diumenge, 3 de desembre del 2023

Turó del Faig Verd (1.196 m)

Dissabte 2 de desembre de 2023

Hora de sortida: ¾ de set del matí.

Ubicació: Comarca de la Selva.

Temps aproximat: 4 h 15 min (12,5 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, per la C-17, aturant-nos abans d’arribar a Vic, a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat.

Després seguirem fins a Vic i ens desviarem a la dreta per agafar la C-25 en direcció a Girona. Passarem per Sant Sadurní d’Osormort i Espinelves. Passat Espinelves, girarem a l’esquerra i agafarem la GIV-5411 i desprès la GI-541 (que comunica Sant Hilari Sacalm amb Sant Sadurní d’Osormort), també a l’esquerra, fins passat el punt quilomètric 1, que agafarem l’ampla pista de Vallclara, a la dreta, cap al Molí d’en Riquer i en direcció a La Vileta on hi ha un complex turístic integrat a la natura, d’allotjament rural amb diverses cabanes penjades als arbres del bosc (https://www.cabanesalsarbres.com/ ), curiosa modalitat de turisme de natura…

Podem deixar els cotxes a l’aparcament de Cabanes als Arbres.

Itinerari: Circular: La Vileta (941 m) – Cabana Pit Roig (953 m) – La Contesa (934 m) – Cruïlla pistes (950 m) – Barranc del Torrent del Salt del Bou (937 m) – La Burgada (952 m) – el Bosquets d’Amunt (976 m) – Cruïlla pistes (1009 m) – Cruïlla pistes (1049 m) – Pla de les Mines (1078 m) – Coll de Mata-rodona (1143 m) – Cruïlla de pistes (caseta, 1151 m) – Turó del Faig Verd (1183 m) – Can Roureda (1124 m) – Cruïlla pistes (per sota Can Guilla (1112 m) – Cruïlla de pistes (998 m) – Collsabena (983 m) - Cruïlla pistes (950 m) – La Contesa (934 m) – Cabana Pit Roig (953 m) – La Vileta (941 m).

Aquest recorregut s’inicia al mas de La Vileta i començarem a caminar en direcció a la cabana anomenada Pit Roig.

En tot moment el camí discorre per un sistema de pistes ben fressades, en direcció Nord, per entre el bosc però donades les característiques del recorregut amb moltes cruïlles de pistes (s’especifiquen detalladament totes les bifurcacions i punts crítics (com els masos) en el resum de l’itinerari inclòs al principi). Passarem diverses vegades per sota dels cables de la MAT. El recorregut fa una volta per la capçalera de la Riera del Molí Riquer fins atansar-se al Coll de Mata-rodona i al Turó del Faig Verd (1.183 m). En aquest punt hi ha un vèrtex geodèsic (mig amagat en el bosc) i es pot apreciar el canvi de bosc entre el vessant sud (alzinar i roureda i les plantacions de coníferes) que hem anat resseguint i el vessant nord (fageda), que cau sobre el Pantà de Sau i les seves cingleres de roca roja, i que ja forma part de l’Espai Natural Guilleries-Savassona.

La tornada la farem per la banda de Collsabena i retornarem al nostre punt de partida a La Vileta.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/turo-del-faig-verd-154744574

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/656b296119304c3708c00c01

Observacions: Excursió ideal per observar la diversitat vegetal. Fàcil, tot per pista, i maca!

Magnífica excursió pels boscos de les Guilleries en el sector més oriental de l’Espai Natural Guilleries-Savassona, a cavall entre Sant Hilari Sacalm i Sant Sadurní d’Osormort. Passejarem per terrenys granítics amb les típiques formacions de sauló i per paratges força boscosos on es barreja l’alzinar, la roureda i les fagedes (aquestes als vessants d’obaga cap a la banda del Pantà de Sau). També trobarem les amplies extensions de conreus forestals de pi i avet, molt característiques de la zona (amb la coneguda fira de l’avet del proper poble d’Espinelves). Sorprèn la quantitat de masos que passarem durant el recorregut, evidència d’una molt antiga ocupació i ús del territori que afortunadament sembla que persisteix en alguns d’ells.

Dinarem a la Fonda Rita, c/. Dr. Morales, 17 de Sant Hilari Sacalm, tel.: 972 86 80 09.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.