diumenge, 28 d’octubre del 2007

Far de cala Nans (Cadaqués - Alt Empordà)

dissabte 27 d'octubre de 2007

El recorregut que uneix la cala sa Conca fins al far de cala Nans és un agradable passeig, relativament curt, que permet descobrir unes interessants perspectives de la badia de Cadaqués. A la vegada esdevé un bon mostrari dels diversos valors naturals i culturals del cap de Creus i farem un tros, petit, del GR-92 que, veneint de França, segueix tot el litoral fins a Càdis.

D’aquesta manera, els visitants poden gaudir d’un paisatge que inclou feixes de vinya, ponts de pedra seca, una trinxera i també un far. Però al seu torn, aquest territori és curull d’històries i llegendes i, entre d’altres, conserva la petja dels pirates turcs.

• La trinxera o les bateries. En un estrep de la muntanya hi ha aquest magnífic mirador sobre la badia de Cadaqués. Pel seu nom i per la tipologia fa pensar en un punt de guaita de funció defensiva.

• Far de cala Nans. Arnald Plujà en la seva obra El cap de Creus, 60 itineraris de Portbou a Roses informa que aquest senyal, construït al 1856 i salvat de l’enderroc pels cadaquesencs “diposava de menjador, cuina, tres habitacions, cambra de bany, despatx magatzem, cisterna i hort”. El mateix autor explica que Cala Nans indica un lloc on "calaven nanses”

ItinerariDe la cala Sa Conca fins al far de cala Nans hi ha uns 45 minuts. Hi ha alguns desnivells. Cal comptar amb la tornada, que es fa pel mateix lloc. En línia recta la distància no arriba als dos quilòmetres, pe`rò seguint el camí acabarem caminant uns tres quilòmetres en un temps d'una hora i 45 minuts.

RecomanacionsAquesta ruta es pot fer al llarg de tot l’any però s’ha de tenir present que el fort vent de tramuntana ens pot acompanyar molts dies a l’any. L’estiu és molt sec i s’agrairà portar beguda. Anar ben calçat mai està de més i les ganes de banyar-se vindran soles a l’estiu.

Cal sortir de la platja gran de Cadaqués. Hi podem arribar per l’autopista, a la sortida Figueres/Roses i seguir cap a aquesta segona població on trobarem la cruïlla per anar a Cadaqués.

Des de la platja Gran i mirant el mar, ens desplaçarem cap a la nostra dreta, és a dir en direcció sud, fins a Port Doguer, la celebèrrima cala que surt en un quadre de Salvador Dalí i que a la seva banda de garbí la carretera passa per sota, dins d’uns porxos. Continuem i veiem la platja Es Llané i un xic més enllà la carretera que s’allunya de la línia de costa. Comença una pujada i cal anar cap el trencant de l’esquerra que mena a cala Sa Conca. Hi ha rètols indicatius i un aparcament municipal.

Un cop a Sa Conca el vial, que ja no és asfaltat i és preferible recórrer a peu, segueix per la nostra dreta cap a una caleta molt petita sobre la que hi ha un pont. Un petit corriol surt des de la barana dreta i porta cap a l’oratori de Pius V; no ens perdrem ja que està correctament senyalitzat. Des del pont a l’oratori necessitem 5 minuts.

Tornem al pont des d’on tirarem per la pista vers un grup de cases. Als carrers hi ha indicacions per anar al far de Cala Nans. Deixem enrera els edificis i una forta pujada. El camí ja no està pavimentat i caldrà que ens fixem.

La Trinxera. S’ha de parar atenció ja que està molt integrada al paisatge i pot passar desapercebuda. Com a referència podem prendre un rètol gros del Parc natural, clavat prop d’aquestes bateries.

Des de la Trinxera reculem fins a la pista per la que caminarem cap a garbí. Descriurem unes giragonses entre les feixes abandonades i cobertes per una brolla d’estepes i altres plantes pròpies dels ecosistemes mediterranis. A l’entorn de dues fites, el nostre camí comença a baixar cap a cala Sebolla i passarem pel damunt de ponts de pedra seca de bonic arc ogival.

Per anar al far, és preferible continuar pel camí i la resta del trajecte fins al far resulta ben evident. Un cop allà, fins i tot es pot anar a l’embarcador del faroner.