dijous, 7 de desembre del 2023

La Salut - Santa Magdalena (532 m)

Dimecres 6 de desembre de 2023 (26 anys de maifemcim)

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 4 h (10,2 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Passat Girona, seguirem fins a la sortida 3. Anirem en direcció Llers i Terrades. Un cop a Terrades, anirem a la dreta en direcció Boadella i a la collada anirem a l’esquerra per una pista fins el santuari de la Mare de Déu de la Salut.

Itinerari: El punt de partida és el santuari de la Mare de Déu de la Salut (312 m), on hi ha molt d'espai d'aparcament. Cal dirigir-se a la font, sota l'església (275 m), per anar a trobar un sender que està marcat amb marques grogues horitzontals i que hi seran durant tot el camí. Després de passar diverses escales de pedra, de seguida agafarem el sender que baixa amb intensitat durant una bona estona fins que acaba en una pista.

En aquest punt, cal girar a l'esquerra, es passen les ruïnes del mas Xec i es continua per la pista, que planeja bastant, fins que desemboca en una altra pista principal on hi ha diversos rètols. Cal dirigir-se cap a l'esquerra, cap a Sant Llorenç de la Muga. Aquesta pista sí que té més desnivell, tant de pujada com de baixada, i va durant molta estona, paral·lel al pantà de Darnius-Boadella. Poc després del trencant es passa pel costat del mas Perafita (210 m), també enrunat. Aquest és un camí senyalitzat pel Ministeri de Medi Ambient com a Camí Natural de la Muga. A més d'indicadors, també hi ha fites quilomètriques.

S'arriba a un pla on caldrà deixar la pista principal i agafar un corriol que surt a l'esquerra. En un primer moment puja de manera considerable, després es suavitza més, fins que acaba planejant. Des d'aquest punt es tenen unes vistes espectaculars del pantà, de les muntanyes de les Salines i el Canigó, també de Sant Llorenç de la Muga i de molts altres pobles de l'Alt Empordà, sobretot quan el camí passa del vessant nord al vessant sud d'aquesta serra. Aviat, també veurem l'ermita de Santa Magdalena, que tot i semblar molt encimbellada, després de passar el coll de Vellís, es començarà la darrera ascensió que és més suau del que es pot pensar.

Aquesta ermita (532 m) és un dels millors miradors sobre el pantà de Boadella, que domina el paisatge cap al nord. Cap al sud la vista es perd indefinidament entre camps, turons i planures, paisatge habitual de la meitat meridional de la comarca.

La baixada es fa pel camí tradicional per ascendir-hi des del santuari de la Salut. Queda poc tros i la baixada és ràpida, primer entre pedra calcària i garrigues, per passar després a dins del bosc i creuar algunes pistes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/la-salut-santa-magdalena-155075600

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/65706bee9318d9703416ebfc

Observacions: El santuari de la Salut de Terrades és un espai molt concorregut per als alt empordanesos i que ofereix, a més d'una àrea recreativa, diverses possibilitats excursionistes. La més coneguda és l'ascensió a l'ermita de Santa Magdalena. Us proposem una ruta alternativa al camí clàssic, que si que es farà servir per la baixada.

És una ruta relativament fàcil de fer, però que compta amb la dura pujada a la serra de Santa Magdalena. Pel que fa a l'orientació, és molt senzill seguir-la, per les marques grogues que es troben i també pels diferents pals indicadors. Camí de muntanya sense dificultats remarcables. Cal evitar els dies de tramuntana forta.

En aquest recorregut tindrem la oportunitat de veure i conèixer: arbres com l’alzina (Quercus ilex), i el pi blanc o pi bord (Pinus halepensis), la pinassa o pi negral (Pinus nigra) i bosquines i matollars de: garric o coscoll (Querus coccifera), arboç (Arbutus unedo, fruit: cireres de pastor, comestibles, vermelles i madures en aquesta època), marfull (Viburnum tinus, fruits color blau metàl·lic), aladern fals o de fulla ampla (Phillyrea latifolia, per cert amb molts fruits blau fosc), boix (Buxus sempervirens), bruc d’hivern (Erica multiflora, florida), galzeran (Ruscus aculeatus, fruits com boletes vermelles), arítjol (Smilax aspera, enfiladissa punxant), foixarda (Globularia alypum, inflorescència globosa i de color blau), etc.

Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda havent dinat a l’àrea de servei de l’Empordà, a l’autopista AP-7.