Cinca.

Cal Cinca (725 m) Seguirem l’antic camí del Ges que, després de travessar el rec de l’Olla, es converteix en un petit sender. Aquest corriol discorre paral·lel a l’antic camí de Ges, el qual està ple de bardisses.

La Collada (893 m) Seguint per la carena aniríem al Ges, a l’esquerra, en direcció est cap a Cerc i a la dreta direcció sud-oest, cap a la Bastida. Continuarem cap a la dreta i anirem baixant fins enllaçar amb la pista que porta a cal Baró i cal Quimesó, aquesta darrera rep el seu nom d’una antiga denominació cadastral romana: seria el “Quinto Mansio”. Girarem a la dreta, la pista ens portarà a la carretera que puja a la Bastida d’Hortons.

Carretera de la Bastida (889 m) La travessarem dos cops i agafarem el camí vell de la Bastida, amb restes de marques del GR-7, el qual creua la carretera una vegada fins arribar a la Bastida. Si el seguíssim, faríem cap al coll de Creus, una de les més importants sortides de la vall del Segre.

La Bastida d’Hortons (954 m) La Bastida és d’una fundació més aviat recent. El nucli primitiu, Hortons, fou fortificat cap al segle XIII com a conseqüència de la seva incorporació al vescomtat de Castellbò. La fortalesa de la Bastida fins i tot apareix al celebèrrim document dels Pariatges sobre Andorra del 1278. El veïnatge entre la Bastida i la ciutat de la Seu d’Urgell no sempre va ser fàcil: durant tot el segle XIV hi va haver moltes raons entre els representants del vescomte i els cònsols de la Seu sobre l’emplaçament de les forques que havien de marcar l’inici de la jurisdicció vescomtal.

Agafarem la carretera asfaltada que baixarem fins a trobar una pista a l’esquerra que ens portarà fins al turó de Cantacorbs. En direcció Cantacorbs veurem, una mica més avall, l’església de Santa Coloma, on hi ha el cementiri. L’església és probablement preromànica. A l’interior s’hi han restaurat unes pintures murals medievals i un retaule del segle XV que és ara al Museu Diocesà de la Seu d’Urgell.

Turó de Cantacorbs (1.011 m) Des d’aquí podrem contemplar unes magnífiques vistes de la ciutat de la Seu. Enllaçarem amb el GR-7.

Seguirem un petit corriol que ens baixarà fins al rec de l’Olla. Aquest rec fou una obra monumental decimonónica, que treu l’aigua del Segre a l’alçada de la Quera i la porta fins a Arfa.

Rec de l’Olla (741 m) El corriol es converteix en pista i ens portarà al torrent de Casanoves.

Torrent de Casanoves (702 m) Enllaç amb al ruta de la Freita. Seguirem el GR-7 fins al pont de la Palanca. Baixant del torrent de Casanoves, abans d’arribar a la carretera que ens tornarà al pont de la Palanca, passarem pel davant de cal Xic.

Pont de la Palanca (682 m) Fi de l’itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/la-bastida-dhortons-turo-de-cantacorbs-154298726

Traça en 3 D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/6561edad20975911fc84b34e

Observacions: Un clàssic. Ascens fàcil i curt, però sostingut, fins al poble de la Bastida d'Hortons. Bones vistes sobre la Seu d’Urgell.

Dinarem al restaurant Tahussà de Coll de Nargó, Ctra. d’Isona, 51 tel. 973 38 30 74.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.