dijous, 29 d’agost del 2024

Vilada - Castell de Roset (1.029 m)

Dimecres 28 d’agost de 2024

Hora de sortida: 2/4 de 8 del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 4 h (8,2 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Berga. Passat Berga, ens desviarem a la dreta en direcció a Vilada. Un cop a Vilada, aparcarem i anirem a fer el tallat al Bar Comelles, situat en un giravolt de la carretera, al mig del poble, Carrer Teodor Miralles, 15, Vilada.

Itinerari: Començarem a caminar des de el mateix lloc on hem aparcat.

Punts de pas:

1- Sant Joan de Vilada

2- Creu de Roset

3- Font del Dipòsit

4- Camí de l'Aigua o la Foradada

5- Font de l'Arç

6- Cal Roset

7- Castell de Roset

Anirem fins a l’Ajuntament i l’església de Sant Joan. Des de l’Església de Sant Joan documentada ja al 903, seguirem les senyals blanques i grogues del PR-147.

Seguint el camí amb una forta pujada, arribarem al Collet de Sant Joan, on es suavitza la pujada fins al Pla de les Collades, on ens creuarem amb el GR 241.

Continuarem pujant per la pista fins al Serrat del Carme que ben aviat deixarem. Continuarem el camí fins a trobar una altra pista que ens portarà fins a la Creu de Roset. Es tracta d'una creu llatina de fabricació contemporània i de notables dimensions, feta amb bigues de ferro. Està fixada sobre una base circular feta de morter i pedra concèntrica. En aquest lloc hi havia hagut una austera creu de fusta que fou destruïda durant la Guerra Civil. Posteriorment es va refer sense gaire atenció, i emplaçada per l’actual, el 2003.

Seguirem fins arribar a la Collada de Roset. Passarem pel costat d'una font on l'aigua es recull en un dipòsit. A partir d'aquí comença un bonic camí: el camí de l'Aigua.

A partir d’aquí el camí va serpentejant fins que s’arriba a una mina anomenada la Foradada o mina de l'Aigua. La mina es troba al mig del camí, en un sortint de roca a tocar del barranc de la font de l'Arç. El 1927 l'empresari Teodor Miralles va decidir canalitzar l'aigua de la font de l'Arç i fer-la arribar al nucli urbà de Vilada. Miralles, per la seva conducció, va utilitzar tubs d'aire comprimit que ell mateix, com a contractista, havia fet servir en la construcció del Canal d'Urgell. Però per superar les característiques de l'orografia va ser necessari aixecar alguns passos elevats i obrir una foradada. Des de llavors l'aigua de la font de l'Arç ha estat un dels punts principals d'abastament d'aigua de la població.

Seguirem el mateix camí, i en un revolt molt pronunciat hi ha la font de l'Arç.

Uns metres més endavant arribarem a una esplanada, on s'aixeca el turó amb les restes del castell medieval de Roset. Hi ha les ruïnes de la casa del castell de Roset, una masoveria del segle XVIII, avui abandonada. A l’esquerra es veu el camí que puja cap al castell de Roset.

A la pujada, a la punta sud de la muntanya, hi ha un mirador natural on es pot gaudir d’una esplèndida panoràmica de gairebé 360º que abasta els prats de sota i l’agresta serra de Picancel enfront, Gotzera a l’oest i la falda del Sobrepuny al darrere.

Les restes d'aquest antic castell s'encimbellen dalt d'un turó, sota la Serra de Picamill. El lloc és documentat ja al segle XI, però no és fins al 1026 que s'esmenta pròpiament el castell. L'any 1309 era a mans de Sibil·la de Berga, el 1321 era ja propietat dels barons de la Portella i més endavant ho fou dels Pinós. Tingué força importància al segle XV, durant la guerra civil catalana. Sembla que al segle. XVI ja fou abandonat, tot i que els senyors del Castell de Roset apareixen documentats fins al segle XVIII.

La tornada la farem baixant per un tram en forta pendent que enllaça amb una pista que seguirem a l‘esquerra.

Més endavant enllaçarem amb el camí de pujada, un tram per camí de bosc i arribarem de nou a la Creu de Roset i continuarem dons fins a Vilada.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vilada-castell-de-roset-182972841

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/66cf08add693de23d8c3fd68

Observacions: Partint de la vila de Vilada farem una ruta circular que ens durà a visitar les restes del Castell d’en Roset, dalt d’un esperó amb molt bones vistes dei l’espectacular Serra de Picancel.

El recorregut transcorre entre boscos de pi roig i prats, característics d’aquesta comarca i les espectaculars parets i cingleres de la zona.

Entre els alterosos cims del Sobrepuny, el Puig del Cubell, Serrat de Picamill…descobrirem un paradís de natura, masies disperses, fonts, boscos, i molta tranquil·litat.

Un cop tornats a Vilada, anirem a la piscina municipal a fer un bany. Disposarem de vestidors i caldrà dur: banyador, tovallola i xancles.

Dinarem al restaurant Cal Candi, Carrer Clotassos, 18, Vilada, tel.: 93 823 83 13 https://calcandi.cat/ o https://calcandi.cat/cal-candi/restaurant/menus/

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.