dilluns, 18 de desembre del 2023

Riera de Vallcàrquera i Ermita de Sant Cristòfol de Monteugues (762 m)

Dissabte 16 de desembre de 2023

Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.

Temps aproximat: 4 h (12,2 km)

Dificultat (1): Normal.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 per enllaçar amb la C-17 fins a El Figaró. Arribarem al Figaró per la C-17, tot just passar La Garriga i els túnels del Figaró.

Deixarem el cotxe al final del poble del Figaró, just abans d’incorporar-nos de nou a la C-17, en un ampli aparcament (Carretera de Ribes / Plaça Major).

Itinerari: El Figaró - Riera de Vallcàrquera - El Castanyer de ciment - Font del Molí - St. Pere de Vallcàrquera - Gual del Socau - El Sot del Bosc Negre - La Castanyereda - La Creu de Can Plans - L'Alzina de Can Valls - St. Cristòfol de Monteugues - Cova de l'Home Mort - Can plans - El Figaró.

L’excursió comença al costat d’uns panells informatius. Trobarem un primer trencall a mà dreta que descartarem i seguirem amunt, paral·lels a la riera de Vallcàrquera, per un corriol ombrívol que transcorre al costat de diversos gorgs i petits salts d’aigua. Aquí, la natura és tan sorprenent que sembla impossible que ens separin menys de dos-cents metre de l’autovia C-17. La riera de Vallcàrquera és una de les més ben conservades del Congost.

Més amunt arribarem a una carretera asfaltada i la seguirem a l’esquerra fins a la font del Molí (1,4 km), on deixarem la pista, girarem a la dreta i travessarem un pont. Caminarem per dins del bosc i passarem per la font dels Castanyers, un indret una mica feréstec. Anirem amunt pel camí fins a la pista i, de nou, amunt, en pujada constant, anirem a trobar-nos amb la creu de Can Plans, que, segons diuen, va ser bastida en record d’un infant que va morir a causa de l’atac d’un llop famèlic. Aquí ens desviarem per la pista que surt a l’esquerra, en forta pujada, que es dirigeix a la carena de la serra dels Pins.

Més endavant, la pista planeja i baixa fins a l’alzina de Can Valls. Aquest és un bon indret per aturar-nos a gaudir de la vista de la zona.

Seguirem avall i en pocs minuts arribarem a l’església de Sant Cristòfol de Monteugues (5,4 km), d’origen romànic i situada en una esplanada amb alguns til·lers i acàcies. La imaginació popular atribuïa a Carlemany la construcció d’aquesta petita esglesiola per commemorar la victòria davant de les tropes musulmanes en el proper pla de la Batalla.

Seguirem la pista que surt a mà dreta i passarem a tocar de la masia de Can Plans (6,9 km), majestuosa i bella. Des del davant d’aquest mas de pedra rogenca tornarem a tenir una vista àmplia i magnífica de la plana vallesana i dels cingles del Bertí.

Més avall, passarem per la creu de Mossèn Ramon – en homenatge a aquest religiós mort durant la Guerra Civil – i el sot de les Pomeretes, i arribarem al Figaró. Només ens restarà travessar el poble per arribar al punt de partida.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/riera-de-vallcarquera-i-ermita-de-sant-cristofol-de-monteugues-155936805

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/657d90cad9ef381ae11fc7c3

Observacions: Gorgs i petits salts d’aigua ens sorprendran, per un dels torrents més ben conservats del Congost. Una meravella natural que ens conduirà fins a Sant Cristòfol de Monteugues. I tot això, amb la plana vallesana als nostres peus.

L’excursió pels voltants del Figaró és un itinerari circular que remunta la vall de Vallcàrquera i ascendeix fins a l’església de Sant Cristòfol de Monteugues. Pel vessant sud de l’excursió que proposem podrem delectar-nos amb una magnifica vista de la plana vallesana.

Ruta de dificultat baixa. Està senyalitzada amb marques de PR (blanques i grogues)

Dinarem al restaurant Can Forquilla a Vilanova del Vallès, tel. 93 842 40 05 i 640 28 96 89, Ctra. de Valldoriolf km 2,8.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.