divendres, 5 d’octubre del 2012

Cap de Boumort (2.077 m.)

Dissabte 6 d’octubre de 2012

Ubicació: Comarca del Pallars Jussà.

Temps aproximat: 4 h. 45 m. (14,16 Km.)

Desnivell: 787 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autovia A-2, passant pel túnel del Bruc, Igualada i Cervera. Sortirem per la sortida 520 i anirem direcció Guissona, Ponts, Oliana i Coll de Nargó.

Seguirem per la carretera L-511. Entre els Km 20 i 21 de la carretera ens desviarem, per la pista que va a Montanissell i els Prats. Arribarem a una bifurcació on prendrem, a l'esquerra, la pista que va cap al poble dels Prats. Seguirem per la pista principal, deixant, a mà dreta el desviament cap al poble dels Prats, i arribant uns metres més amunt al coll de Llívia on hi ha un plafó amb un mapa de la reserva. Des del coll de Llívia, marxarem per la pista de la dreta que segueix pujant. Deixarem enrere el desviament cap a Cal Magí i seguirem pujant per la pista durant 3 o 4 km més, fins que arribem a una corba de 180º cap a l'esquerra, on hi ha l'inici d'un camí prohibit a la circulació de vehicles. Aparcarem el cotxe i començarem a caminar. Segons les darreres informacions, la pista està molt bé i s’hi pot passar amb un turisme.

Itinerari: L'escassa presència de gent en aquest massís fa que els senders, molt sovint, siguin perdedors o que, literalment, hagin desaparegut. Per tant és important tenir una bona dosi d'orientació.

Des de la corba on hem deixat el cotxe, ens endinsarem al bosc seguint un camí carreter prohibit a la circulació de vehicles a motor.

Arribarem a una clariana on hi ha una font abeurador pel bestiar i on el camí carreter s’acaba.

Tot i que segur que hi ha altres formes de pujar al pla de Calama, farem cas del mapa i pujarem bosc a través per la dreta de la font, seguint el curs d'una torrentera.

Pujar i pujar fins a la carena, des d'on no es té visibilitat perquè és coberta d'arbres. Farem un gir a l'esquerra i seguirem pujant per la carena fins a treure el cap a la part més elevada del pla de la Calama, just a tocar dels rocs de l'Esteve.

Boniques vistes (fins hi tot veurem el Pedraforca), abans de prosseguir el recorregut.

Per un bosc molt més esclarissat, començarem a baixar, en direcció NO, cap a la part baixa del pla de la Calama.

Arribarem a la part baixa del pla. En aquest punt, els arbres estant aïllats i trobarem un filat pel bestiar, a mà esquerra, que delimita l'esplanada.

Seguint el filat, ens enfilarem en direcció NO, per la solana dels Cóms, situada just al davant.

Pujarem fins a la carena per seguir-la, cap a l'esquerra, en direcció O.

Deixarem enrere el punt més elevat de la carena i començarem a baixar suaument fins al pla de Llet.

Travessarem la bonica esplanada i ens enfilarem, sempre camp a través, al turó que tenim davant.

Dalt del turó, a tocar de l'aresta de la cinglera des d'on hi ha bones vistes de la vall del barranc d'Inglada i del prat Muntaner, situat al capdamunt de la vall.

Estem lluny de qualsevol camí, i això propicia que el turó sigui utilitzat com a refugi pels cérvols.

Seguirem l'aresta de la cinglera.

Sense allunyar-nos del perfil de la cinglera començarem a perdre alçada, en direcció NO, cap a la coma que hi ha davant nostre, per on passa un camí carreter.

Baixarem fins a trobar aquest camí carreter que veiem al fons de la coma i el prendrem en direcció ascendent.

Pujarem pel camí fins al costat d'unes antenes des d'on es veu tot el camí que ens resta per fer.

Deixarem enrere les antenes i pel mateix camí carreter baixarem, girant a l'esquerra, cap al pla de la Creueta situat en una petita fondalada a tocar d'on som ara.

El pla de la Creueta és travessat per un filat pel bestiar.

A la part més baixa de l'esplanada hi ha una porta per on creuarem el filat en direcció NO.

Seguirem pujant pel camí carreter, per l'altra banda del filat, que sense cap problema ens deixa als peus del Vèrtex geodèsic que marca el cim del Cap del Boumort.

De forma molt arrodonida, el cim del Cap del Boumort té un dels vèrtex més arregladets que hem vist mai. Fins hi tot, al costat del llibre de piulades, hi ha una cadira de fusta, convenientment pintada amb la senyera, on es pot descansar còmodament.

Com a vèrtex geodèsic que és, els 2077 metres d'alçada garanteixen bones vistes de bona part de les serralades prepirinenques i pirinenques occidentals.

Per tornar al punt d'inici, utilitzarem una ruta diferent a la de la pujada, més ràpida i directe.

Desfarem el camí, sobre els nostres passos, fins al pla de la Creueta on tornarem a travessar el filat.

I encara desfarem més camí passant, un altre cop, per les antenes, i baixant fins a la coma on hem pres el camí carreter quan pujàvem.

Deixarem de desfer camí, i enlloc d'abandonar el camí carreter, el seguirem baixant, a la dreta en direcció S fins a la pista de terra que ve del refugi del Boumort.

Seguirem uns metres la pista en sentit descendent i, de seguida, l'abandonarem per prendre, a mà esquerra, un camí que és prohibit a la circulació de vehicles.

Travessant el pla dels Grallons, seguirem aquest camí, sense arbres que ens obstaculitzin la visió, fins a la mateixa pista de terra que ve del refugi del Boumort i que veiem unes desenes de metres sota nostre.

Arribarem a la pista i ja només l'hem de seguir durant uns centenars de metres fins al barranc dels Cóms de Carreu, i la corba on comença el camí on tenim aparcats el cotxes.

Observacions: Entre les comarques del Pallars Jussà i l'Alt Urgell hi ha la desconeguda i salvatge reserva de caça del Boumort.

Pujarem fins el Cap del Boumort, vèrtex geodèsic i punt culminant del massís homònim, des d'on gaudirem d'unes bones vistes. És el cim més alt de la serra del Boumort.

A més, pel camí, podem topar-nos amb algun que altre cèrvid, molt abundants a la reserva.

La serra de Boumort és una muntanya calcària que emergeix al nord de la conca de Tremp, plena d'atractius, i el seu cim, el Cap de Boumort, és un dels millors observatoris de la serralada Pirinenca i també de les planes de Lleida. Malgrat que la part baixa és molt agresta i abrupta amb predomini del pi roig, roures i boixos, a la part alta hi ha abundància de prats quasi alpins i de pi negre, de manera que aquest itinerari ens ofereix una gran varietat de paisatges.

Forma part de la "Reserva Nacional de Caça de Boumort", amb una extensió és de més de tretze mil hectàrees i a cavall de les comarques de l'Alt Urgell, el Pallars Sobirà i el Pallars Jussà. Com a tal té una gran riquesa faunística d'herbívors (cérvols, isards, cabirols, daines...), carnívors (guineu, teixó, marta, mustela...) i d'ocells (voltors, falcons pelegrins, àligues daurades, trencalossos...).

Dinarem en en el restaurant Cal Petit d'Oliana, a la Ctra. C-14, Km. 140,5 - tel. 973 470449 www.hotelcalpetit.es  Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.