Dissabte 8 de febrer de 2025
Hora de sortida: Vuit del matí.
Ubicació: Comarca de l’Urgell.
Temps aproximat: 3 h 30 min (11,3
km)
Desnivell: 197 m (acumulat)
Dificultat (1): Fàcil.
Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció al Túnel del Bruc. Abans d’entrar al túnel, ens aturarem a fer el tallat a la estació de servei del Bruc. Després seguirem en direcció a Igualada i la Panadella, fins a la sortida 510 que anirem en direcció a Tàrrega i d’aquí, per la C-14 i la L-241 fins a Guimerà. Aparcarem al pàrquing municipal situat al costat de la Carretera de Vallfogona.
Itinerari: (1) – De l’aparcament, travessarem el pont sobre el riu Corb, seguirem la carretera i, gairebé al final del poble agafarem un carrer a la dreta (carrer de la Bovera) el carrer finalitza en una pista que seguirem. Cal prendre la pista cap a l’oest i pujar durant uns minuts passant de llarg tres trencalls a l’esquerra fins a guanyar l’altiplà.
(2) – S’arriba a una creu de terme malmesa, on es gira a l’esquerra. Cal seguir recte, cap a ponent. Aviat hi ha un camí asfaltat a la dreta que indica cap al santuari de la Bovera.
(3) – El santuari de la Mare de Déu de la Bovera té una extensa panoràmica i conserva part del claustre de l’antic monestir cistercenc del segle XII. Des d'aquest indret es pot admirar una excel•lent panoràmica del riu Corb, de Ciutadilla i de part de la comarca de l'Urgell.
Farem la volta al santuari i tornarem a la bifurcació anterior i seguirem l'ampla pista ara cap a la dreta, en direcció a ponent. Deixant trencalls secundaris a banda i banda, baixarem a la carretera.
(4) – Travessarem la carretera i, a uns 20 metres en direcció a Guimerà agafarem una pista que travessa el riu Corb i puja a Ciutadilla.
(5) – Ciutadilla. Al cim del poble hi ha un espectacular castell del segle XVI, amb torre de set plantes i finestres i portes renaixentistes. Documentat ja des del s. XI, ben conservat. Visites en dies festius.
Tornarem cap al riu, però abans de travessar-lo, agafarem el trencall recte en direcció a l’est.
(6) – A mig camí de Guimerà podrem veure les imponents ruïnes del monestir gòtic de la Mare de Déu de Vallsanta, fundat al segle XIII.
Uns 800 m més endavant passarem al costat d'una bonica creu de terme.
(7) – El camí surt a la carretera just al costat del pont del riu Corb i arribarem a Guimerà pel raval de la Salut.
Cal visitar amb deteniment la bella vila vella que ha donat renom al poble, amb la seva església amb una magnífica portalada gòtica i el seu castell amb la torre a la que podem pujar, sense oblidar-se dels seus magnífics productes de la terra, entre els quals destaca l’oli.
Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/de-guimera-a-ciutadilla-pel-santuari-de-la-bovera-200881632
Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/67a74ec81aa1557cdf309a0c
Observacions: La notable concentració de castells, antics
monestirs i pobles medievals en aquest acollidor racó de l’Urgell, el
converteixen en un indret inoblidable.
Petit recorregut d’anada i tornada pel curs mitjà del riu Corb, amb sortida i arribada al singular poble de Guimerà. En aquesta població, adossada al vessant nord de la vall i declarada Conjunt Historicoartístic l'any 1975, s'hi poden trobar magnífics edificis com l'església romànica de Santa Maria, que conté un retaule d'alabastre de Josep M. Jujol, deixeble de Gaudí; la torre cilíndrica del castell, més enllà del casc urbà, el santuari de la Bovera i les restes del convent de Vallsanta. La ruta inclou la visita al poble de Ciutadilla, on destaca el castell medieval del s. XI i la casa molí de l'antic senyor de Ciutadilla. Ruta senyalitzada.
Dinarem en algun restaurant de la zona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada