dilluns, 29 de gener del 2024

Estany d’Auda (2.160 m) - Refugi dels Estanyols (1.880 m)

26-27-28 de gener de 2024

Hora de sortida: Divendres 26 de gener a l’hora que pugueu.

Ubicació: Comarca del Capcir.

Temps aproximat: 5 h 45 min (13,5 km) – 4 h (11,6 km)

Desnivell: 367 m (acumulat) – 339 m (acumulat)

Dificultat (1): Mitjana - Fàcil.

Programa: Sortirem divendres 26 de gener, amb temps suficient per estar a sopar a la Cerdanya a les 20 h. al restaurant La Cava de Puigcerdà, Carrer Miquel Bernades, 14, Telèfon: 972 11 19 84.

Ens allotjarem a Cal Marrufès https://www.calmarrufes.com/ al poble d’Age, sense excloure qualsevol altra opció que vulgueu triar.

Itinerari dissabte 27 de gener: Estany d’Auda – 2.160 m – 13,5 km – 367 m de desnivell – 5 h 45 min.

Esmorzarem i sortirem a 2/4 de nou, passarem la frontera i anirem a l’estació d’esquí dels Angles, a l’aparcament del Pla del Mir (1.840 m)

Per arribar-hi passarem per la D-118, passarem Mont-Louis i ens dirigirem fins a Matemale, aquí girarem a l’esquerra fins a Les Angles, creuarem tot el poble i sortirem pel sud per la Route du Pla de Mir fins que arribarem al Pla de Mir on trobarem una zona d’aparcament de les pistes d’esquí, aquí deixarem els cotxes.

L’aparcament del Pla de Mir és l’origen de dos circuits marcats per a raquetes. Corresponen als senders “Refuge de Bernardí” i “Lac d’Aude”. Nosaltres farem el del “Lac d’Aude”.

Començarem a caminar sortint de l’aparcament pel costat contrari del que hem arribat, passarem al costat de la caseta de fusta on venen els bitllets per les pistes d’esquí, pujarem per l’esquerra de la pista, i sortirem en direcció a Les Voies Blanches de Bernardi i del Lac d’Aude.

Recorrerem la vall on neix el riu Auda (Aude en francès) que és paral·lela i enlairada sobre la vall del riu Tet, que neix a l’estany de la Bollosa. Ofereix unes grans vistes sobre el vessant sud de la Cerdanya, cap als cims del Puigmal i Cambradase.

Sortirem cap al sud per una pista ampla que volta la base del roc d’Auda i deixarem la tanca del Parc Animalier dels Angles a l’esquerra. Quan la pista encara l’oest, trobarem la jaça del Pla del Buc amb una cabaneta oberta que disposa de llar de foc.

Deu minuts més endavant trobarem el trencall dels dos itineraris esmentats al principi.

Seguirem a l’esquerra, cap a la jaça de Bernardí. En deu minuts ens trobarem a l’entrada d’aquesta pleta on hi ha una cabana de pastor, nova i ben tancada. 300 m més enllà anirem cap al refugi de Bernardí, una cabana gran i tancada que ofereix a la seva part posterior un aixopluc amb estufa de llenya.

Tornarem a la pista i l’abandonarem al cap de 300 m per seguir cap a dins del bosc, els senyals grocs i vermells del GR Tour du Capcir. És una drecera que ens retorna a la pista més amunt en un nou pla. La seguirem al nord i després a l’oest on enllaçarem amb l’altre itinerari que acaba a l’estany d’Auda.

Deixarem un trencall a la nostra dreta en forta baixada. En un marcat revolt de la pista  deixarem el circuit per seguir de nou el traçat del GR que ens portarà a uns plans a tocar del roc del Felip. Finalment el GR ens deixarà enlairats al sud de l’estany d’Auda a 2.134 m.

Baixarem fins a l’estany que ha d’estar ben nevat en aquestes dates.

Tornarem pel mateix camí que hem pujat, fins a un pla, on deixarem el camí de pujada a la dreta i seguirem rectes, seguint les marques grogues i vermelles. Aquest camí ens durà, per dins del bosc, fins ben a prop  del Refugi de Bernardí que hem vist al pujar, després seguirem el mateix camí fins a la estació d’esquí on tenim els cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/estany-dauda-159608552

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/65b52099ac3dce64a626e8b2

Vàrem anar a l’estany d’Auda el 19 de juny de 2004. Aquí podeu veure la ressenya: https://maifemcim.blogspot.com/2004/06/estany-dauda-2235-m.html

Dinarem al restaurant l’Esquirol de Llívia.

Soparem al restaurant La Taverna del Call, Plaça del Call de Puigcerdà, telèfon: 972 14 10 36.

Itinerari diumenge 28 de gener: Refugi dels Estanyols – 1.880 m – 11,6 km – 339 m de desnivell – 4 h.

Esmorzarem i sortirem a 2/4 de nou, ja amb les bosses. Passarem de nou la frontera per la Guingueta i anirem cap al coll de la Quillana. Des de el coll seguirem la carretera D-118 cap a Matamala i Formiguera. Passarem l’estany de Matamala i agafarem el, primer trencall cap al poble de Matamala (carretera D—52). A l’entrada del poble agafarem a mà dreta la carretera D-4 que en 3,7 km ens portarà al coll de Creu (1.712 m), limítrof entre el Capcir i el Conflent.

La carena de muntanyes que separa el Capcir i el Conflent amb prou feines supera els 2.000 metres. La llarga carena és ocupada en bona part pel domini de la Llosa de l’espai Nòrdic del Capcir, que té la base al coll de la Llosa (1.861 m), sobre la Llagona. Hi ha circuits d’esquí de fons i raquetes. les pistes marcades acaben tot just al coll de Creu. De fet, del mateix coll podem prendre cap al sud un altre sender per a raquetes que ens portaria al refugi guardat del Coll de Torn, distant 4 km.

La nostra ruta està marcada amb el número 15, al coll de Creu. Enfilarem al nord la pista que va guanyant alçada pel costat dret de la carena, al vessant del Conflent. Quan la pista comença a baixar, tindrem davant nostre el punt més alt d’aquest sector de carena, el puig dels Agrellons (1.936 m)

Seguirem la pista, ara en baixada, fins a la collada dels Agrellons (1.870 m), on canviarem de vessant. La pista, ara planera i enlairada a mig vessant sobre la plana del Capcir. Sota nostre veurem els pobles de Vilanova i Ral.

Arribarem a una nova pista, l’agafarem a l’esquerra i en un revolt descendent arribarem a l’ample coll de Sansa (1.775 m) on conflueixen cinc pistes. Tota mena d’indicadors ens assenyalen el refugi dels Estanyols, distant 1,7 km. la pista avança planera en direcció est i encara la serra de Madres. Estarem a la capçalera de la vall de les Garrotxes i baixarem a una pleta on trobarem el refugi dels Estanyols (1.798 m)

Sota del refugi es troben els dos petits estanys que li donen nom.

Tornarem pel mateix camí.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/refugi-dels-estanyols-159608728

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/65b64d3cd16c7201346eacbf

Dinarem al restaurant l’Esquirol de Llívia.

Observacions: Recordar-vos que a la banda francesa és obligatori dur els cotxes amb rodes de contacte, o bé dur cadenes o aquestes altres cadenes de roba (tèxtils) doncs en cas de trobar algun control de la gendarmeria, si no es porten, et multen.

Caldrà dur raquetes de neu, i si en teniu, també grampons. En aquesta sortida se’ns ha fet ben palès el canvi climàtic, no ens han fet falta les raquetes per la manca de neu, i sols els grampons per passar sense problemes els trams amb clapes de gel de l’excursió a l’Estany d’Auda.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.